DDML409 Samostatná produkce v divadle – projektová výuka

Divadelní fakulta
léto 2023
Rozsah
0/46/46. 8 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. MgA. BcA. Petra Vodičková, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. MgA. Blanka Kolegar
Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Po 16:15–17:45 104
Předpoklady
Absolvování všech předmětů 1. ročníku studia
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět má za cíl umožnit studentovi ověřit si postupně teoretické znalosti a praktické dovednosti v praxi, tzn. organizační činnosti přípravné, realizační a postprodukční, zejména pak s ohledem na znalost uměleckých a organizačních principů umělecké instituce.
Předmět takto předchází jinému finálnímu předmětu, jímž je Absolventský výkon a jeho dokumentace, kde se již očekává zcela samostatná realizace.
Student v rámci předmětu Samostatná produkce postupně přechází z (v bakalářském stupni budované) logiky projektového řízení do logiky programového řízení instituce (projekt v programu, respektive inscenace v uměleckém programu instituce).
Cílem předmětu je poskytnout praktické pracovní prostředí pro postupné ověření znalostí a dovedností, ve kterém je student mentorován příslušným pedagogem/pedagogy.
Výstupy z učení
Student prokazuje znalost uměleckých a organizačních principů umělecké instituce a takto se učí nahlížet na svůj praktický projekt.
Z bakalářského stupně si přináší již ověřené schopnosti volit odpovídající nástroje a prostředky pro plánování, realizaci a hodnocení praktického projektu (tzn. kompetence spojené s praktickou realizací projektu). V magisterském stupni poskytuje uměleckému projektu přidanou hodnotu ve smyslu záměru dlouhodobé udržitelnosti vlastního uměleckého výstupu (např. hostování, účast na festivalech apod.), ale zejména implementace závěru plynoucí z procesního zajištění projektu v prostředí do chodu instituce.
Student prokazuje, že je schopen:
- jím realizovaný projekt analyzovat, a to jak z hlediska projektového, tak procesního, zejména pak uspořádat souhrnné hodnocení zainteresovaných stran (pokud není organizováno pravidelně),
- závěry vyplývající z analýzy využít pro zhodnocení projektu,
- formulovat doporučení pro zlepšení příštích projektů/procesů v umělecké instituci či uměleckém sektoru,
- řešit a reflektovat projekt v rámci širšího vnějšího prostředí včetně konkurenčního.
Osnova
  • Je více variant projektu/výkonu, který student osobně vykoná ve fázi přípravné, realizační a postprodukční, přičemž se integruje do prostředí profesionální instituce či týmu. Varianty je možné shrnout do následujících dvou modelů:
  • A. Divadelní inscenace v jednom ze školních divadel, případně profesionálním divadle.
  • Student je součástí kreativního týmu (přičemž nelze pevně stanovit modelovou strukturu týmu – v různé míře jsou zapojeni studenti, pedagogové a profesionálové na tvůrčích pozicích). Tento tým vytváří divadelní inscenaci v prostředí školního divadla, které simuluje profesionální divadelní instituci včetně organizačních procesů.
  • Výsledkem je:
  • - veřejně a opakovaně prezentovaná divadelní inscenace, která je součástí veřejné nabídky školního divadla v rámci jedné sezony,
  • - dokumentace projektu včetně postupu tvorby a jeho reflexe.
  • B. Umělecký projekt audiovizuálního, konferenčního či eventového charakteru.
  • Student je součástí kreativního týmu (přičemž nelze pevně stanovit modelovou strukturu týmu – v různé míře jsou zapojeni studenti, pedagogové a profesionálové na tvůrčích pozicích). Tento tým vytváří strukturovaný a komplikovaný umělecký projekt, přičemž jeho zadání vychází buď z potřeb audiovizuálního studijního programu či z potřeb JAMU případně jejích partnerů.
  • Výsledkem je:
  • - realizovaný a veřejně prezentovaný umělecký projekt, který má podobu například audiovizuálního díla, významné mezinárodní konference či uměleckého eventu (pouliční divadlo, slavnost masek apod.),
  • - dokumentace projektu včetně postupu tvorby a jeho reflexe.
  • Varianta A:
  • V případě školních zařízení se jeho přímým nadřízeným stává vedoucí/ředitel školního divadla a příslušný tajemník divadla (supervize výkonu) , který dle potřeby komunikuje s pedagogem předmětu Samostatná produkce (mentor výkonu). Pro projekty realizované v divadlech je pedagog předmětu účasten všech milníků spojených s realizací inscenace a poskytuje mentoring studentovi.
  • Varianta B:
  • Náročné projekty realizované pro audiovizuální specializace či pro potřeby JAMU mají vždy určeného pedagoga ateliéru pro vedení projektu jak pro supervizi, tak pro mentoring.
Literatura
  • Náhradní obsah: Student pracuje s podrobnou studijní oporou a používá literaturu získanou během studia jednotlivých předmětů.
Výukové metody
Forma výuky: samostatný producentský projekt velkého rozsahu.
Metody výuky: samostatná práce studentů, supervize, mentoring, projektová výuka, samostatná práce studentů, upevňování dovedností a znalostí v institucionálním prostředí.
Metody hodnocení
* letní semestr
Klasifikovaný zápočet na základě provedení a odevzdání projektové dokumentace.
Součástí věcného hodnocení je společné hodnocení organizačně-produkčního týmu se zástupci managementu příslušného divadla/instituce.
Navazující předměty
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2024, léto 2025.