DSCL301 Scénografie III projekt - portfolio

Divadelní fakulta
léto 2022
Rozsah
0/2/2. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. MgA. Pavel Borák (přednášející)
Garance
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Út 12:00–13:30 uc_A, Pá 16:15–17:45 uc_A
Předpoklady
Zvládnutý ZS semestr 3.roč Bc. Student je schopen zpracovat samostatně pod vedením pedagoga téma, text, výtvarně – dramatickou složku představení. Má zkušenosti s malými formami představení ( školní akademické předváděčky na učebnách). Chápe základně divadelní provoz a je odpovědný vůči dílu a jeho termínované realizaci, pracuje se základní znalostí rozpočtu, má základní zkušenosti s divadelním kolektivem. Je schopen vytvořit a realizovat koncepci scénografického (scénograficko-kostýmního) řešení inscenace na úrovni současného vnímání inscenování. Zná povinnosti a práva scénografa. Zručný(á) v kreslení jak rukou tak v digitálních programech, ovládá kameru, fotoaparát, umí zpracovat digitální materiál do žádoucí podoby. Je srozuměn s technologiemi odpovídajícími současným divadelním standardům, rozumí systému divadelní dílenské praxe. Má představu o světelné koncepci díla, designuje ji na standardní úrovni při konzultaci s odborníky. Má zkušenosti s autorskou tvorbou, je samostatná v úsudku, rozhodování, jednání při realizaci autorského i týmového díla. Je flexibilní, asertivní, citlivá, komunikuje nergicky v tvůrčím i realizačním týmu. Má smysl pro humor, psychicky silný. Ovládá metodu DIY.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Třetí ročník v bakalářském studiu osvědčuje schopnosti umělecké, praktické, psychologické a komunikativní. Studenti v LS vstupují do divadel (neudělali tak již dříve) jako realizátoři a mají za úkol prokázat nejen své invenční umělecké schopnosti ale zejména psychické, technické a praktické. Během ZS si vybrali tituly představení, kterých se účastní jako scénografové, spolu-tvůrčí pracovníci týmu s režisérem, dramaturgem, hudebníkem, designérem kostýmů a světla. V neposlední řadě též spolupracují s herci a zásadně pak osvědčují své dovednosti s schopnosti při praktické realizaci své koncepce v dílnách. Během účasti na projektu se student učí projevovat pohotovost v komunikaci s režisérem o svých nápadech, celkovém přístupu k tématu, koncepci, kterou se rozhoduje v rozhovoru i mimo něj vytvořit a následně prakticky prosadit a realizovat. Učí se extrovertně a asertivně podat svůj koncept, v dialozích, reagovat, měnit, redukovat a upravovat své nápady k blahu a výslednému obrazu zkoušené inscenace. Učí se pracovat s časem tak aby zvládl více činností najednou, kultivuje a zostřuje svoji pozornost, sleduje a kontroluje vše vizuální, co se na jevišti děje nejen v uměleckém smyslu ale i technickém a světelném. Učí se řešit zároveň situace na zkouškách s herci a v dílnách při výrobě, zjišťuje své priority jakým způsobem pracovat. V rámci spolupráce má možnost najít si budoucí kolegy z řad spolupracujících studentů nebo starších kolegů. Zjišťuje své schopnosti realizovat ideje. Učí se pracovat se svojí energií stejně tak i v kolektivu. Poznává vazby a odpovědnost v divadelní praxi. Učí se pracovat na více projektech najednou tak, jak to pravděpodobně bude i v jeho budoucí praxi. Učí se vysoké filosofické, estetické, umělecké, technologické cíle aplikovat v praxi divadla nebo vlastního autorského projektu, učí se realizovat své ideje v ekonomických podmínkách, které si sám vytvoří nebo v divadle obdrží ve formě rozpočtu. Učí se číst a chápat podmínky smlouvy. Vedle zmíněného má možnost absolvovat ještě jeden akademický úkol – projekt, který si sám zvolí, stejně tak jeho formu. Cílem předmětu scénografie je dosáhnout profesionální úrovně, kterou student bude moci aplikovat při vedení realizačních týmů a při své umělecké praxi jako autor díla. Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU
Výstupy z učení
Student chápe a orientuje se v divadelním provozu ve všech jeho úrovních. Zná jak větší scény tak studiové a jejich umělecká technologická a technická specifika včetně ekonomických. Orientuje se jako profesionál v tvorbě scénograficko-kostýmní nebo scénografické koncepce a její realizace v celé šíři. Je schopen komunikovat adekvátně s různými tvůrčími týmy, prosazuje a flexibilně upravuje koncepci i realizaci díla ve vztahu k vývoji situace při zkoušení v kolektivu. Umí naslouchat svým kolegům, chápat odlišnost jejich profesí a prosazovat svou scénografickou, má vědomí o mezioborovosti divadelní praxe a využívá její výhody. Zvládne profesionálně vytvořit světelnou koncepci inscenace, spolupracovat s mistrem světla nebo s light designérem. Stejně tak komunikuje s multimediálním umělcem a jinými technology, umělci či designéry, kteří svým dílem či činností zasaují do inscenace ( projektu).Posunuje úroveň oboru i ve ztížených podmínkách, zkoumá možnosti nových vyjádření v praxi. Je plnohodnotným tvůrčím pracovníkem. Stejně aktivně působí v realizačním týmu v dílnách, rozumí technickým parametrům scény, bezpečnosti, která je vyžadována, technologiím daných divadel a přes nutnost redukcí vytváří kvalitní scénická díla. V případě osobního autorského projektu je chopen organizačně, umělecky a realizačně spolupracovat s kolegy či sám projekt realizovat do konečné premiéry (prezentace). Je schopen svou práci slovně reflektovat, kriticky hodnotit a využít poznatků v budoucích projektech. Naučil se tvořit své portfolio, fotit, natáčet a jinak zaznamenávat svou práci.
