DDVL119 Pedagogika I

Divadelní fakulta
léto 2024
Rozsah
1/1/2. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. BcA. Denisa Daňková (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Silva Macková
Ateliér divadlo a výchova – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér divadlo a výchova – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Čt 12:00–13:30 2
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz pedagogiky uvádí studenty do základní terminologie a vztahů pedagogiky jako vědy o edukaci. Zaměřuje se především na předmět pedagogiky, základní vhled do dějin pedagogiky a školství, její strukturu, vymezení základních pedagogických kategorií jako jsou: cíle, obsahy, formy, činitele výchovy a jejich vzájemné vztahy. Poslední část kurzu je věnována charakteristice vybraných alternativních pedagogických směrů.
Osnova
  • 1. Pedagogika jako věda, předmět pedagogiky, základní pojmy, pedagogické disciplíny. 2. Základní přehled dějinami pedagogiky a školství a vývojem alternativních směrů. 3. Alternativy a inovace ve školním vzdělávání: alternativní školy, domácí vzdělávání, inovace v práci učitele a školy. 4. Základní pedagogické kategorie: cíl, obsah, forma, metoda, činitelé výchovy. 5. Činitelé výchovy, pedagog, Učitelství jako profese: osobnost učitele, vlastnosti učitele, pracovní činnosti. 6. Žák jako subjekt vzdělávání: typy inteligence, styly učení, tvořivost jako osobnostní charakteristika. 7. Škola jako instituce: česká vzdělávací soustava, školní legislativa, spolupráce rodiny a školy (škola jako komunita). 8. Školní kurikulum: rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program a práce s nimi. 9. Vzdělávací politika jako rámec dění ve škole: základní dokumenty a trendy, způsoby prosazování vzdělávací politiky.
Literatura
    povinná literatura
  • Jůva, J.: Stručné dějiny pedagogiky, Paido, Brno 1994. info
  • Petty, G. Moderní vyučování. 1. vyd. Portál, Praha 1996. info
  • Průcha, A.: Moderní pedagogika, Portál 1998. info
    doporučená literatura
  • Jůva, J.: Úvod do pedagogiky, Paido, Brno 1999. info
  • Průcha, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Vyd. 1. Portál, Praha 2001. info
  • Průcha, J. Alternativní školy. 2., upr. vyd. Portál, Praha 1996. info
  • Průcha, J.; Walterová, E.; Mareš, J. Pedagogický slovník. 3. vydání Praha: Portál 2001. 322 s. ISBN 80-7178-579-2. info
Výukové metody
Pravidelná výuka Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2 Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 2
Metody hodnocení
Dílčí písemný úkol a samostudium Písemná zkouška
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2025.