DDVL301 Didaktika a historie DaV

Divadelní fakulta
léto 2025
Rozsah
1/1/2. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Miroslav Jindra, Ph.D. (přednášející)
MgA. Zuzana Klvaňová (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Veronika Broulíková
Ateliér divadlo a výchova – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér divadlo a výchova – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Po 12:00–13:30 1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je završit dosavadní praktické a teoretické vzdělání v oboru divadlo a výchova a uvést získané vědomosti a dovednosti do vzájemných vazeb se zaměřením na budoucí umělecko-pedagogickou činnost studentů.
Výstupy z učení
Studenti - prokazují široké znalosti v oblasti teorie, historie a soudobé praxe dramatické výchovy, divadla a výchovy, amatérského divadla;
- prokazují široké znalosti v oblasti metod, postupů a forem dramatické výchovy, divadla a výchovy a amatérského divadla (metodika, didaktika oboru);
- znají aktuální kurikulární dokumenty vztahující se k oboru;
- uvědomují si základní mezioborové souvislosti a jejich možnosti a limity pro praxi;
- s přehledem se orientují v základní primární a sekundární odborné literatuře;
- orientují se v oblasti soudobé dramatické výchovy, divadla a výchovy a amatérského divadla, znají práci a tvorbu klíčových osobností v oboru;
- jsou vybaveni základními hodnotícími kritérii práce v oboru;
- rozumí výchozím možnostem a podmínkám využití teorií, metod, postupů a forem oboru v praxi (v návaznosti na poznatky pedagogiky a psychologie) – např. pro tvorbu výukového programu, projektu, inscenace;
Osnova
  • 1. Obsah oboru, struktura, disciplíny, pomocné disciplíny - obor divadlo a výchova (charakteristika, vývoj oboru),tři základní oblasti obsahu oboru (vzdělávání, amatérské divadlo, divadlo ve výchově), vztah DaV a pedagogiky, psychologie a teatrologie
  • 2.Základní didaktické pojmy - cíl, kompetence, obsah, metody, formy
  • 3. Rámcové vzdělávací programy - RVP PV, RVP ZV, RVP GV, RVP ZUŠ
  • 4. Metody oboru DaV, základní principy, herní a jevištní jednání - běžné didaktické metody v DaV, princip tematizace a zobrazování, základní rozdíl mezi herním a jevištním jednáním (prožitek, zkušenost)
  • 5. Formy oboru DaV - formy vzdělávání v oboru ve vztahu k vzdělávací instituci, formy v procesu tvorby inscenace
  • 6. Herní jednání - fáze herního jednání, principy herního jednání, vedení herního jednání, dramatická hra, strukturovaná dramatická hra
  • 7. Jevištní jednání - princip komunikace, základní principy jevištního jednání
  • 8. Tvorba inscenace - tvorba inscenace jako projekt (dramaturgie, režie, scénografie a zvuk, herecká tvorba)
  • 9. Divadlo ve výchově (divadlo fórum, divadlo ve výchově v užším smyslu, projekty k inscenacím)
  • 10. Pedagog oboru DaV. osobnostní předpoklady pedagoga DaV, vzdělání pedagogické a odborné, vzdělávací instituce a postavení DaV v nich
Literatura
    povinná literatura
  • Petty, G. Moderní vyučování. 1. vyd. Portál, Praha 1996. info
  • SVOZILOVÁ, D. Analýza strukturované dramatické hry v kontextu dramatické výchovy. Brno: JAMU 2005. 192 s. ISBN 80-86928-10-1. info
  • Svozilová-Drahanská, P. Proces tematizace a symbolizace v herním a jevištním jednání. Brno: JAMU, 2007. ISBN 978-80-86928-26-5. info
    neurčeno
  • Delongová, J.; Macková, S.; Svozilová, D. Vezměte do ruky knihu. Brno: KKS, 1998. 92 s. ISBN neuvedeno. info
  • HOŘÍNEK, Zdeněk 1991/2008, Drama, divadlo, divák, Brno, JAMU 1995, Cesty moderního dramatu, Praha, nakl. Studia Ypsilon 1998, Mezi dvěma texty, in týž: Divadlo mezi modernou a postmodernou, Praha, nakl. Studia Ypsilon 2003, O divadelní komedii, Praha, Scéna 2006, Poznámky o poznámkách, Divadelní revue, č.1. info
  • Machková, E. Improvizace s příběhem v angloamerickém dramatu. Praha: DAMU, 1996. ISBN 80-85883-16-3. info
  • Machková, E. Jak se učí dramatická výchova. Didaktika dramatické výchovy. Praha: AMU, 2004. 224 s. ISBN 80-7331-021-X. info
  • Machková, E. Volba literární látky pro dramatickou výchovu aneb Hledání dramatičnosti. Praha: DAMU, 2000. info
  • Valenta, J: Kapitoly z teorie výchovné dramatiky. Praha, ISV. info
  • Valenta, J.: Metody a techniky dramatické výchovy, Praha, agentura Strom 1998. info
Výukové metody
Formy: přednáška, seminář
Metody: přednáška, diskusní metody, práce se školskými dokumenty, samostatná práce studentů
Metody hodnocení
Analýza výsledků činnosti studenta - písemná definice zadaného pojmu z oboru na základě odborné literatury a reflexe vlastní praxe
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/leto2025/DDVL301