DSPL005 Teoretické a metodologické základy sociologického výzkumu II

Theatre Faculty
Summer 2024
Extent and Intensity
1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Monika Šimková (lecturer)
Guaranteed by
prof. MgA. Hana Slavíková, Ph.D.
Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
TYP_STUDIA(D)
Absolvování předmětu Teoretické a metodologické základy sociologického výzkumu I (zimní semestr).
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem kurzu je seznámit studenty se základy kvalitativní metodologie a možnostmi jejího využití ve společenských vědách. Studenti získají základní informace o teoretických východiscích kvalitativního výzkumu a nezbytných předpokladech pro jeho realizaci. Jádrem kurzu je výklad výzkumných strategií opírajících se o kvalitativní metodologii a postupný rozbor jednotlivých výzkumných kroků. Cílem kurzu je studenty provést základními fázemi výzkumného šetření, od stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek, přes výběr výzkumného vzorku a techniky sběru dat, až po záznam, transkripci a analýzu dat a psaní výzkumné zprávy. Účastníci kurzu by měli být schopni navrhnout výzkumný projekt, formulovat výzkumný problém a výzkumné otázky, zvolit adekvátní design a osvojit si základní výzkumné postupy. Kurz by měl studenty vybavit znalostmi potřebnými k realizaci disertačního výzkumného projektu.
Syllabus (in Czech)
  • Vymezení kvalitativního a kvantitativního výzkumu.
  • Co je to kvalitativní výzkum, jeho charakteristiky a podoby.
  • Kvalitativní a kvantitativní metodologie.
  • Jak začít kvalitativní výzkum.
  • Obecný konceptuální rámec kvalitativního výzkumu.
  • Stanovení cílů výzkumu.
  • Výzkumné otázky a jejich funkce.
  • Proces tvorby dat v kvalitativním výzkumu.
  • Příprava a volba metod sběru dat a tvorba výzkumného vzorku.
  • Základní typy výzkumných projektů.
  • Metody získávání kvalitativních dat.
  • Principy a postupy zakotvené teorie.
  • Záznam a transkripce dat.
  • Analýza a interpretace dat.
  • Tvorba výzkumné zprávy.
  • Praktický příklad realizovaného kvalitativního výzkumu a jeho rozbor.
Literature
  • Collins, Hilary. Kreativní výzkum: teorie a praxe výzkumu v oblasti tvůrčích odvětví. Překlad Vít Mlejnek. První vydání. Praha: Institut umění – Divadelní ústav, 2017. 207 stran. Kultura & arts management. ISBN 978-80-7008-386-4.
  • Disman, Miroslav. 1993. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum.
  • Flick, U. An Introduction to Qualitative Research. London: Sage, 2006.
  • Hendl, Jan. Kvalitativní výzkum: Základní metody a aplikace. Lektoroval dr. Miloš Kučera, CSc. 1. vyd. Praha: Portál, 2005. 408 s. ISBN 80-7367-040-2.
  • Kaufmann, Jean-Claude. Chápající rozhovor. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2010. 151 s. Studijní texty; sv. 48. ISBN 978-80-7419-033-9.
  • Lynn, R.Handling a qualitative data: a practical guide. London: Sage, 2005.
  • Miovský, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006.
  • Mišovič, Ján. Kvalitativní výzkum se zaměřením na polostrukturovaný rozhovor. Vydání první. Praha: Slon, 2019. 292 stran. Studijní texty; 72. svazek. ISBN 978-80-7419-285-2.
  • Ochrana, František. Metodologie, metody a metodika vědeckého výzkumu. První vydání. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2019. 145 stran. ISBN 978-80-246-4200-0.
  • Punch, Keith. Úspěšný návrh výzkumu. Překlad Jan Hendl. Vydání druhé. Praha: Portál, 2015. 230 stran. ISBN 978-80-262-0980-5.
  • Strauss, A., Corbinová, J. Základy kvalitativního výzkumu. Postupy a techniky metody zakotvené teorie. Boskovice: Albert, 1999.
  • Švaříček, R., Šeďová, K. Učební materiály pro kvalitativní výzkum v pedagogice. Brno: Masarykova univerzita, 2007.
  • Švaříček, R., Šeďová, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007.
Teaching methods (in Czech)
Seminář
Assessment methods (in Czech)
Zápočet
Podmínkou získání zápočtu je úspěšné absolvování závěrečného kolokvia.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
The course is also listed under the following terms Summer 2025.
  • Enrolment Statistics (Summer 2024, recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/summer2024/DSPL005