DDML408 Management I – Strategické řízení

Divadelní fakulta
léto 2019
Rozsah
1/1/6. 4 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
prof. MgA. Blanka Chládková (přednášející)
Garance
prof. MgA. Blanka Chládková
Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
St 10:15–11:45 104
Předpoklady
Absolvování bakalářského stupně studia Divadelní produkce (dříve Divadelního manažerství a Jevištní technologie) či obdobného typu studijního programu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
„Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU“
Cílem předmětu je v souladu s producentským zaměřením magisterského stupně studia zajistit znalosti a jejich aplikaci v oblasti strategického plánování a řízení se zaměřením na
a) na strategický management uměleckých a kulturních institucí,
b) strategické plánování veřejného sektoru v oblasti kultury.

Výstupy z učení
Student
- aplikuje dosavadní znalosti v oblasti divadelního provozu a provozu kulturních institucí a managementu,
- dokáže se orientovat v základní primární i sekundární literatuře strategického řízení včetně mezinárodních pramenů včetně těch, které jsou zaměřeny na umělecké instituce,
- rozumí problematice strategického řízení a úloze producenta,
- je schopen identifikovat a integrovat marketingové a fundraisingové principy do celkového strategického směřování kulturních institucí,
- rozumí důležitosti politického a legislativního prostředí a mezinárodní kulturní politiky pro strategické směřování uměleckých institucí,
- umí využít znalost prostředí a mezinárodní slovník oboru,
- dokáže číst, porozumět a zpracovat zahraniční literaturu,
- je schopen provést strategickou analýzu a na jejím základě vytvořit strategický plán a převést jej do plánů dlouhodobých, krátkodobých a operativních, přičemž reflektuje specifika prostředí, v němž je realizována umělecká činnost,
- umí navrhnout a provést relevantní výzkumy za účelem analýzy dat a využít závěrů analýz pro strategické řízení ,
- je schopen identifikovat problémové řetězce, volit a obhájit si vlastní kreativní postupy při jejich řešení při maximálním ohledu na vnější a vnitřní prostředí.
Osnova
  • Úvod do strategického řízení.
    Strategické myšlení a leadership.
    Principy strategického řízení.
    - identifikace potřeb,
    - definování vize a formulace poslání,
    - analýza vnitřního prostředí,
    - analýza vnějšího prostředí,
    - přehodnocení vize a poslání,
    - stanovení soustavy cílů,
    - stanovení variant (scénářů) a volba jedné alternativní strategie (rozpracovat do celkové, dílčí strategie, ofenzivní, defenzivní, zůstatková),
    - prověření vhodnosti vybrané strategie (navigační strategie),
    - sestavení programu,
    - realizace.
    Obchodní plán.
    Inovace vs. invence
    Podnikatelský přístup v managementu kultury
    Strategický systém měření výkonnosti podniku (BSC) s aplikací na divadlo (BSC_D)
Literatura
    povinná literatura
  • KAISER, Michael M. Strategic Planning in the Arts: A Practical Guide. Washington : The DeVos Institute of Arts Management at the Kennedy Center, 200?. 145 s. Dostupné z WWW: . info
  • KAISER, Michael M. Strategické plánování v umění: Praktický průvodce. 1. vydání. Praha : Institut umění - Divadelní ústav, 2009. 146 s. ISBN 978-80-7008-236-2. info
  • HAGOORT, Giep,. Umělecký management v podnikatelském stylu. z anglické verze 3. vydání Eburon Publishers 2003. Praha : Nakladatelství KANT pro AMU v Praze, 2009. 301 s. ISBN 978-80-7437-008-3. info
  • BOURDIEU, Pierre. Teorie jednání. Vyd. 1. Praha: Karolinum. 179 s. ISBN 80-7184-518-3. 1998. info
  • SESIC, Milena; DRAGOJEVIC, Sanjin. Arts management in turbulent times : Adaptable Quality Management. 1. vydání. Amsterdam : ECF, Boekmanstudies, 2005. 205 s. ISBN 9066500832. info
  • HAGOORT, Giep. Cultural Entrepreneurship. Utrecht : Culminate Cahiers 2, 1993. 170 s. ISBN 90-72456-55-6. info
  • HAGOORT, Giep. Art Management Enrepreneurial Style. Delft : Eburon Publishers, 2000. 296 s. ISBN 9051668023. info
  • Kerzner, Harold: Project Management. ISBN-10: 0470278706. info
  • Risk Management Toolkit: A resource for arts organisations. Wellington. Arts Council of New Zealand. ISBN 978-0-478-41850-7. 2014. info
  • VARBANOVA, Lidia. Strategic management in the arts. 1. vyd. New York: New York Routledge. 358 s. ISBN 978-0-415-53003-3. 2013. info
    doporučená literatura
  • COLINS, Tess. How Theater Managers Manage. Lanham, USA : Scarecrow Press, INC., 2003. 280 s. ISBN 0-8108-4683-7. info
  • CHONG, Derek. Arts management. London : Routledge, 2003. 156 s. ISBN 0-415-23681-9. info
  • KAPLAN, Robert S.; NORTON, David P. Balanced Scorecard : Strategický systém měření výkonnosti podniku. 4. vydání. Praha : Management Press, 2005. 267 s. ISBN 80-7261-124-0. info
  • BEJVLOVÁ, Jana. Divadelní výkon : Měření výkonnosti neziskového repertoárového divadla. Brno, 2005. 116 s. Dizertační práce. Divadelní fakulta, Janáčkova akademie múzických umění v Brně. info
  • DVOŘÁK, Jan. Kreativní management pro divadlo : aneb O divadle jinak. 2. vydání. Prah : Pražská scéna, 2004. 337 s. ISBN 80-86102-53. info
  • BRINDLE, Meg; DEVERAUX, Constance. The Arts Managment Handbook : New Directions for Students and Practitioners. New York : M.E.Sharpe, Inc., 2011. 364 s. ISBN 978-0-7656-1741-5. info
  • Košťan, P., Šuleř, O.: Firmení strategie. Plánování a realizace. Computer Press, Praha, 2002. ISBN807226_657. 121 s. info
  • MATÁSEK, Lukáš. Risk Management Practices in Cultural Events: Theatre Festivals in the Czech Republic (diplomová práce). Salford: University of Salford, 2009. info
  • KAPLAN, Robert S a DAVID P. NORTON. Balanced Scorecard: Strategický systém měření výkonnosti podniku. 4. vydání. Praha: Management Press. 267 s. ISBN 80-7261-124-0. 2005. info
Výukové metody
Forma výuky: pravidelná výuka probíhá v anglickém jazyce, přednáška a seminář.
, Student pracuje s interaktivními osnovami za účelem samostatné přípravy pro řešení zadaných úkolů a pro účely samostudia (doplnění kontextů a příkladů z praxe)
Metody výuky:
- přednášky,
- práce s textem,
- diskusní metody,
- samostatná práce studentů,
- kritické myšlení.
Metody hodnocení

Hodnocení na základě seminárních prací (min. 3 práce) ověřující znalost přečtené cizojazyčné literatury. Ověření znalostí v rámci kolokvia.
K praktické aplikaci znalostí dochází následně v rámci předmětu Producentský seminář ve druhém ročníku stupně studia.
Navazující předměty
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.