DDML417 Kulturní a kreativní průmysly – mapování, plánování, urbánní rozvoj

Divadelní fakulta
léto 2024
Rozsah
1/1/2. 2 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
MgA. Zdenka Hubáček Kujová (přednášející)
Garance
prof. MgA. Blanka Chládková
Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Čt 15. 2. 10:00–16:00 106, Čt 16. 5. 10:00–16:00 106
Předpoklady
Absolvování bakalářského stupně studia Divadelní produkce (dříve Divadelního manažerství a Jevištní technologie) či obdobného typu studijního programu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět navazuje na Základní teorie a produkce v KKP, rozšiřuje a prohlubuje znalosti o konceptu kulturních a kreativních průmyslů. Znalosti atributů kreativních měst jsou nezbytné pro chápání umění, kultury, kreativity v rozvoji města předpokladem pro producentskou činnost manažerů v kultuře a kreativních odvětvích.
Cíle předmětu:
- Uvést studenty do problematiky mapování a analyzování kreativních odvětví na základě NACE a certifikované metodiky IU.
- Prakticky se seznámit se zdroji dat pro analyzování kreativních průmyslů v ČR a samostatně provést analýzu vývoje KKP v Brně.
- Prostudovat téma vlivu kreativních průmyslů na rozvoj měst a na konkrétním příkladu analyzovat aktuální stav a budoucí vývoj.
- Na základě analýzy navrhnout opatření, nástroje podpory kreativních průmyslů a plán pro dané město.
- Informovat se o trendech a novinkách v teorii kreativních průmyslů.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- realizovat mapování prostředí v rámci kreativních průmyslů
- orientovat se v problematice krativních průmyslů
- analyzovat poznatky z analýz kreativních průmyslů
Osnova
  • - Kreativní průmysly v ČR – satelitní účet kultury, mapování IDU
  • - Kreativní průmysly v EU a ostatních zemích – přístupy v mapování a analýze
  • - Kreativní trident, kreativní index, nový kreativní index
  • - Nástroje podpory kreativních průmyslů
  • - Revitalizace brownfields tažené kulturou
  • - Budoucnost kreativních průmyslů a kreativních měst
Literatura
    doporučená literatura
  • ŽÁKOVÁ, Eva a A KOL. Kulturní a kreativní průmysly v ČR. Institut umění - Divadelní ústav, 2011, 392 s. ISBN 978-80-7008-009-2. URL info
  • CIKÁNEK, M. Kreativní průmysly – příležitost pro novou ekonomiku. Praha: Divadelní ústav, 2009, 86 s. ISBN 978-80-7008-231-7. info
  • THROSBY, D. Economics and Culture. 2004. vyd. Cambridge Univerzity Press, 2004. ISBN 978-0-521-58639-9. info
  • HOWKINS, J. The Creative Economy: How People Make Money from Ideas. 2002. vyd. Penguin Books, 2002, 263 s. ISBN 978-0-14-028794-3. info
  • FLORIDA, Richard. The Rise Of The Creative Class. United States: Basic Books, 2002, 434 s. ISBN 978-0-465-02477-3. URL info
Výukové metody
Kombinace semináře a cvičení.
Samostudium dle doporučených pramenů.
Exkurze do Kanceláře strategie města Brna, Kanceláře architekta města Brna.
Metody hodnocení
Klasifikovaný zápočet, jehož udělení je podmíněno:
• 80% aktivní účastí v hodinách, 100% účastí na exkurzích/cvičení,
• zpracováním prezentace a zápisků k četbě,
• zpracováním dat mapování KKP ve vybraném městě a prezentace.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2025.