DSCL102 Kostým I

Divadelní fakulta
léto 2023
Rozsah
0/4/4. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
MgA. Matěj Sýkora (přednášející)
Garance
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Út 12:00–13:30 uc_B, Pá 14:30–16:00 uc_B
Předpoklady
Předmět navazuje na ukončený Kostým I v ZS
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kostýmní tvorba, nezřídka jako součást týmové práce s výsledkem syntetického uměleckého artefaktu, je jednou z rozhodujících složek, podílejících se na vzniku jevištního i filmového díla a děl vytvářených pro netradiční, nedivadelní prostory. Předmět Kostým vede studenta k rozvíjení samostatného myšlení a rozvoji individuality ve zvládání obsahů specifických funkcí divadelního kostýmu. Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU
Výstupy z učení
student je schopen:
- čtení dramatického textu v širším kontextu
- analýzy a interpretace dramatického textu
- interpretace textu vzhledem k dramatické postavě, charakteru
- navrhnout oděv dramatické postavy
- převedení postavy do materiálu, tvaru a konstrukce
- řemeslně zpracovat dané téma
- vysoké vizuální a interpretační úrovně návrhu
- umění instalace
- písemné i ústní obhajoby projektu
Osnova
  • V druhém semestru prvního ročníku bakalářského studia Kostým přistupuje student k fragmentu původního klasického divadelního textu středoevropského sociokulturního prostředí, na jehož základě vypracovává vlastní kostýmní interpretační rovinu. Důležitým aspektem této fáze je opět uvědomění si vlastních sociokulturních zdrojů, a interpretační práce s nimi, nyní však v rovině jednoduché dramatické situace. Samotný text je vybírán tak, aby reflektoval soudobou společenskou problematiku na dobovém příkladu. Výuka vychází z požadavku komplexního ideového vizualně scénografického řešení zadaného tématu, jehož je kostým integrální součástí. Společně s analýzou zadání a analýzou postav jsou řešeny významové a výrazové vizuální vztahy a nalézány klíče a koncepce(skici, volné kresby na dané téma, sběr inspirativního materiálu, materiálové kompozice, výsledné barevné návrhy kostýmů, silueta - materiály - barevnost , kontrasty - vztahy mezi postavami, líčení, rekvizita). Studium probíhá formou průběžných konzultací s pedagogem, konfrontací se studenty režie a dramaturgie. Průběžná výuka je zakončena akademickým scénickým projektem, který slouží jako profesionální podklad pro realizaci představení v divadle. Hodnocena je kvalita průběžné práce a schopnost individuální umělecké práce, kreativita a schopnost dokončit projekt, který je prezentován při klauzurách. Posluchač je veden ke vzájemné interakci s ostatními složkami jevištního či volného díla. Zadání řeší konkrétní úkol, jeho analýzu a vymezení,konzultace jednotlivých inspiračních zdrojů, skic, návrhů, hledání interpretačních postupů, individuální konzultace koncepce a funkčnosti oděvu a kostýmu v návaznosti na ostatní složky díla. Časová struktura výuky, kdy se jednotlivé bloky překrývají a doplňují:
  • 1. – 2. týden: četba původního textu / předlohy
  • 2. – 3. týden: ilustrace + asociativní četba
  • 1. - 4. týden: sběr referenčního materiálu + skicování
  • 5. týden: písemná reflexe + ukončení první interpretační fáze projektu, kostýmní storyboard
  • 6 – 8. týden: 2 fáze – přechod k reálnému kostýmu – sociokulturní vztahy prostředí a předlohy. Hledání významových ekvivalentů, přenosných do realizace + paralelní příběh
  • 9 - 10.týden: výrobní, technické a materiálové aspekty 11. týden: písemná reflexe projektu / esej
  • 12. – 13. týden: instalace + příprava prezentace, vybraný kostým realizace 1:1
  • 13. týden: finalizace projektu: fotodokumentace, instalace projektu, celková reflexe
Literatura
    doporučená literatura
  • Eliade Mircea. Posvátné a profánní. Praha, Oikoymenh, 2006, ISBN 80-7298-175-7. info
  • JUNG, Carl Gustav: Člověk a jeho symboly. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1259-1
  • KYBALOVÁ, Ludmila: Dějiny odívání: Starověk, Nakladatelství Lidové noviny 1998, ISBN: 80-7106-145-X
  • ELIADE, Mircea: Pojednání o dějinách náboženství, Argo 2004. ISBN 80-7203-589-4
  • FRAZER, James George : Zlatá ratolest,  Aleš Čeněk 2007, ISBN: 978-80-7380-017-8 www.kosmas.cz/knihy/130735/zlata-ratolest/
    neurčeno
  • EWING, William. A.: THE BODY, London: Thames and Hudson 1994, ISBN:-10: 0811807622 ISBN-13: 978-0811807623
  • GRONING, K., Anton, F.: Decorated skin, London: Thames and Hudson 2002, ISBN-10: 0811807622 - ISBN-13: 978-0811807623
  • Brockett, Oscar Gross. Dějiny divadla. Praha, Nakladatelství Lidové noviny: Divadelní ústav, 1999, 948 str., ISBN 80-7106-364-9 (NLN), ISBN 80-7008-096-5 (DÚ). info
  • ZÍBRT, Čeněk: Dějiny kroje v zemích českých až po války husitské. 3 sv., Praha: F. Šimáček, 1891-1892
  • Dřevěné kostelíky v zemích československých a Podkarpatské Rusi, in: Český lid, 24, 1924, 1, s. 327-338. https://www.academia.edu/28853639/
  • ELIADE, Mircea: Mýtus o věčném návratu (archetypy a opakování), OIKOYMENH 1993,  ISBN 80-85241-51-X
  • ZÍBRT, Čeněk: Veselé chvíle v životě lidu českého, Vyšehrad 2006, ISBN: 80-7021-624-7
  • ELIADE, Mircea: Obrazy a symboly: [esej o magicko-náboženských symbolech]. Computer Press 2004. ISBN 80-7226-902-X
Výukové metody
* Pravidelná výuka
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4 * Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4
Metody hodnocení
Klasifikovaný zápočet na základě docházky 75%,průběžné práce, odevzdání a veřejné prezentace zadaného projektu při klauzurách
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2024, léto 2025.