DIFA:DDML408 Management – strategické řízen - Informace o předmětu
DDML408 Management – strategické řízení
Divadelní fakultaléto 2024
- Rozsah
- 1/1/6. 4 kr. Ukončení: kz.
- Vyučující
- prof. MgA. Blanka Kolegar (přednášející)
- Garance
- prof. MgA. Blanka Kolegar
Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- každý lichý pátek 8:30–10:00 104
- Předpoklady
- Absolvování bakalářského stupně studia Divadelní produkce (dříve Divadelního manažerství a Jevištní technologie) či obdobného typu studijního programu.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Divadelní manažerství se zaměřením na Producenství (program DIFA, N-DRAUM)
- Divadelní produkce (program DIFA, Div_Pro:N)
- Cíle předmětu
- „Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU“
Cílem předmětu je v souladu s producentským zaměřením magisterského stupně studia zajistit znalosti a jejich aplikaci v oblasti strategického plánování a řízení se zaměřením na
a) na strategický management uměleckých a kulturních institucí,
b) strategické plánování veřejného sektoru v oblasti kultury.
- Výstupy z učení
- Student
- aplikuje dosavadní znalosti v oblasti divadelního provozu a provozu kulturních institucí a managementu,
- dokáže se orientovat v základní primární i sekundární literatuře strategického řízení včetně mezinárodních pramenů včetně těch, které jsou zaměřeny na umělecké instituce,
- rozumí problematice strategického řízení a úloze producenta,
- je schopen identifikovat a integrovat marketingové a fundraisingové principy do celkového strategického směřování kulturních institucí,
- rozumí důležitosti politického a legislativního prostředí a mezinárodní kulturní politiky pro strategické směřování uměleckých institucí,
- umí využít znalost prostředí a mezinárodní slovník oboru,
- dokáže číst, porozumět a zpracovat zahraniční literaturu,
- je schopen provést strategickou analýzu a na jejím základě vytvořit strategický plán a převést jej do plánů dlouhodobých, krátkodobých a operativních, přičemž reflektuje specifika prostředí, v němž je realizována umělecká činnost,
- umí navrhnout a provést relevantní výzkumy za účelem analýzy dat a využít závěrů analýz pro strategické řízení ,
- je schopen identifikovat problémové řetězce, volit a obhájit si vlastní kreativní postupy při jejich řešení při maximálním ohledu na vnější a vnitřní prostředí. - Osnova
- Úvod do strategického řízení.
Strategické myšlení a leadership.
Principy strategického řízení.
- identifikace potřeb,
- definování vize a formulace poslání,
- analýza vnitřního prostředí,
- analýza vnějšího prostředí,
- přehodnocení vize a poslání,
- stanovení soustavy cílů,
- stanovení variant (scénářů) a volba jedné alternativní strategie (rozpracovat do celkové, dílčí strategie, ofenzivní, defenzivní, zůstatková),
- prověření vhodnosti vybrané strategie (navigační strategie),
- sestavení programu,
- realizace.
Obchodní plán.
Inovace vs. invence
Podnikatelský přístup v managementu kultury
Strategický systém měření výkonnosti podniku (BSC) s aplikací na divadlo (BSC_D)
- Úvod do strategického řízení.
