DDVL212 Obecná didaktika - tvorba edukačních programů

Divadelní fakulta
léto 2026
Rozsah
1/1/2. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Petra Rychecká (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Silva Macková
Ateliér divadlo a výchova – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér divadlo a výchova – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Znalosti obecné didaktiky, vzdělávacích metod a organizačních forem. Znalosti metod a technik dramatické výchovy Znalosti reflektivních technik a vedení reflexe.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty se specifiky tvorby edukačních programů pro formální vzdělávání v mateřských, základních a středních školách. V jeho rámci se budou opírat o teoretické koncepty zážitkové pedagogiky, o teorii her, animační pedagogiky a o RVP jednotlivých typů škol jako východiska pro tvorbu vlastních edukačních programů.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen: - rozeznat potřeby cílové skupiny - najít a zpracovat adekvátní námět, téma či předlohy s ohledem na potřeby cílové skupiny - stanovit pedagogické cíle v různých rovinách - zvolit adekvátní formy a metody - vytvořit strukturu edukačního programu - stanovit techniky evaluace a reflexe programu - reflektovat svou práci a způsob vedení programu
Osnova
1. Edukační programy a jejich typy a využití ve vzdělávání 2. Východiska pro tvorbu edukačních programů: - zážitková pedagogika, animační pedagogika - teorie hry a herní systémy 3. Předpoklady pro tvorbu edukačního programu: - cílová skupina a její potřeby - hledání tématu, námětu - různé přístupy 4. Roviny cílů edukačních programů 5. Práce s metodami a technikami, dramatické strukturování 6. Stavba edukačního programu 7. Reflexe a evaluace programu
Literatura
    doporučená literatura
  • Průcha, J.; Walterová, E.; Mareš, J. Pedagogický slovník. 3. vydání Praha: Portál 2001. 322 s. ISBN 80-7178-579-2. info
  • ULRYCHOVÁ I. Drama a příběh. Plánování dramatu. Tvořivá dramatika,2004, roč. 15, č. 1-4. ISSN 1211-8001. VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Strom, 1997. 272 s. ISBN 80-90195415. VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha:Grada Publishing, a.s., 2008. 352 s. ISBN 80-90195415.WAY, B. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Praha: ISV, 1996. 219 s. ISBN 80-85866-16-1. info
    neurčeno
  • CLARK, J.; DOBSON, W; GOOD, T.; NEELANDS, J. Lekce pro život. Brno: MU 2008. 127 s. ISBN 978-80210-4580-4. info
  • Machková, E. Volba literární látky pro dramatickou výchovu aneb Hledání dramatičnosti. Praha: AMU, 2004. ISBN 80-7331-013-9. info
  • Morganová, N.; Saxtonová, J. Vyučování dramatu. Hlava plná nápadů. Praha: SDV, 2001. 250 s. ISBN 80-901660-2-4. info
  • RODRIGUEZOVÁ, Veronika. Přechodná známost, nebo trvalý vztah? Využití metody dramatické výchovy a kooperace při výuce dějepisu. In Dítě mezi výchovou a uměním. Dramatická výchova na přelomu tisíciletí. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku ve spolupráci s katedrou výchovné dramatiky DAMU, 2008, s. 112-122, 13 s. ISBN 978-80-903901-2-6. info
Výukové metody
Pravidelná výuka Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2 Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 2
Metody hodnocení
Dílčí písemný úkol a samostudium
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024, léto 2025.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/leto2026/DDVL212