DIFA:DMAL101 Herectví I - Informace o předmětu
DMAL101 Herectví I
Divadelní fakultaléto 2025
- Rozsah
- 0/12/3. 8 kr. Ukončení: kz.
- Vyučující
- doc. Mgr. Aleš Bergman, Ph.D. (přednášející)
MgA. Ján Mikuš (přednášející)
doc. Mgr. Pierre Nadaud, Ph.D. (přednášející)
MgA. Jana Štvrtecká - Kaločová (přednášející)
MgA. Eva Ventrubová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. Mgr. Sylva Talpová
Ateliér činoherního herectví Aleše Bergmana – Ateliér činoherního herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér činoherního herectví Aleše Bergmana – Ateliér činoherního herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění (50,00 %), Ateliér fyzického divadla – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění (50,00 %) - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Činoherní herectví (program DIFA, Her_Tvo:M)
- Fyzické divadlo (program DIFA, Her_Tvo:M)
- Cíle předmětu
- • Iniciace hercova těla a psychiky jakožto nástroje umělecké tvorby
• Uvolnění toku fantazie směřující k přirozené jevištní existenci
• Osvojení si obrazotvorného vnímání, myšlení a jednání
• Překročení omezujících osobních dynamických stereotypů
• Vstup do problematiky vnější a vnitřní herecké abecedy
• Rozvíjení partnerského a skupinového cítění
• Seznámení se základy umělecké etiky a disciplíny - Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
• spolupráce s pedagogem na uvolňování a rozvíjení svého uměleckého potenciálu
• základního partnerského cítění a spolupráce
• dodržovat pravidla pracovní disciplíny. - Osnova
- Naplnění cílů předmětu je realizováno s přihlédnutím jednak ke specifikacím každé ze tří specializací studijního programu a dále také s přihlédnutím ke specifice metod výuky jednotlivých vedoucích ateliérů, jejichž metodologie byla prověřena při jejich přijímacím a/nebo habilitačním řízení.
- Specializace Činoherní herectví
- Ateliér doc. Mgr. Aleše Bergmana, Ph.D.
- „Každodenní cvičení“ - rozvoj základních mechanismů lidského chování a jednání v podmínkách umělé jevištní skutečnosti „nekaždodenní cvičení“ - rozvoj specifických předpokladů a zákonitostí jevištního výrazu (Mejercholdova biomechanika) „Karlíkova psychosomatická cvičení“ – rozvoj osobnostně podmíněné specificky herecké imaginace.
- Ateliér doc. MgA. Lukáše Riegera, Ph.D.
- Cvičení na:
- • iniciaci hercova těla a psychiky
- • uvolnění toku fantazie
- • přirozenou jevištní existenci
- • osvojení si obrazotvorného vnímání, myšlení, jednání
- • překročení omezujících osobních dynamických stereotypů
- • vnější a vnitřní hereckou abecedu
- • partnerské a skupinové cítění
- • disciplínu
- Ateilér Mgr. Josefa Morávka
- - získávání důvěry ve vlastní tvůrčí schopnosti, odvahy chybovat a tvořit v přítomném okamžiku
- - rozvíjení víceúrovňové bytostné pozornosti činoherce experimentujícím hrovým jednáním
- - formulování vize tvůrčího rozvoje, stanovování osobních projektů a jejich monitoring
- - metodika samostatné vícekrokové přípravy tvůrčích úkolů
- - laboratoř: naslouchání impulzům a obsahům ve vlastním těle, kreativní focusing, rezonance obsahů zveřejňovaných a uložených v zážitkové paměti
- - trénink, založený na důkazech: zapojení digitálních technologií do tvůrčích procesů, pro individuální studium a tvorbu
- - projekty v minitýmech ve spolupráci s ateliéry režie a dramaturgie
- Ateliér doc. Mgr. Igora Dostálka
- - improvizace
- - uvolnění toku fantazie
- - partnerské a situační cítění
- - překročení privátního „já“
- - základní herecké výrazové prostředky
- Specializace Muzikálové herectví
- Ateliér doc. Mgr. Sylvy Talpové
- -Herecká cvičení zaměřená na rozvíjení fantazie, imaginace a uvolnění těla
- -Jednání v základních hereckých situacích
- -Osvojování si hereckých výrazových prostředků
- -Herecká disciplína
- Ateliér Mgr. Petra Štěpána
- 1) základní pojmy herecké práce
- 2) základní cvičení, která si berou za cíl vytvořit na hodinách tvůrčí atmosféru a kolektivní souhru.
- 3) herecká cvičení na rozvíjení fantazii, imaginace, vnitřní motivace
- 4) hledání principů tvořivé hravosti
- 5) cvičené rozvíjející základní herecké prostředky (fyzické jednání, jednání beze slov, jednání slovem)
- 6) dialog - základní vlastnosti dialogu, seznámení se z vybranými dialogy z dramatické literatury
- 7) tvůrčí práce na dialogu (od autorství po jevištní zpracování)
- Ateliér doc. MgA. Michala Zetela, Ph.D.
- • kolektivní cvičení na koncetraci, pozornost, souhru a vnímání prostoru
- • cvičení na tělesné uvolnění a práci s tonusem
- • rytmická cvičení s hudbou
- Specializace Fyzické divadlo
- Ateliér doc. MgA. Pierra Nadauda
- Během výuky je opakovaně kladena otázka týkající se významů pohybů a jejich potencionálu k vyprávění: jaké znaky a významy objevíme, když necháme stranou verbální komunikaci. Opíráme se prakticky o hru s maskou, o analýzu pohybu, kterou provedl Rudolf von Laban (především The Mastery of Movement) a Etienne Decroux (Paroles sur le mime), a také o některé aspekty praktik a myšlenek Michaila Čechova. Prohlubujeme spojitosti mezi základními estetickými a symbolickými aspekty světa, mezi výtvarným uměním, poezií a jevištním pohybem, který klademe před mluvu. Budujeme u studenta tzv. neutrální stav těla. Postupně se přibližujeme k otázce budování postav v úzké spojitosti s předmětem, který se věnuje hře s maskou (Divadlo Masek). Budeme se zabývat vztahem s objektem jako výtvarným prvkem. V rámci improvizace a její analýzy kultivujeme u studenta dramatické cítění (práce s impulzy, s danými vztahy a hierarchií – statusem – mezi herci, a se základní situací). V rámci předmětu studenti získají společnou metodu pro rozcvičení a soustředění se.
- Výukové metody
- cvičení, analýza
- Metody hodnocení
- Klasifikovaný zápočet. Soustavné sledování výkonu studentů, následná analýza průběžných výsledků práce. Kontrola plnění zadávaných úkolů. Aktivní účast studentů a docházka ve výuce mají zásadní podíl na celkovém hodnocení.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/leto2025/DMAL101