DRTL102 Rozhlasové žánry I

Divadelní fakulta
léto 2024
Rozsah
1/1/2. 2 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
prof. PhDr. Alena Blažejovská (přednášející)
Garance
prof. Mgr. Jan Gogola
Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Čt 8:30–10:00 413
Předpoklady
Zájem o rozhlasové vysílání a schopnost reflexe.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Vhled do dějin rozhlasu a vysvětlení základních rozhlasových pojmů, seznámení se s rozhlasovými žánry - jejich reflexí a tvorbou.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- rozlišit jednotlivé publicistické žánry monologické (poznámku, glosu, esej, komentář, rozbor, fejeton, portrét, medailon, črtu, úvahu apod.) a analyzovat je z obsahového i formálního hlediska;
- napsat glosu a fejeton s kulturním zaměřením a také je formou autorského čtení realizovat v rozhlasovém studiu;
- aplikovat při tvorbě publicistických žánrů monologických specifické požadavky rozhlasového média.
Osnova
  • Úvodní hodiny pojednávají o rozhlase jako prostředku masové komunikace, přinášejí vhled do dějin rozhlasu a vysvětlení základních rozhlasových pojmů, jako jsou rozhlasový program a jeho členění, rozhlasový formát, blok, proud, pořad, žánr. V přednášce jsou dále studenti vždy seznámeni s teorií a historií probíraného žánru i s významnými rozhlasovými tvůrci, výklad je doprovázen zvukovými ukázkami. Seminární část vede studenty k individuální práci, jsou pověřováni úkoly souvisejícími s právě probíranými rozhlasovými žánry - jejich reflexí a tvorbou. Součástí kurzu je individuální poslech rozhlasového vysílání a jeho analýza v semináři.

Literatura
  • Giddens, Anthony: Sociologie. Praha, Argo 1999 (kapitola 14. Masová média a populární kultura). info
  • JEŠUTOVÁ, Eva (ed.): Od mikrofonu k posluchačům. Z osmi desetiletí Českého rozhlasu. Praha: Český rozhlas 2003. info
  • JEŠUTOVÁ, Eva (ed.): 99 významných uměleckých osobností rozhlasu. Čeští tvůrci slovesných pořadů. Praha: Sdružení pro rozhlasovou tvorbu 2008. info
  • Kožík, František: Rozhlasové umění. Praha, Českomoravský Kompas 1940. info
  • Kunczik, Michael: Základy masové komunikace. Praha, Karolinum 1995 (kapitola 4. Žurnalistika jako povolání a 5. Produkce zpráv). info
  • Kussová, Marta: Rozhlasová umělecká publicistika. Praha, UK 1990. info
  • Maršík, Josef: Úvod do teorie rozhlasového programu. Praha, UK 1995. info
  • Maršík, Josef: Výběrový slovníček termínů slovesné rozhlasové tvorby. Praha, SRT 1999. info
  • McLuhan, Marshall: Jak rozumět médiím. Praha, Odeon 1991. info
  • Osvaldová, B, Halada, J. a kol.: Encyklopedie praktické žurnalistiky. Praha, Nakladatelství Libri 1999. info
  • Pacovský, Jaroslav: Na vlnách rozhlasu. Praha, Český rozhlas 1993. info
  • Patzaková, A. J.: Prvních deset let československého rozhlasu. Praha, Radiojournal 1935. info
  • Slovník literární teorie. Praha, Československý spisovatel 1984. info
  • Štěrbová, Alena: Rozhlas a slovesné umění. Olomouc, UP 1976. info
  • Výrost, Jozef, Slaměník, Ivan: Aplikovaná sociální psychologie I., Člověk a sociální instituce. Praha, Portál 1998 (kapitola 5. Člověk a média: Psychologie masové komunikace). info
  • Osvaldová, B, Halada, J. a kol.: Encyklopedie praktické žurnalistiky. Praha, Nakladatelství Libri 1999.
Výukové metody
Přednáška spojená se seminářem, zvukové ukázky rozhlasových žánrů, referáty studentů k jednotlivým tématům, autorské čtení či poslech studentských prací, diskuse mj. nad zkušenostmi z individuálního (domácího) poslechu vybraných rozhlasových pořadů.
Metody hodnocení
Klasifikovaný zápočet. Klasifikovaný zápočet. Podmínkou získání zápočtu je účast na přednáškách a seminářích, prezentace zadaných studentských prací a jejich odevzdání v písemné podobě či na nosiči MD (minidisk) nebo CD a absolvování písemného testu, kterým studenti osvědčí svou schopnost rozlišit jednotlivé rozhlasové žánry, charakterizovat je a uvést základní fakta z historie.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2023, léto 2025.