DVDL503 Surdopedie II

Divadelní fakulta
léto 2022
Rozsah
1/1/2. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Radka Horáková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Veronika Broulíková
Ateliér výchovné dramatiky Neslyšících – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér výchovné dramatiky Neslyšících – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
EVER( DVDZ503 Surdopedie II )
Pro úspěšné ukončení předmět je nutné, aby student absolvoval předchozí předměty Surdopedie I. a II. v 1. ročníku navazujícího magisterského studia, stejně tak předmět Surdopedie II. ve 2. ročníku navazujícího magisterskéh studia.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
Cíle předmětu
Po absolvování tohoto předmětu budou studenti schopni orientovat se v oblasti komplexní péče o osoby s postižením sluchu. Na základě absolvování předchozích předmětů a tohoto předmětu se bude student velmi dobře orientovat v oboru surdopedie; student se bude orientovat v příčinách vzniku sluchového postižení, možnostech diagnostického procesu, stejně tak bude schopen popsat systém rané intervence, logopedické péče a možnosti vzdělávání dětí, žáků a studentů s postižením sluchu. Dále budou mít studenti velmi dobré povědomí o kompenzačních pomůckách a dopadu sluchového postižení na život člověka s přihlédnutím k vlastním zkušenostem. V neposlední řadě se studenti budou orientovat v pojmech týkajících se jazykové a kulturní menšiny Neslyšících a lingvistickém výzkumu českého znakového jazyka v dalších souvislostech. Studenti zároveň získají znalosti z oblasti péče o osoby s duálním smyslovým postižením – hluchoslepotou, stejně tak budou podrobně obeznámeni o možnostech péče o osoby s kombinovaným postižením.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu bude student schopen: uvažovat o problematice sluchového postižení v širších souvislostech, bude vnímat rozdíl mezi jednotlivými skupinami osob s postižením sluchu s ohledem na různé druhy klasifikací, bude umět nastavit charakterizovat příčiny vzniku sluchových vad a popsat průběh a výstupy jednotlivých vyšetřovacích metod odhalujících sluchovou vadu, orientovat se v oblasti sluchové protetiky, bude schopen pospat princip fungování sluchadel a kochleárních implantátů, charakterizovat jednotlivé komunikační systémy neslyšících a nedoslýchavých osob, popsat základní charakteristické vlastnosti českého znakového jazyka neslyšících včetně jeho gramatické struktury a odchylek od jazyků mluvených, definovat systém péče o děti, žáky a studenty s postižením sluchu popsat specifika, která je nutné zohledňovat při vzdělávacím procesu jedinců se sluchovým postižením orientovat se v oblasti ontogenetického vývoje řeči a popsat úroveň řeči ve všech jazykových rovinách, uvažovat o problematice jazykové a kulturní menšiny Neslyšících v širších souvislostech, bude se orientovat v problematice CODA, znát a popsat vhodné komunikační strategie při budování funkční komunikace u jedinců s postižením sluchu, popsat příčiny vzniku duálního smyslového postižení a uvést možnosti péče o jedince s daným postižením, orientovat se v problematice syndromových vad a popsat možnosti péče o jedince s kombinovaným postižením.
Osnova
  • 1.Úvod do surdopedie – vymezení základních terminologických pojmů. Obor, cíl, metody, mezioborové vztahy, předmět zájmu oboru surdopedie, historie péče o osoby se sluchovým postižením. 2.Sluch. Význam sluchu, stavba ucha, etiologie sluchového postižení, faktory negativně ovlivňující vývoj sluchového analyzátoru, klasifikace sluchových vad, metody vyšetření sluchu, objektivní a subjektivní sluchové zkoušky. 3.Raná péče – zajištění včasné intervence. SRP, SPC a formy spolupráce s rodinou, formy rané péče, výběr školského zařízení, sluchová výchova. 4.Sluchová protetika. Individuální sluchová protetika, kompenzační pomůcky a jejich význam, kochleární implantát, metodika práce se sluchadly a KI. 5.Komunikace. Charakteristika a význam mezilidské komunikace, charakteristika komunikačních forem osob se sluchovým postižením, vizuálně motorické komunikační systémy - znakový jazyk, znakovaná čeština. 6.Možnosti vzdělávání osob se sluchovým postižením. Orální metoda, totální komunikace, bilingvální přístup, využití znakového jazyka - neslyšící pedagog v týmu, možnosti vzdělávání dětí, žáků a studentů se SP – vzdělávací systém, vzdělávání v inkluzivním prostředí. 7.Řeč, hlas, artikulace u osob se sluchovým postižením. Ontogeneze řeči, stádia vývoje řeči u osob se sluchovým postižením, úroveň řeči po stránce obsahové, artikulační a gramatické. 8.Komunita Neslyšících. Kulturní definice hluchoty – „Neslyšící“, organizace osob se sluchovým postižením, volnočasové aktivity, socializace a možnosti profesionální orientace osob se SP, tlumočnické služby. 9.CODA - slyšící děti neslyšících rodičů - budování funkční komunikace v rodině. 10.Hluchoslepota – etiologie duálního smyslového postižení, možnosti péče a komunikačních systému osob se současným postižením zraku a sluchu. Problematika kombinovaného postižení – definice, možnosti péče.
Literatura
  • Holmanová, J.: Raná péče o dítě se sluchovým postižením, Septima, Praha 2002. info
  • Hrubý, J.: Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu, I. a II. díl, FRPSP, 1997-98. info
  • Krahulcová-Žatková, B. Komplexní komunikační systémy těžce sluchově postižených. Praha:Univerzita Karlova, Karolinum. ISBN 80-7184-239-7. info
  • Langer, J., Souralová, E. Surdopedie. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006. ISBN 80-244-1206-3. info
  • Strnadová, V.: Současné problémy české komunity neslyšících I. - Hluchota a jazyková komunikace, FFUK, Praha, 1998. info
  • HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení - úvod do surdopedie. Praha, 2012, 159 s. info
Výukové metody
Pravidelná výuka – semináře, konzultace, samostatná práce studentů. Metody výuky: - diskusní metody.
Metody hodnocení
Ústní zkouška (v českém znakovém jazyce). Další metody hodnocení: - přítomnost v semináři a seznámení se s prameny a literaturou (40 %), - písemný test a ústní zkouška (60 %)
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2023, léto 2025.