DSPL005 Teoretické a metodologické základy sociologického výzkumu II

Divadelní fakulta
léto 2024
Rozsah
1/1/2. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Monika Šimková (přednášející)
Garance
prof. MgA. Hana Slavíková, Ph.D.
Ateliér doktorských studií – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér doktorských studií – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
TYP_STUDIA(D)
Absolvování předmětu Teoretické a metodologické základy sociologického výzkumu I (zimní semestr).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit studenty se základy kvalitativní metodologie a možnostmi jejího využití ve společenských vědách. Studenti získají základní informace o teoretických východiscích kvalitativního výzkumu a nezbytných předpokladech pro jeho realizaci. Jádrem kurzu je výklad výzkumných strategií opírajících se o kvalitativní metodologii a postupný rozbor jednotlivých výzkumných kroků. Cílem kurzu je studenty provést základními fázemi výzkumného šetření, od stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek, přes výběr výzkumného vzorku a techniky sběru dat, až po záznam, transkripci a analýzu dat a psaní výzkumné zprávy. Účastníci kurzu by měli být schopni navrhnout výzkumný projekt, formulovat výzkumný problém a výzkumné otázky, zvolit adekvátní design a osvojit si základní výzkumné postupy. Kurz by měl studenty vybavit znalostmi potřebnými k realizaci disertačního výzkumného projektu.
Osnova
  • Vymezení kvalitativního a kvantitativního výzkumu.
  • Co je to kvalitativní výzkum, jeho charakteristiky a podoby.
  • Kvalitativní a kvantitativní metodologie.
  • Jak začít kvalitativní výzkum.
  • Obecný konceptuální rámec kvalitativního výzkumu.
  • Stanovení cílů výzkumu.
  • Výzkumné otázky a jejich funkce.
  • Proces tvorby dat v kvalitativním výzkumu.
  • Příprava a volba metod sběru dat a tvorba výzkumného vzorku.
  • Základní typy výzkumných projektů.
  • Metody získávání kvalitativních dat.
  • Principy a postupy zakotvené teorie.
  • Záznam a transkripce dat.
  • Analýza a interpretace dat.
  • Tvorba výzkumné zprávy.
  • Praktický příklad realizovaného kvalitativního výzkumu a jeho rozbor.
Literatura
  • Collins, Hilary. Kreativní výzkum: teorie a praxe výzkumu v oblasti tvůrčích odvětví. Překlad Vít Mlejnek. První vydání. Praha: Institut umění – Divadelní ústav, 2017. 207 stran. Kultura & arts management. ISBN 978-80-7008-386-4.
  • Disman, Miroslav. 1993. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum.
  • Flick, U. An Introduction to Qualitative Research. London: Sage, 2006.
  • Hendl, Jan. Kvalitativní výzkum: Základní metody a aplikace. Lektoroval dr. Miloš Kučera, CSc. 1. vyd. Praha: Portál, 2005. 408 s. ISBN 80-7367-040-2.
  • Kaufmann, Jean-Claude. Chápající rozhovor. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2010. 151 s. Studijní texty; sv. 48. ISBN 978-80-7419-033-9.
  • Lynn, R.Handling a qualitative data: a practical guide. London: Sage, 2005.
  • Miovský, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006.
  • Mišovič, Ján. Kvalitativní výzkum se zaměřením na polostrukturovaný rozhovor. Vydání první. Praha: Slon, 2019. 292 stran. Studijní texty; 72. svazek. ISBN 978-80-7419-285-2.
  • Ochrana, František. Metodologie, metody a metodika vědeckého výzkumu. První vydání. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2019. 145 stran. ISBN 978-80-246-4200-0.
  • Punch, Keith. Úspěšný návrh výzkumu. Překlad Jan Hendl. Vydání druhé. Praha: Portál, 2015. 230 stran. ISBN 978-80-262-0980-5.
  • Strauss, A., Corbinová, J. Základy kvalitativního výzkumu. Postupy a techniky metody zakotvené teorie. Boskovice: Albert, 1999.
  • Švaříček, R., Šeďová, K. Učební materiály pro kvalitativní výzkum v pedagogice. Brno: Masarykova univerzita, 2007.
  • Švaříček, R., Šeďová, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007.
Výukové metody
Seminář
Metody hodnocení
Zápočet
Podmínkou získání zápočtu je úspěšné absolvování závěrečného kolokvia.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2025.