DIFA:DAALX02 Dějiny světového divadla II - Informace o předmětu
DAALX02 Dějiny světového divadla II
Divadelní fakultaléto 2023
- Rozsah
- 2/0/4. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PhDr. Václav Cejpek (přednášející)
Mgr. Naďa Satková, Ph.D. (přednášející)
MgA. Michael Sodomka (přednášející)
doc. MgA. Pavel Trtílek, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. MgA. Pavel Trtílek, Ph.D.
Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Čt 10:15–11:45 104
- Předpoklady
- EVER( DAAZX01 Dějiny světového divadla I )
Předmět základu oboru - nejsou definovány žádné vstupní předpoklady. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- předmět má 28 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Student se má naučit chápat vývojové souvislosti jednotlivých stylových epoch dějin divadla. Zvláštní zřetel je kladen na vztah historických podob divadla k současnosti.
- Výstupy z učení
- Student je schopen chápat a vysvětlit vývojové souvislosti jednotlivých etap dějin divadla a jejich vztah k současnosti. Umí aplikovat historicko-teoretické znalosti do praxe svého oboru. Dokáže se orientovat v tematicky rozlehlé oblasti a ví, jak a kde získat podrobnější informace.
Znalosti: student zná základní faktografii příslušných vývojových etap dějin divadla.
Dovednosti: student umí analyzovat dramatické texty, vysvětlit vývojové souvislosti jednotlivých etap dějin divadla, využívat vědomosti k vytváření vazeb a paralel se současností a využívat jich pro vlastní uměleckou tvorbu či pro výkon své odborné profese - Osnova
- 1. Renesance jako stylová epocha. Italské renesanční divadlo – commedia erudita (15.–16. stol.).
- 2. Italské renesanční divadlo – commedia dell’arte (15.–16. stol.).
- 3. Francouzské renesanční divadlo (16. stol.).
- 4. Alžbětinské divadlo I. (16.–17. stol.).
- 5. Alžbětinské divadlo II. (16.–17. stol.).
- 6. Alžbětinské divadlo III. (16.–17. stol.).
- 7. Španělské renesanční divadlo I. (16.–17. stol.).
- 8. Španělské renesanční divadlo II. (16.–17. stol.).
- 9. Klasicismus jako stylová epocha. Francouzské klasicistní divadlo (17. stol.).
- 10. Osvícenský klasicismus (18. stol.).
- 11. Anglické klasicistní divadlo (17.–18. stol.).
- 12. Německé humanistické a barokní divadlo (16.–17. stol.).
- Literatura
- povinná literatura
- Niccolo Machiavelli: Mandragora
- různí autoři: Tři libreta italské komedie dell’arte (viz Karel Kratochvíl: Ze světa komedie dell’arte)
- Thomas Kyd: Španělská tragédie aneb Jeronýmo už zase třeští
- Christopher Marlowe: Tragická historie o doktoru Faustovi
- Ben Jonson: Volpone aneb Lišák
- Thomas Heywood: Žena zabitá dobrotou
- Francis Beaumont a John Fletcher: Králem být a nebýt
- John Webster: Vévodkyně z Amalfi
- John Webster: Bílá ďáblice
- William Shakespeare: Hamlet
- William Shakespeare: Romeo a Julie
- William Shakespeare: Richard III.
- William Shakespeare: Macbeth
- William Shakespeare: Král Lear
- William Shakespeare: Antonius a Kleopatra
- William Shakespeare: Sen noci svatojánské
- Tirso de Molina: Sevillský svůdce a kamenný host
- Lope de Vega: Fuente Ovejuna
- Lope de Vega: Zahradníkův pes
- Pedro Calderón de la Barca: Život je sen
- Jean Racine: Faidra
- Pierre Corneille: Cid
- Molière: Lakomec
- Molière: Zdravý nemocný
- Molière: Don Juan
- Molière: Měšťák šlechticem
- Molière: Tartuffe
- Molière: Misantrop
- Pierre Marivaux: Hra lásky a náhody
- Pierre Beaumarchais: Figarova svatba
- Pierre Beaumarchais: Lazebník sevillský
- Gotthold Ephraim Lessing: Emilia Galotti
- Gotthold Ephraim Lessing: Mína z Barnhelmu
- doporučená literatura
- Barba, E. - Savarese, N. Slovník divadelní antropologie: O skrytém umění herců. Praha: Divadelní ústav, 2000. info
- BERNARD, J. Co je divadlo. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983. 332 s. info
- Blahník, V. K.: Světové dějiny divadla, Praha 1929. info
- Brockett, O.: Dějiny divadla, Praha 1999. info
- Hans Sachs: Švanky (české výbory Masopustní hry a šprýmy, Masopustní šprýmy, Aktovky aj., slovensky např. Samopašné hry a rýmovačky aj.)povinně vybrat tři švanky (masopustní frašky) v některém z uvedených sborníků. info
- Hilský, M.: Shakespeare a jeviště svět. Praha 2010. info
- Hodek, B.: William Shakespeare : kronika hereckého života. Praha 1971 (2. vyd. 1994). info
- Honan, P.: Shakespeare : životopis. Praha 2011. info
- Kratochvíl, K. : Komedie dell´arte. Panorama, Praha 1987. info
- Lukeš, M.: Shakespeare a okolí : shakespearovské souvislosti. Praha 2010. info
- Lyne, Ch.: Shakespeare a jeho svět (originál: Alles über Shakespeare). Praha 2009. info
- Moussinac, L.: Divadlo od počiatku po naše dni, Bratislava 1965. info
- Pavis, P.: Divadelní slovník, Divadelní ústav, Praha 2003. info
- Peter Scherhaufer: Čítanka z dejín divadelnej režie I, II, III, Bratislava 1996-1999. info
- Vega, Lope de: Nové umění skládati komedie v naší době. In: O umění básnickém a dramatickém (ed. K. Sgallová a J. K. Kroupa), s. 81 - 94. Praha : Koniasch Latin Press, 1997. 1. vyd. ISBN 80-85917-31-9. info
- Kotte, Andreas. Dějiny divadla. Úvod. Praha: AMU, 2022.
- Výukové metody
- Přednáška.
Jiná (domácí příprava, práce s dramatickými texty, diskuze). - Metody hodnocení
- Zkouška:
Písemný test z faktografických znalostí.
Ústní rozhovor o přečtených dramatických textech – analýza dramatického textu (individuálně s každým studentem). - Informace učitele
- Přednáška Dějiny světového divadla je čtyřsemestrální. Celý cyklus probíhá v průběhu 2 akademických roků (dvou studijních ročníků). Složení státní zkoušky je podmíněno absolvováním 4 semestrálních kurzů z dějin světového divadla.
Aktuální informace o zadaných dramatech k četbě jsou uvedeny v souboru uloženém ve Studijních materiálech. - Další komentáře
- Předmět je vyučován jednou za dva roky.
- Statistika zápisu (léto 2023, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/leto2023/DAALX02