DIFA:DDAZ103 Herecká výchova - Informace o předmětu
DDAZ103 Herecká výchova
Divadelní fakultazima 2014
- Rozsah
- 0/4/2. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- MgA. Lucia Repašská, Ph.D. (přednášející)
doc. Břetislav Rychlík (přednášející)
MgA. Eva Ventrubová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Josef Kovalčuk
Ateliér režie a dramaturgie Marka Horoščáka – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér režie a dramaturgie Marka Horoščáka – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Divadelní dramaturgie (program DIFA, B-DRAUM)
- Cíle předmětu
- Vzbudit ve studentech osobní zaujetí pro hereckou tvorbu, umožnit jim radost ze hry, uvolnit je ve vzájemné komunikaci a naznačit možnosti (které budou zakoušet na workshopu na vlastní kůži), jakými lze v herci objevovat možnosti jevištního projevu. Deskriptory: Formou praktických hereckých cvičení a případových studií ve skupině se studentky naučí autenticky jednat v prostoru, modelovat každodenní skutečnost v realitu divadelní, vytvářet a rozvíjet zadané situace, vytvářet mizanscénu. Tyto dovednosti si prověří rovněž na zadaném úkolu.
- Osnova
- 1. Seznamovací hry (kolektivně) Uvolnění a uvědomění si těla, jednotlivých částí (kolektivně) Zapojení dechu, hlasu, pohybu, gesta (kolektivně) Varianty na seznamovací hry (ve dvojicích, kolektivně) Asociační kruh slovní (kolektivně) Asociační kruh gestický (kolektivně) Zrcadlo, fáze (ve dvojicích) Asociační kruh imaginárního předmětu (kolektivně) Asociační kruh abstrakcí (kolektivně) Řízená imaginace (kolektivně) Jednání v bezprostředním dialogu (PSC) - jednotlivě 2. Energetická centra (čakry), osy -v prostoru (nejprve kolektivně, poté jednotlivě) Společná energie - zvuk (kolektivně) Napětí a uvolnění v těle +zvuk + slovo (kolektivně, poté jednotlivě) Ohýbání, otáčení, natahování (kolektivně, poté jednotlivě) Rozehrávání fyzických pozic (kolektivně) Dialog od nuly– časové a místní roviny(ve dvojicích) do dalšího dne samostatně: Portrét člověka 3. Stínové sporty Stínový boj (ve dvojicích) Zrcadlový a stínový tanec (ve dvojicích, ve skupině) Dabing – myšlenka, slovo x pohyb (po dvojicích) Temporytmus – vnitřní, vnější (charakter člověka, situace…, diskoordinace vnitřního a vnějšího t.) Portréty (jednotlivě) Prostředí, mizanscéna (ve skupině) Hmatové perpetum mobile (individuálně, ve dvojicích, ve skupině) Sebetázání (PSC) - jednotlivě 4. Šípková Růženka (individuálně) – přechod do portrétu zvířete – navazování vztahů a pohyb v prostoru (ve skupině) Jednání v bezprostředním dialogu Pozornost – druhy, vlastnosti, okruhy (zaměření) pozornosti, periferní zrak - Myšlení, emoce, smysly - motivace, jednání - souvislosti Dialog od nuly Uvolnění (ve dvojicích) Důvěra – zrození (ve skupině) Zveřejněná vnitřní hra (PSC) - jednotlivě Na další den – Zveřejněná vnitřní hra s přípravou 5. Psychosomatická cvičení, jejich kombinace, možnosti
- Literatura
- povinná literatura
- KARLÍK, Josef a Josef KOVALČUK. Cesty k herectví. In Cesty k herectví. Brno: JAMU, 2009, 133 s. ISBN 978-80-86928-55-5. info
- Lukavský, Radovan: Stanislavského metoda herecké práce. SPN, Praha 1978. info
- doporučená literatura
- Barba, E. - Saverese, N.: Slovník divadelní antropologie : o skrytém umění herců. Praha 2000. info
- Cejpek, Václav, Kovalčuk, Josef (ed.): Přednášky o divadle a umění. JAMU, Brno 2007. info
- Čechov, M. : O herecké technice. Divadelní ústav 1996. info
- Varley,J: Notes from an Odin Actress
- Výukové metody
- Cvičení. Metody vytváření dovedností.
- Metody hodnocení
- Analáza průběhu práce studentů. Požadována aktivní účast na výuce.
- Statistika zápisu (zima 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/zima2014/DDAZ103