DIFA:DDML409 Samostatná produkce v divadle - Informace o předmětu
DDML409 Samostatná produkce v divadle – projektová výuka
Divadelní fakultaléto 2024
- Rozsah
- 0/46/46. 8 kr. Ukončení: kz.
- Vyučující
- doc. MgA. BcA. Petra Vodičková, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- prof. MgA. Blanka Kolegar
Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- Absolvování všech předmětů 1. ročníku studia
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Divadelní manažerství se zaměřením na Producenství (program DIFA, N-DRAUM)
- Divadelní produkce (program DIFA, Div_Pro:N)
- Cíle předmětu
- Předmět má za cíl umožnit studentovi ověřit si postupně teoretické znalosti a praktické dovednosti v praxi, tzn. organizační činnosti přípravné, realizační a postprodukční, zejména pak s ohledem na znalost uměleckých a organizačních principů umělecké instituce.
Předmět takto předchází jinému finálnímu předmětu, jímž je Absolventský výkon a jeho dokumentace, kde se již očekává zcela samostatná realizace.
Student v rámci předmětu Samostatná produkce postupně přechází z (v bakalářském stupni budované) logiky projektového řízení do logiky programového řízení instituce (projekt v programu, respektive inscenace v uměleckém programu instituce).
Cílem předmětu je poskytnout praktické pracovní prostředí pro postupné ověření znalostí a dovedností, ve kterém je student mentorován příslušným pedagogem/pedagogy. - Výstupy z učení
- Student prokazuje znalost uměleckých a organizačních principů umělecké instituce a takto se učí nahlížet na svůj praktický projekt.
Z bakalářského stupně si přináší již ověřené schopnosti volit odpovídající nástroje a prostředky pro plánování, realizaci a hodnocení praktického projektu (tzn. kompetence spojené s praktickou realizací projektu). V magisterském stupni poskytuje uměleckému projektu přidanou hodnotu ve smyslu záměru dlouhodobé udržitelnosti vlastního uměleckého výstupu (např. hostování, účast na festivalech apod.), ale zejména implementace závěru plynoucí z procesního zajištění projektu v prostředí do chodu instituce.
Student prokazuje, že je schopen:
- jím realizovaný projekt analyzovat, a to jak z hlediska projektového, tak procesního, zejména pak uspořádat souhrnné hodnocení zainteresovaných stran (pokud není organizováno pravidelně),
- závěry vyplývající z analýzy využít pro zhodnocení projektu,
- formulovat doporučení pro zlepšení příštích projektů/procesů v umělecké instituci či uměleckém sektoru,
- řešit a reflektovat projekt v rámci širšího vnějšího prostředí včetně konkurenčního. - Osnova
- Je více variant projektu/výkonu, který student osobně vykoná ve fázi přípravné, realizační a postprodukční, přičemž se integruje do prostředí profesionální instituce či týmu. Varianty je možné shrnout do následujících dvou modelů:
- A. Divadelní inscenace v jednom ze školních divadel, případně profesionálním divadle.
- Student je součástí kreativního týmu (přičemž nelze pevně stanovit modelovou strukturu týmu – v různé míře jsou zapojeni studenti, pedagogové a profesionálové na tvůrčích pozicích). Tento tým vytváří divadelní inscenaci v prostředí školního divadla, které simuluje profesionální divadelní instituci včetně organizačních procesů.
- Výsledkem je:
- - veřejně a opakovaně prezentovaná divadelní inscenace, která je součástí veřejné nabídky školního divadla v rámci jedné sezony,
- - dokumentace projektu včetně postupu tvorby a jeho reflexe.
- B. Umělecký projekt audiovizuálního, konferenčního či eventového charakteru.
- Student je součástí kreativního týmu (přičemž nelze pevně stanovit modelovou strukturu týmu – v různé míře jsou zapojeni studenti, pedagogové a profesionálové na tvůrčích pozicích). Tento tým vytváří strukturovaný a komplikovaný umělecký projekt, přičemž jeho zadání vychází buď z potřeb audiovizuálního studijního programu či z potřeb JAMU případně jejích partnerů.
- Výsledkem je:
- - realizovaný a veřejně prezentovaný umělecký projekt, který má podobu například audiovizuálního díla, významné mezinárodní konference či uměleckého eventu (pouliční divadlo, slavnost masek apod.),
- - dokumentace projektu včetně postupu tvorby a jeho reflexe.
- Varianta A:
- V případě školních zařízení se jeho přímým nadřízeným stává vedoucí/ředitel školního divadla a příslušný tajemník divadla (supervize výkonu) , který dle potřeby komunikuje s pedagogem předmětu Samostatná produkce (mentor výkonu). Pro projekty realizované v divadlech je pedagog předmětu účasten všech milníků spojených s realizací inscenace a poskytuje mentoring studentovi.
- Varianta B:
- Náročné projekty realizované pro audiovizuální specializace či pro potřeby JAMU mají vždy určeného pedagoga ateliéru pro vedení projektu jak pro supervizi, tak pro mentoring.
- Literatura
- Náhradní obsah: Student pracuje s podrobnou studijní oporou a používá literaturu získanou během studia jednotlivých předmětů.
- Výukové metody
- Forma výuky: samostatný producentský projekt velkého rozsahu.
Metody výuky: samostatná práce studentů, supervize, mentoring, projektová výuka, samostatná práce studentů, upevňování dovedností a znalostí v institucionálním prostředí. - Metody hodnocení
- * letní semestr
Klasifikovaný zápočet na základě provedení a odevzdání projektové dokumentace.
Součástí věcného hodnocení je společné hodnocení organizačně-produkčního týmu se zástupci managementu příslušného divadla/instituce. - Navazující předměty
- Další komentáře
- Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (léto 2024, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/leto2024/DDML409