DSCL101 Scénografie I

Divadelní fakulta
léto 2023
Rozsah
0/4/4. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
MgA. Matěj Sýkora (přednášející)
Garance
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Út 10:15–11:45 uc_C, Pá 16:15–17:45 uc_C
Předpoklady
předmět navazuje na ukončenou Scénografii I v ZS
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem studia je zvládnutí scénografické tvorby jako autorské součásti divadelní inscenace nebo jiného uměleckého díla. Rozvoj scénografického myšlení a vlastní tvořivosti s důrazem na tvůrčí proces a kreativitu respektuje také uměleckou a řemeslnou stránku projektu. Od spolupráce na textu (scénáři) a realizaci scénického plánu, přes scénické komponování prostoru (koncept, konstrukční systémy, design a detail), materiál, struktura, barevnost, systémy osvětlení a ozvučení, projekční technologie, atd. Nezbytné je zvládnutí vizualizace tvůrčí myšlenky (scénické kompozice) využitím tzv. multimediálních systémů a základních způsobů prezentace umělecké výpovědi - grafické a modelové techniky.

Student je schopen: pochopit smysl a podstatu scénografie v divadelní inscenaci i mimo ni analyzovat východiska v řešení divadelní i jiné scénografie rozvíjet schopnosti formulovat vlastní scénografická řešení zvládnout základní výrazové prostředky scénografické tvorby a pomocí ní řešit dramatické situace propojení všech složek syntetického díla a být připraven k maximální kreativní komunikaci, spolupráci a návaznosti na základě scénografických návrhů vedení jejich realizace v dílnách nebo je realizovat autorsky prokazovat široké a hluboké znalosti a kritické porozumění konceptům a metodám ve vztahu k uměleckým procesům scénografie uvědomovat si důležitost kontextu scénografie a možností kreativního přesahu do dalších či nově vznikajících oborů prezentovat originální umělecký scénografický výkon vlastní nebo týmový na veřejnosti a to i na mezinárodním fóru Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU
Výstupy z učení
student je schopen;
- čtení dramatického textu v širším kontextu;
- analýzy a interpretace dramatického textu;
- převedení textu do obrazového materiálu;
- vytvoření vizuálního storyboardu;
- vytvoření strukturálního autorského projektu;
- technicky, technologicky a materiálově interpretovat téma;
- vysoké vizuální a interpretační úrovně projektu;
- umění prezentace instalace;
- písemné i ústní obhajoby projektu;
Osnova
  • Ateliérová výuka scénografie pro bakalářský I. ročník rozvíjí talentové předpoklady a koncepční myšlení studentů v široké oblasti vizuálního umění, zejména scénografie. Výuka zahrnuje interpretaci scénografického prostoru a dramatická východiska scénografické tvorby. Pedagog scénografie na BcA stupni je zároveň vedoucím pedagogem ročníku.Studenti na zadaném divadelním či jiném textu připravují výtvarné řešení inscenace a řeší základní osnovu scénograficko-režijní koncepce. Vypracují scénické návrhy jednotlivých obrazů, zhotoví prostorový model řešení v konkrétním měřítku, určenou reálně existujícím prostorem interpretace. V druhém semestru prvního ročníku bakalářského studia přistupuje student k fragmentu původního klasického divadelního textu středoevropského sociokulturního prostředí, na jehož základě vypracovává vlastní prostorovouou interpretační rovinu. Důležitým aspektem této fáze je opět uvědomění si vlastních sociokulturních zdrojů, a interpretační práce s nimi, nyní však v rovině jednoduché dramatické situace. Samotný text je vybírán tak, aby reflektoval soudobou společenskou problematiku na dobovém příkladu. Důležitým faktorem této fáze je poukázat na interpretační otevřenost oboru a trénovat osobní aktivní přístup k interpretačním rovinám, které jsou obsaženy jak v původním textu předlohy, tak v nynější politicky společenské situaci našeho prostředí. Po četbě předlohy následuje osobní aktivní tématické vypracování interpretačních struktur a otázek. Sběr tématického materiálu s příklonem k problematice vztahu jedince (tvůrce) a jeho zodpovědnosti vůči prostředí z něhož pochází. Na základě svých poznatků student vypracovává dramatický vztah jedince, či skupiny k soudobému prostředí a vytváří této situaci odpovídající prostorový výstup. Student se zaměřuje na vztah jedince (autora i postavy) a zodpovědnosti vůči prostředí v němž se nachází v rámci dobového - dramatického kontextu a přenáší problémová schemata do současných sociokulturních paralel. Ročníkovou prací je výstup formou prezentace procesu, instalace, modelu, vykazující scénografické aspekty a jeho písemná reflexe. Časová struktura výuky, kdy se jednotlivé bloky překrývají a doplňují:
  • 1. – 2. týden: četba původního textu / předlohy
  • 2. – 3. týden: ilustrace + asociativní četba
  • 1. - 4. týden: sběr referenčního materiálu +ilustrace
  • 5. týden: písemná reflexe + ukončení první interpretační fáze projektu
  • 6 – 8. týden: 2 fáze – přechod do reálného prostoru – sociokulturní vztahy prostředí a předlohy. Hledání významových ekvivalentů, přenosných do 3D + paralelní příběh
  • 9 - 10.týden: výrobní dokumentace projektu / technické aspekty
  • 11. týden: písemná reflexe projektu / esej
  • 12. – 13. týden: výroba instalace + příprava prezentace
  • 13. týden: finalizace projektu: fotodokumentace, instalace projektu, celková reflexe
Literatura
    doporučená literatura
  • Eliade Mircea. Posvátné a profánní. Praha, Oikoymenh, 2006, ISBN 80-7298-175-7. info
  • JUNG, Carl Gustav: Člověk a jeho symboly. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1259-1
    neurčeno
  • ARTAUD, A.: Divadlo a jeho dvojenec. Praha : Herrmann, 1994. -- 173 s. 2/2. info
  • ELIADE, Mircea: Pojednání o dějinách náboženství, Argo 2004. ISBN 80-7203-589-4
  • ELIADE, Mircea: Mýtus o věčném návratu (archetypy a opakování), OIKOYMENH 1993,  ISBN 80-85241-51-X
  • ELIADE, Mircea: Obrazy a symboly: [esej o magicko-náboženských symbolech]. Computer Press 2004. ISBN 80-7226-902-X
  • Dřevěné kostelíky v zemích československých a Podkarpatské Rusi, in: Český lid, 24, 1924, 1, s. 327-338. https://www.academia.edu/28853639/
  • VAŠKŮ, Zdeněk: Hold slunci, dešti, půdě a pluhu, Academia ISBN: 978-80-200-2313-1
  • ZÍBRT, Čeněk: Veselé chvíle v životě lidu českého, Vyšehrad 2006, ISBN: 80-7021-624-7
  • ELIADE, Mircea: Slovník náboženství, Argo 2001,  ISBN 80-7203-393-X
  • ZÍBRT, Čeněk: Dějiny kroje v zemích českých až po války husitské. 3 sv., Praha: F. Šimáček, 1891-1892
Výukové metody

práce s textem

diskuze

projektová výuka

e-learning

individuální konzultace

samostudium studentů

studium literatury

* Pravidelná výuka
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4
* Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4
Metody hodnocení
Klasifikovaný zápočet na základě 75% docházky, pravidelné systematická tvůrčí práce, konzultací koncepčního výtvarného řešení na zadané téma a obhájení projektu při klauzurách.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2024, léto 2025.