DIFA:DVDL116 Znakový jazyk I - Informace o předmětu
DVDL116 Znakový jazyk I
Divadelní fakultaléto 2021
- Rozsah
- 1/2/2. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- MgA. Daniela Hyklová (přednášející)
BcA. Mgr. Radka Kulichová, DiS. (přednášející)
MgA. Robert Milič (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Veronika Broulíková
Ateliér výchovné dramatiky Neslyšících – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér výchovné dramatiky Neslyšících – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Po 14:30–15:15 201, Po 15:15–16:00 201, Po 18:00–18:45 201, Po 18:45–19:30 201
- Předpoklady
- EVER( DVDZ116 Znakový jazyk I )
Úspěšné ukončení předmětu DVDZ116 Znakový jazyk I. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Divadlo a výchova pro Neslyšící (program DIFA, Div_vych:B)
- Výchovná dramatika pro Neslyšící (program DIFA, B-DRAUM)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získání základní kompetence v českém znakovém jazyce a prohloubení interkulturní komunikace mezi slyšícími a neslyšícími. Studenti si v průběhu semestru dále osvojí základní charakteristiky českého znakového jazyka, budou seznámeni se základními rozdíly ve fungování mluvených a znakových jazyků a budou se orientovat v možnostech vzdělávání žáků a studentů se sluchovým postižením.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- identifikovat a shrnout základní rozdíly mezi českým a českým znakovým jazykem;
- popsat rysy přirozeného jazyka;
- aplikovat teoretické poznatky na český znakový jazyk - bude se orientovat v problematice vzdělávání osob se sluchovým postižením;
- vést základní konverzační dialog v českém znakovém jazyce; - Osnova
- Teoretická témata: základy struktury a fungování znakového jazyka¨
- kontrastivní lingvistika
- znakový jazyk jako jazyk přirozený
- rysy přirozeného jazyka
- vzdělávání žáků a studentů se sluchovým postižením
- Praktická témata: počasí
- jídlo
- oblečení
- roční období
- bydlení + popis bytu/domu
- škola
- záliby
- Literatura
- povinná literatura
- Kuchařová, L. (ed.) Jazyk neslyšících: Co víme, co nevíme a co bychom měli vědět o českém znakovém jazyce. Praha : FF UK, 2005. info
- Macurová, A. Poznáváme český znakový jazyk: Úvodní poznámky. Speciální pedagogika, 2001, roč. 11, č. 2, s. 69-75. info
- neurčeno
- Homoláč, J. (ed.) Komunikace neslyšících: Sociolingvistika. Praha : FF UK, 1998. info
- PITNEROVÁ, P. Žáci se sluchovým postižením ve škole. In BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Inkluzivní vzdělávání v podmínkách současné české školy. Brno: MU, 2010, s. 153-164. ISBN 978-80-5383-0.
- KOMORNÁ, M. Systém vzdělávání osob se sluchovým postižením v ČR a specifika vzdělávacích metod při výuce. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka o.s., 2008. ISBN 978-80-87153-60-4.
- HRUBÝ, Jaroslav. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu. 1999. ISBN 80-7216-096-6. info
- Výukové metody
- přednáška, cvičení
- Metody hodnocení
- klasifikovaný zápočet, písemný test, ústní zkoušení v českém znakovém jazyce
- Navazující předměty
- Statistika zápisu (léto 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/leto2021/DVDL116