DIFA:DSCZ209 Symbolika ve filmu - Informace o předmětu
DSCZ209 Symbolika ve filmu
Divadelní fakultazima 2016
- Rozsah
- 2/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Ing. Martin Mrskoš (přednášející)
- Garance
- doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Út 16:00–17:30 MARTA_UCEBNY
- Předpoklady
- EVER( DSCL209 Symbolika )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Scénografie (program DIFA, B-DRAUM)
- Scénografie (program DIFA, N-DRAUM)
- Cíle předmětu
- Seznámit studenta s vizuálním zpracováním symbolů ve filmu a s použitím mytologických a pohádkových motivů ve filmovém ději (scénáři) v návaznosti na probíraná témata v předmětu Symbolika ve filmu s přihlédnutím k zadaným klausurním, resp. semestrálním pracím.
Znalosti: Student získá základní přehled k problematice interpretace symbolických, mytologických a archetypálních obrazů v oblasti filmového umění z pozice scénografa, režiséra, autora scénáře, i hereckého ztvárnění rolí.
Dovednosti: Student umí vyhledat zdrojovou literaturu ve vztahu k filmovému dílu a obdobná filmová díla sloužící k interpretaci obsahu a symboliky promítaných děl.
Kompetence: Student dokáže samostatně nalézt odpovídající filmová díla při sběru idejí pro realizaci konceptu výtvarného řešení divadelní výpravy s přihlédnutím k symbolice divadelního díla. - Osnova
- Student si osvojuje schopnost docházet k logickým závěrům aplikací pomocných věd (mytologie, výklad symbolů, pohádkové motivy, mýtus hrdiny atd.) a se střízlivým odstupem sjednotit vlastní vnitřní zkušenost – poukazem na zkušenost vnější – v aktu pochopení archetypu v jeho dvou rovinách: zjevné, doslovné – a skryté, symbolické, nebo duchovní.
Bude tak umět využít nabytých zkušeností z klasických i soudobých děl domácí i mezinárodní kinematografie a samostatně dospět k originálnímu synkretizujícímu výtvarnému řešení divadelní výpravy (scéna, kostýmy, rekvizity atd.).
- Student si osvojuje schopnost docházet k logickým závěrům aplikací pomocných věd (mytologie, výklad symbolů, pohádkové motivy, mýtus hrdiny atd.) a se střízlivým odstupem sjednotit vlastní vnitřní zkušenost – poukazem na zkušenost vnější – v aktu pochopení archetypu v jeho dvou rovinách: zjevné, doslovné – a skryté, symbolické, nebo duchovní.
- Literatura
- doporučená literatura
- Colette Balmain: Introduction To Japanese Horror Film. Edinburgh University Press, 2008.
- Kronika filmu. Fortuna Libri, Praha 1995.
- Iordan Chimet: Hrdinové, fantomy & myši. Vyšehrad, Praha 1984.
- Colin Odell, Michelle Le Blanc: Horror Films. KAMERA Books; Pap/DVD edition 2007.
- Gregory A. Waller: American Horrors: Essays on the Modern American Horror Film. University of Illinois Press, 1987.
- neurčeno
- Joseph Campbell: Tisíc tváří hrdiny. Portál, Praha 2000.
- Noel Carroll: Nightmare and the Horror Film: The Symbolic Biology of Fantastic Beings. University of California Press, Film Quarterly, Spring 1981, Vol. 34, No. 3, pp. 16-25.
- Noel Carroll: The Nature of Horror. Blackwell Publishing & The American Society for Aesthetics, The Journal of Aesthetics and Art Criticism, Autumn 1987, Vol. 46, No. 1, pp. 51-59.
- Výukové metody
- Pravidelná výuka - přednáška, seminář Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
- Metody hodnocení
- K udělení klasifikovaného zápočtu student absolvuje min. 60 % seminářů s předpokládanou aktivní spoluúčastí na diskusích a schopností samostatné analýzy shlédnutých filmových děl.
- Statistika zápisu (zima 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/zima2016/DSCZ209