DSCLX21 Performance

Divadelní fakulta
léto 2023
Rozsah
0/16/0. 3 dny. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. Tomáš Ruller (přednášející)
Garance
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Návaznost na výuku předmětů Dějiny umění,Dějiny odívání,Dějiny moderny a postmoderny, Scénografie, Kostým
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seznámení studentů s aktuálními trendy současného umění a možnostmi aplikace těchto zažitých poznatků v divadelní a umělecké praxi zaměřené především na vztah performera a prostředí. Dramatické umění současnosti velmi často reaguje na aktuální umělecké směřování a naopak výtvarné umění aplikuje performativní a divadelní prvky prezentace.
Výstupy z učení
student je schopen: - orientace v oblasti performativního umění - schopnost aplikace získaných vědomostí v projektech - schopnost aplikace získaných zkušeností v teoretických výstupech - porozumění uměleckým projektům - ovládá výzkum a zkoumání skrze umění
Osnova
  • Výuka probíhá formou několikadenního workshopu vedeného předními umělci a teotretiky z oblasti Performance. Podstatou daného workshopu je tvůrčí čin v oblasti umělecké disciplíny, která opouští divadlo a vstupuje – v jiných souvislostech – do nových prostorů a médií. - tělo - design - oděv - performance - instalace - událost - inscenovaná fotografie - reklama - instalace - videoart Aktuální performativita se vyjadřuje různorodými médii. Od akcí individuálního uvědomování, přes tělo i nové technologie, až k sociálním interakcím a environmentálnímu aktivismu Instalace závěrečné prezenta prolíná všemi formami současného uměleckého projevu.
Literatura
    doporučená literatura
  • Erika Fischer-Lichte: Ästhetik des Performativen. Frankfurt: edition suhrkamp 2004. ISBN 3-518-12373-4 (in German)
    neurčeno
  • Carlson, Marvin (1996) Performance: A Critical Introduction. London and New York: Routledge. ISBN 0-415-13702-0, ISBN 0-415-13703-9
  • Thomas Dreher: Performance Art nach 1945. Aktionstheater und Intermedia. München: Wilhelm Fink 2001. ISBN 3-7705-3452-2 (in German)
  • Carr, C. (1993) On Edge: Performance at the End of the Twentieth Century. Wesleyan University Press. ISBN 0-8195-5267-4, ISBN 0-8195-6269-6
  • Jones, Amelia and Heathfield, Adrian (eds.) (2012), Perform, Repeat, Record. Live Art in History. Intellect, Bristol. ISBN 978-1-84150-489-6
  • Goldberg, Roselee (1998) Performance: Live Art Since 1960. Harry N. Abrams, NY NY. ISBN 978-0-8109-4360-5
  • Gómez-Peña, Guillermo (2005) Ethno-techno: Writings on performance, activism and pedagogy. Routledge, London. ISBN 0-415-36248-2
Výukové metody
přednáška,seminář,bloková výuka
Metody hodnocení
zápočet na základě účasti a závěrečné prezentace, textové nebo performativní
Další komentáře
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2024, léto 2025.