DDVZ208 Recepce a reflexe divadelního díla II

Divadelní fakulta
zima 2014
Rozsah
0/2/4. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
MgA. Kamila Konývková Kostřicová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Silva Macková
Ateliér divadlo a výchova – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér divadlo a výchova – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
EVER ( DDVL208 Recepce a reflexe divadelního díla II )
Nutné absolvovat v předchozím studiu tyto předměty: Seminář k teorii divadla I (nebo Recepce a reflexe divadelního díla I), Dějiny světového divadla
Nutné souběžně navštěvovat tyto předměty: Teorie divadla, Dějiny českého divadla, Dějiny světového divadla
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
CÍLE
- Seznámit se se pokročilou divadelní terminologií, aplikovat ji do vlastního odborného slovníku.
- Propojit získávanou terminologii s praktickými cvičeními a vlastní zkušeností z pozice diváka a kritika.
DESKRIPTORY
V rámci předmětu se student rozvíjí:
- ve znalosti divadelních termínů týkajících se vybraných témat z divadelní teorie,
- ve schopnosti praktické aplikace teoretických divadelních poznatků,
- v užívání správných termínů při ústní i písemné deskripci, reflexi a analýze divadelní (divadelně pedagogické) práce,
- ve schopnosti kritického a analytického myšlení,
- v rozhledu v aktuálním dění v oboru.
Osnova
  • Předmět bezprostředně navazuje na předmět Recepce a reflexe divadelního díla I (dříve Seminář k teorii divadla I) z 1. ročníku BC ADaV.
    Předmět se zabývá recepcí (vnímáním) a reflexí (zrcadlením) divadelního díla. Tímto divadelním dílem je myšlena divadelní inscenace/představení zprostředkovaná studentovi různými formami (živým zhlédnutím, videozáznamem, obrazovou či textovou podobou). Konkrétní témata a okruhy vychází z doporučené literatury, ale především z aktuálního dění v oboru (události, inscenace, přehlídky, festivaly).
    Náplní předmětu jsou především ústní a písemné reflexe a analýzy profesionálních a amatérských divadelních představení, zisk, aplikace a ověřování pokročilé teatrologické terminologie, společná diskuse, práce s příslušnou odbornou literaturou, dramaty a periodiky.
Literatura
  • Bernard, J. Co je to divadlo. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983. info
  • CÍSAŘ, J., et. al. Cesty českého amatérského divadla. Vývojové tendence. Praha: IPOS. 444 s. ISBN 80-7068-129-2. 1998. info
  • Císař, J. Nástin metodiky amatérského herectví. Praha: Ústav pro kulturně výchovnou činnost; Hradec Králové: Krajské kulturní středisko, 1982. 59-248-81. info
  • Císař, J. Základy dramaturgie. 1. vyd. Praha: AMU, 2009. ISBN 978-80-7331-146-9. info
  • Císař, J. - Štěpánek, F. Základy činoherní režie. Praha: IPOS, 2000. ISBN 80-7068-150-0. info
  • Hořínek, Z. O divadelní komedii. Praha: Pražská scéna, 2003. ISBN 80-86102-31-9. info
  • Hořínek, Z. Úvod do praktické dramaturgie. 1. vyd. Brno: JAMU. 2009. ISBN: 978-80-86928-59-3. info
  • kol. Přednášky o divadle a umění. Brno: JAMU, 2007. ISBN 978-80-86928-24-1. info
  • Kovalčuk, J. Téma: autorské divadlo. Brno: JAMU, 2009. ISBN 978-80-86928-61-6. info
  • Pavis, P. Divadelní slovník. Praha: Divadelní ústav, 2003. ISBN 80-7008-157-0. info
  • Pavlovský, P. a kol. Základní pojmy divadla - teatrologický slovník. Praha: Nakladatelství Libri a Národní divadlo, 2004. ISBN 80-7277-194-9. info
  • RICHTER, L. Praktický divadelní slovník. 1. vyd. Praha: Společenství pro pěstování divadla pro děti a mládež Dobré divadlo dětem, 2008. 207 s. ISBN 978-80-902975-8-6. info
  • Vostrý, J. Předpoklady hereckého projevu. Praha: MŠMT ČR, 1991. info
  • časopisy Amatérská scéna, Tvořivá dramatika, Svět a divadlo
  • zpravodaje celostátních přehlídek. info
  • další divadelní a kulturní periodika a příslušné webové stránky. info
Výukové metody
Formy výuky: přednáška, seminář, cvičení
Metody výuky: přednáška, práce s textem, obrazem, A/V, diskuzní metody, heuristické metody, samostatná práce studentů
Metody hodnocení
Metody ověřování výsledků: analýza výsledků činnosti studenta – písemné práce, rozhovor, soustavné sledování výkonu studentů, ústní zkoušení studentů
Docházka: možné 2 absence za jeden semestr
Navazující předměty
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2015.