Osnova
  • Úkol 1/ Vytvoření scénografické ( scénograficko-kostýmní ) koncepce podle dramaturgického plánu pro inscenaci ve školním divadle či jiném, od koncepce po finální realizaci a prezentaci na veřejnosti. Úkol 2/ osobní autorský praktický nebo akademický projekt dle vlastního výběru. 1.týden: 1/ čtení textu, analýzy, samostatná orientace v tématu, orientace ve filozoficko-politických a esteticko-sociálních souvislostech tématu, příprava materiálů pro konzultaci s kolegy, 2. týden: 1/týmová diskuse nad tématy, rozvinutí dramaturgických důvodů realizace tématu, diskuse s režisérem nad základní koncepcí, otevírání možností chápání a přístupu k inscenování, asociační obrazy, strategie přístupu – (ne)hierchická práce s tématy. 2/ základní definice a analýza osobního tématu. 3 týden: 1/poznámky k dramatickým uzlům, skici, různé přístupy k prostorovému řešení, první verze půdorysů, diskuse na site-specific daného divadla. Proces tvorby koncepce je otevřený a zároveň vázaný na časové rozvržení zkoušek a výroby, student si osvojuje časové možnosti a své schopnosti nakládání s časem vzhledem k definování a ukončování dílčích rozhodnutí. 2/ hledání východisek, inspirace. 4. týden: 1/hrubé návrhy, situační kresby, varianty jednotlivých jednání – druhá verze půdorysů. 2/ skici, inspirační zdroje, osobní záznamy, asociace. 5. týden: 1/Scénosled, hlavní body scénáře – dějové uzly a z nich vyplývající vývoj scény, dimenze, rozvržení hloubkových plánů, souvislosti, paralelní děje, druh fokusu, inspirace materiály, barvami, dynamikou, světlem. 2/ zpracování dosavadních nápadů – celkový pohled na proces, poznámky, kritika. 6.týden: 1/definitivní návrhy, předávací porada. 7.týden: 1/ Zadání plánů v dílnách, vytvoření náznakové scény na zkušebně, nákup materiálu, 2/ konkrétní práce na objektech, zkoušení, proces. 8.týden: 1/ návštěvy zkoušek, ověření správnosti koncepce a charakteru a dimenzí prostoru. 2/ zkoušení, hledání materiálů a jejich vlastností, precizování tvarů a významů. 9.týden: 1/úpravy návrhů, je-li nutné, kontrola výroby v dílnách, zadávání další výroby, konzultace s light designérem o proppojení scénografické a light výroby. 2/ autorský projekt – celkové vyznění, souvislost s ostatními složkami projektu – synchronizace , celkový výraz 10. týden: 1/Poslední úpravy, technická a osvětlovací zkouška, sesazení multimédií a zvuku, poslední barevné, mobiliářové úpravy. 2/ Podle náročnosti projektu poslední úpravy a prezentace. 11.týden: 1/ práce s techniky, pilování přestaveb. 12.týden: 1/ hlavní a generální zkoušky, práce s techniky. 13.týden 1/Premiera. Reflexe s kolegy a pedagogem. Výuka je vedena pravidelně a individuálně s pedagogem v atelieru a v divadle.
Literatura
    doporučená literatura
  • FISCHER-LICHTE, Erika. Estetika performativity, nakladatelství Na konári 2011, ISBN: 978-80-904487-2-8
  • CARLSON, Marvin. Dejiny divadelných teórií. Bratislava: Divadelný ústav, 2006, ISBN: 8088987237
  • ZÁLEŠÁK, Jan: Umění spolupráce, Akademie výtvarných umění 2011. ISBN: 978-80-87108-26-0
  • BERGHAUS, Günter: Avant-Garde Performance, – New York: Palgrave Macmillan 2005, ISBN-10: 1403946442 - ISBN-13: 978-1403946447
  • LEHMANN, Hans-Thies. Postdramatické divadlo. Bratislava: Divadelný ústav, 2007, ISBN: 978-80-88987-81-9
  • PEŇA, Guillermo Goméz : Exercises for rebel artists, London: Routledge 2011, ISBN-10: 041554923X ISBN-13: 978-0415549233
  • LIPOWETZSKY, Gilles: Éra prázdnoty, Prostor 2003, ISBN: 80-7260-085-0
  • FOUCAULT, Michel: Slova a věci, Brno: Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1713-2
  • HIGGINS, Hannah: Fluxus experience, Berkeley: University of California Press 2002, SBN: 9780520228672
  • BARTHES, Ronald: Světlá komora - poznámky k fotografii, Fra 2005, ISBN: 978-80-86603-28-5
Výukové metody

práce s textem

diskuze

projektová výuka

e-learning

individuální konzultace

samostudium studentů

studium literatury

* Pravidelná výuka
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4
* Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4
Metody hodnocení
Klasifikovaný zápočet na základě 75% docházky, pravidelné systematická tvůrčí práce, konzultací koncepčního výtvarného řešení na zadané téma a obhájení projektu při klauzurách.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2023, léto 2024.