DIFA:DABLX05 Film Narration - Course Information
DABLX05 Film Narration
Theatre FacultySummer 2025
- Extent and Intensity
- 0/2/2. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Štěpán Hulík (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. MgA. Hana Slavíková, Ph.D.
Radio and TV Dramaturgy and Scriptwriting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Radio and TV Dramaturgy and Scriptwriting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Prerequisites (in Czech)
- Tvořivé narativní schopnosti, autorská důslednost, schopnost reflektovat a účinně zapracovávat dramaturgické poznámky.
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Radio and TV Dramaturgy and Scriptwriting (programme DIFA, Dra_Tvo:B)
- Radio and TV Dramaturgy and Scriptwriting (programme DIFA, Dra_Tvo:N)
- Course objectives (in Czech)
- Cesta od prvotního nápadu až k finálnímu filmovému scénáři jako nekončící proud tvůrčí nejistoty, hledání a otázek. Podle čeho poznat dobrý námět pro film? Jak takový námět vypadá, co musí obsahovat a jaké nároky splňovat? Jak o něm přemýšlet, abychom z něj dokázali vytěžit sto stran intenzivního příběhu, který bude moct vyprávět filmová kamera? Jak vytvořit plastické charaktery, přes které tento příběh budeme tlumočit divákovi, jak tyto postavy učinit uvěřitelnými a jak proniknout do tajemství filmového dialogu? A v neposlední řadě - podle čeho poznat, jaké téma nám náš příběh vlastně nabízí a jak toto téma předat ve srozumitelné a přitom zábavné podobě divákům? Cílem předmětu je odpovědět tvůrčím způsobem na uvedené otázky.
- Learning outcomes (in Czech)
- Student je schopen vytvořit kvalitní scénář audiovizuálního dramatického díla - filmu, případně série a to ve více verzích, vedoucích k výslednému nosnému tvaru.
- Syllabus (in Czech)
- Koncepce pro 1. roč. Bc. studia: Prostřednictvím analýzy scénářů z autorské tvorby pedagoga jsou studenti konfrontováni s konkrétními otázkami a problémy, které při scénáristické práci vyvstávají. Následně jsou předložené texty porovnávány s jejich filmovým zpracováním a znovu analyzovány v novém kontextu. Inspirováni těmito konkrétními příklady z praxe poté studenti pod vedením pedagoga procházejí jednotlivými fázemi příprav/ vzniku filmového scénáře. Poznávají pravidla konstrukce příběhu a výstavby filmového charakteru včetně tvorby dialogů. Koncepce pro 2. roč. Bc. studia: Studenti pracují na adaptačním úkolu na literární předlohu dle vlastního výběru. Volbu předlohy, ideálně povídky do rozsahu 20 normostran, konzultují s pedagogem. Cílem je vybrat literární předlohu skýtající dostatek potenciálu pro převod do filmového jazyka. Studenti pak ve spolupráci s pedagogem řeší adaptační problematiku zvolené látky a osvojují si adaptační postupy při převodu literárního díla do filmové řeči. Rozborem výrazových prostředků použitých v adaptovaném textu poznávají studenti metody a postupy zvolené původním autorem. Analýza těchto postupů i originálních autorských voleb umožňuje studentům nahlédnout do nitra tvůrčího procesu, z něhož mohou načerpat informace a inspiraci pro vlastní autorské úsilí. Další fází práce je pak hledání adekvátních prostředků k vyjádření tématu a poetiky literárního díla prostřednictvím filmových obrazů, dialogů a střihu. Studenti vytvářejí nejdříve filmový treatment a předkládají zamýšlenou koncepci postav/ charakterů. Následně pak, po konzultacích a připomínkování předložených materiálů pedagogem, předložený treatment rozepisují do scénáře. Ten by měl být před koncem letního semestru doveden minimálně do první verze. Souběžně s tímto základním úkolem jsou studentům průběžně zadávána k nastudování vybraná literární díla a jejich filmové adaptace. Ty jsou následně podrobeny společnému rozboru za účasti všech studentů a pedagoga. Koncepce pro 3. roč. Bc. studia Studenti jsou po konzultacích s pedagogem vedeni k výběru skutečné historické události nebo reálné historické osobnosti, kolem které budují filmový příběh. Procházejí jednotlivými fázemi přípravy celovečerního scénáře: námět, treatment, finální scénář. Výběr není předem nijak omezen, studenti jsou však primárně motivováni k tomu, aby si vybírali námět, u něhož bude potenciál pro realizaci v omezených podmínkách domácí kinematografie. Cílem je, aby studenti ve zvolené látce/ postavě nalezli téma, které je osobně zajímá a které má – v ideálním případě – potenciál zaujmout i mimo omezený okruh akademické půdy. Jednotlivé fáze práce jsou průběžně konzultovány s pedagogem. Koncepce pro navazující Mgr. studium Studenti se pod vedením pedagoga věnují kultivaci látky zvolené v rámci 3. roč. Bc. studia. Ambicí je vytvoření kompaktního, obsahově i formálně přesvědčivého celovečerníhoscénáře, který budou moci studenti nabídnout budoucím producentům či dalším potenciálním spolupracovníkům.
- Literature
- Carriére, J. C. Vyprávět příběh. 1. vyd. Praha: Národní filmový archív, 1995. ISBN 2-907114-22-0. info
- Hitchcock, Alfred: Rozhovory Hitchcock Truffaut. info
- LUMET, Sidney. MakingMovies. New York: VintageBooks, 1995. ISBN: 0-679-75660-4
- FIELD, Syd. Jak napsat dobrý scénář. Praha: Rybka Publishers, 2007. ISBN 80-87067-65-7.
- Teaching methods (in Czech)
- Seminář, vlastní autorská scenáristická tvorba, diskusní metody, dramaturgická analýza.
- Assessment methods (in Czech)
- zápočet na základě průběžného plnění zadání
- Language of instruction
- Czech
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/summer2025/DABLX05