- Literatura
- povinná literatura
- KAISER, Michael M. Strategic Planning in the Arts: A Practical Guide. Washington : The DeVos Institute of Arts Management at the Kennedy Center, 200?. 145 s. Dostupné z WWW: . info
- KAISER, Michael M. Strategické plánování v umění: Praktický průvodce. 1. vydání. Praha : Institut umění - Divadelní ústav, 2009. 146 s. ISBN 978-80-7008-236-2. info
- HAGOORT, Giep,. Umělecký management v podnikatelském stylu. z anglické verze 3. vydání Eburon Publishers 2003. Praha : Nakladatelství KANT pro AMU v Praze, 2009. 301 s. ISBN 978-80-7437-008-3. info
- BOURDIEU, Pierre. Teorie jednání. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1998, 179 s. ISBN 80-7184-518-3. info
- SESIC, Milena; DRAGOJEVIC, Sanjin. Arts management in turbulent times : Adaptable Quality Management. 1. vydání. Amsterdam : ECF, Boekmanstudies, 2005. 205 s. ISBN 9066500832. info
- HAGOORT, Giep. Cultural Entrepreneurship. Utrecht : Culminate Cahiers 2, 1993. 170 s. ISBN 90-72456-55-6. info
- HAGOORT, Giep. Art Management Enrepreneurial Style. Delft : Eburon Publishers, 2000. 296 s. ISBN 9051668023. info
- Kerzner, Harold: Project Management. ISBN-10: 0470278706. info
- Risk Management Toolkit: A resource for arts organisations. Wellington. Arts Council of New Zealand, 2014. ISBN 978-0-478-41850-7. info
- VARBANOVA, Lidia. Strategic management in the arts. 1. vyd. New York: New York Routledge, 2013, 358 s. ISBN 978-0-415-53003-3. info
- doporučená literatura
- COLINS, Tess. How Theater Managers Manage. Lanham, USA : Scarecrow Press, INC., 2003. 280 s. ISBN 0-8108-4683-7. info
- CHONG, Derek. Arts management. London : Routledge, 2003. 156 s. ISBN 0-415-23681-9. info
- KAPLAN, Robert S.; NORTON, David P. Balanced Scorecard : Strategický systém měření výkonnosti podniku. 4. vydání. Praha : Management Press, 2005. 267 s. ISBN 80-7261-124-0. info
- BEJVLOVÁ, Jana. Divadelní výkon : Měření výkonnosti neziskového repertoárového divadla. Brno, 2005. 116 s. Dizertační práce. Divadelní fakulta, Janáčkova akademie múzických umění v Brně. info
- DVOŘÁK, Jan. Kreativní management pro divadlo : aneb O divadle jinak. 2. vydání. Prah : Pražská scéna, 2004. 337 s. ISBN 80-86102-53. info
- BRINDLE, Meg; DEVERAUX, Constance. The Arts Managment Handbook : New Directions for Students and Practitioners. New York : M.E.Sharpe, Inc., 2011. 364 s. ISBN 978-0-7656-1741-5. info
- Košťan, P., Šuleř, O.: Firmení strategie. Plánování a realizace. Computer Press, Praha, 2002. ISBN807226_657. 121 s. info
- MATÁSEK, Lukáš. Risk Management Practices in Cultural Events: Theatre Festivals in the Czech Republic (diplomová práce). Salford: University of Salford, 2009. info
- KAPLAN, Robert S a DAVID P. NORTON. Balanced Scorecard: Strategický systém měření výkonnosti podniku. 4. vydání. Praha: Management Press, 2005, 267 s. ISBN 80-7261-124-0. info
- Výukové metody
- Forma výuky: pravidelná výuka probíhá v anglickém jazyce, přednáška a seminář.
, Student pracuje s interaktivními osnovami za účelem samostatné přípravy pro řešení zadaných úkolů a pro účely samostudia (doplnění kontextů a příkladů z praxe)
Metody výuky:
- přednášky,
- práce s textem,
- diskusní metody,
- samostatná práce studentů,
- kritické myšlení. - Metody hodnocení
Hodnocení na základě seminárních prací (min. 3 práce) ověřující znalost přečtené cizojazyčné literatury. Ověření znalostí v rámci kolokvia.
K praktické aplikaci znalostí dochází následně v rámci předmětu Producentský seminář ve druhém ročníku stupně studia.- Navazující předměty
- Informace učitele
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a46a0e132f4ae476fa4fbb5f3167442cd%40thread.tacv2/conversations?groupId=5b1ceef9-4141-4888-b717-feba6bc8ff09&tenantId=1ddc5806-8e3d-4892-b879-473865749a0e
Výše uvedený link je do týmu MS tým s názvem Mngmnt 5 - SŘ, kde probíhá kontaktní a seminární výuka k předmětu v LS AR 2021.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/leto2024/DDML408