DIFA:DRAL201 Art directing and dramaturgy I - Course Information
DRAL201 Art directing and dramaturgy IV
Theatre FacultySummer 2024
- Extent and Intensity
- 1/0/1. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. MgA. Jan Šotkovský, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. MgA. Marek Horoščák, Ph.D.
Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Timetable
- Tue 8:30–10:00 104
- Prerequisites (in Czech)
- nejsou
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Audiovisual Creation and Theatre (programme DIFA, B-DRAUM)
- Audiovisual Media and Theatre (programme DIFA, Dra_Tvo:B)
- Theatre Directing (programme DIFA, B-DRAUM)
- Theatre Directing (programme DIFA, Rez_Dram:B)
- Theatre Dramaturgy (programme DIFA, B-DRAUM)
- Theatre Dramaturgy (programme DIFA, Rez_Dram:B)
- Stage Design (programme DIFA, B-DRAUM)
- Set and Costume Design (programme DIFA, Sce_Sd:B)
- Course objectives (in Czech)
- V návaznosti na předmět principy režie a dramaturgie je cílem této přednášky představit významné dramaturgické koncepce, režijní osobnosti i činoherní inscenace v českém divadle od roku 1970 do současnosti s přihlédnutím jejich výstavbovým principům a k problematice jejich slohového vývoje. Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU
- Syllabus (in Czech)
- Rozpis letní semestr 13. 2. pojmová bilance 20. 2. beseda Erbes - Jedinák 27. 2. studijní volno 5. 3. Motivace, psychologie, realismus. Obsazení 1. 12. 3. Obsazení 2. Formulování inscenační koncepce a její vývoj během zkoušení. 19. 3. Závěr inscenace jako shrnutí a završení koncepce. 26. 3. beseda Jiřikovská 2. 4. Ivan Vyskočil a Nedivadlo 9. 4. Jan Schmid a Studio Y 16. 4. Setkání / Encounter 23. 4. beseda Říhová 30. 4. Eva Tálská a Husa na provázku 7. 5. Jiří Havelka 14. 5. Závěrečná hodina - shrnutí
- Literature
- required literature
- Drozd, David: Přeměřování vzdáleností. Proměny poetiky české režie v 890. letech a režie Petra Lébla. Divadelní revue 3/2015, s. 99-113.
- recommended literature
- Česká divadla. Encyklopedie divadelních souborů. Divadelní ústav, Praha 2000. info
- Srba, Bořivoj: Umění režie. K tvůrčí metodě režiséra Miloše Hynšta. Brno: JAMU, 1996.
- Tichý, Zdeněk A. a kol.: Ivan Rajmont. Praha: Pražská scéna, 2005.
- O současné české režii 2. Praha: Divadelní ústav, 1983.
- Zdráhal, Dušan: Režijní profil Aloise Hajdy II. Inscenační tvorba z let 1972–1991. Brno: JAMU, 2016.
- Smoláková, Vlasta (ed.): Fenomén Lébl 2. Praha: Divadelní ústav 2005.
- Denemarková, Radka: Evald Schorm – sám sobě nepřítelem. Praha: Nadace Divadla na zábradlí, 1998.
- Smoláková, Vlasta (ed.): Fenomén Lébl. Praha: Pražská scéna 1996.
- Hořínek, Zdeněk: Burešová, Otčenášek. Divadelní revue 1/2011, s. 63-76.
- J. A. Pitínský. Praha: Pražská scéna, 2001.
- Macháčková, Kateřina: Téma Macháček. Praha: Nakladatelství XYZ, 2010.
- Činoherní klub 1965-2005. Praha: Činoherní klub, 2006.
- Teaching methods (in Czech)
- přednáška
- Assessment methods (in Czech)
- písemná zkouška
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught once in two years.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/summer2024/DRAL201