DIFA:DDVL212 Obecná didaktika - tvorba eduk - Informace o předmětu
DDVL212 Obecná didaktika - tvorba edukačních programů
Divadelní fakultaléto 2026
- Rozsah
- 1/1/2. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Petra Rychecká (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Silva Macková
Ateliér divadlo a výchova – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér divadlo a výchova – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- Znalosti obecné didaktiky, vzdělávacích metod a organizačních forem. Znalosti metod a technik dramatické výchovy Znalosti reflektivních technik a vedení reflexe.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Divadlo a výchova (program DIFA, Div_vych:B)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty se specifiky tvorby edukačních programů pro formální vzdělávání v mateřských, základních a středních školách. V jeho rámci se budou opírat o teoretické koncepty zážitkové pedagogiky, o teorii her, animační pedagogiky a o RVP jednotlivých typů škol jako východiska pro tvorbu vlastních edukačních programů.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen: - rozeznat potřeby cílové skupiny - najít a zpracovat adekvátní námět, téma či předlohy s ohledem na potřeby cílové skupiny - stanovit pedagogické cíle v různých rovinách - zvolit adekvátní formy a metody - vytvořit strukturu edukačního programu - stanovit techniky evaluace a reflexe programu - reflektovat svou práci a způsob vedení programu
- Osnova
- 1. Edukační programy a jejich typy a využití ve vzdělávání 2. Východiska pro tvorbu edukačních programů: - zážitková pedagogika, animační pedagogika - teorie hry a herní systémy 3. Předpoklady pro tvorbu edukačního programu: - cílová skupina a její potřeby - hledání tématu, námětu - různé přístupy 4. Roviny cílů edukačních programů 5. Práce s metodami a technikami, dramatické strukturování 6. Stavba edukačního programu 7. Reflexe a evaluace programu
- Literatura
- doporučená literatura
- Průcha, J.; Walterová, E.; Mareš, J. Pedagogický slovník. 3. vydání Praha: Portál 2001. 322 s. ISBN 80-7178-579-2. info
- ULRYCHOVÁ I. Drama a příběh. Plánování dramatu. Tvořivá dramatika,2004, roč. 15, č. 1-4. ISSN 1211-8001. VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Strom, 1997. 272 s. ISBN 80-90195415. VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha:Grada Publishing, a.s., 2008. 352 s. ISBN 80-90195415.WAY, B. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Praha: ISV, 1996. 219 s. ISBN 80-85866-16-1. info
- neurčeno
- CLARK, J.; DOBSON, W; GOOD, T.; NEELANDS, J. Lekce pro život. Brno: MU 2008. 127 s. ISBN 978-80210-4580-4. info
- Machková, E. Volba literární látky pro dramatickou výchovu aneb Hledání dramatičnosti. Praha: AMU, 2004. ISBN 80-7331-013-9. info
- Morganová, N.; Saxtonová, J. Vyučování dramatu. Hlava plná nápadů. Praha: SDV, 2001. 250 s. ISBN 80-901660-2-4. info
- RODRIGUEZOVÁ, Veronika. Přechodná známost, nebo trvalý vztah? Využití metody dramatické výchovy a kooperace při výuce dějepisu. In Dítě mezi výchovou a uměním. Dramatická výchova na přelomu tisíciletí. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku ve spolupráci s katedrou výchovné dramatiky DAMU, 2008, s. 112-122, 13 s. ISBN 978-80-903901-2-6. info
- Výukové metody
- Pravidelná výuka Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2 Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 2
- Metody hodnocení
- Dílčí písemný úkol a samostudium
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/leto2026/DDVL212