DIFA:D60390E Dramaturgický projekt V - Informace o předmětu
D60390E Dramaturgický projekt V
Divadelní fakultazima 2013
- Rozsah
- 0/2. 6 kr. 6 z 6. Ukončení: z.
- Vyučující
- prof. PhDr. Josef Kovalčuk (přednášející)
- Garance
- Ateliér režie a dramaturgie Marka Horoščáka – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér režie a dramaturgie Marka Horoščáka – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Divadelní dramaturgie (program DIFA, B-DRAUM)
- Cíle předmětu
- Hlavním projektem 1. ročníku je vytvoření monodramatické scénické výpovědi na autentická autobiografická témata, při němž každý student(-ka) dramaturgie a režie je autorem, režisérem i interpretem. Projekt I - monodrama v zimním semestru 2. ročníku navazuje bezprostředně na projekt předchozí. Dále je v něm rozvíjena schopnost výpovědi osobního tématu - zde však již jde o projekci osobního tématu do obecnější roviny. Studenti dramaturgie a režie společně se studenty herectví 3. ročníku v první fázi hledají společné téma, literární materiál skrze nějž lze toto téma vyjádřit, tvoří scénář monodramatu a inscenační koncepci. Celý proces tvorby by měl probíhat za maximální spolupráce všech zúčastněných za tutorského dohledu pedagogů dramaturgie, režie i herectví. Pedagogické vedení by nemělo mentorsky zasahovat do procesu tvorby, při němž jde o osvojování si schopnosti autorského vyjádření nalezeného tématu, o schopnost vedení herce a u studentů herectví především o rozvíjení schopnosti vědomé tvorby role jako ucelené kompozice (tzv. sklenutí role).
- Osnova
- V návaznosti na podrobně připomínkované předcházející projekty je tento projekt jak v přípravě tak při realizaci pokročilejší, preciznější a dotaženější jak po stránce režijní, důslednější respektování žánru monodramatu nebo malé inscenační črty, je přesnější v proporční rozčlenění jednotlivých situací, zřetelném akcentování významově nejdůležitějších situací, tak po stránce herecké technicky, v pokročilejším zvládnutí střihů mezi situacemi, přesném rytmickém členění, důslednější práci s jevištní mluvou. Oproti předcházejícím projektům se promění spolupracující studující režie a studující dramaturgie.
První fáze - dramaturgicko režijní uchopení tématu a autorsko-režijní příprava textu.
Druhá fáze - práce s herci:
- podrobná dramaturgická explikace
- budování dílčích situací formou hereckých etud
- realizace režijní koncepce
- budování celku inscenace s ohledem na mimoherecké prostředky inscenace.
Všechny fáze přípravy jsou provázeny pravidelnými konzultacemi s pedagogy dramaturgie a režie.
- V návaznosti na podrobně připomínkované předcházející projekty je tento projekt jak v přípravě tak při realizaci pokročilejší, preciznější a dotaženější jak po stránce režijní, důslednější respektování žánru monodramatu nebo malé inscenační črty, je přesnější v proporční rozčlenění jednotlivých situací, zřetelném akcentování významově nejdůležitějších situací, tak po stránce herecké technicky, v pokročilejším zvládnutí střihů mezi situacemi, přesném rytmickém členění, důslednější práci s jevištní mluvou. Oproti předcházejícím projektům se promění spolupracující studující režie a studující dramaturgie.
- Literatura
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/zima2013/D60390E