DSDLY11 Světlo mimo divadelní kontext II

Divadelní fakulta
léto 2021
Rozsah
2/0/2. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Pavla Beranová (přednášející)
MgA. Vladimír Burian (přednášející)
Mgr. Dita Dvořáková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Ateliér světelného designu – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér světelného designu – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout posluchačům základy světelného designu v jiných oborech než je scénická tvorba a tím rozšířit možnosti dalšího studia a budoucího uplatnění.
V intenzivních 3 denních blokových seminářích s profesionály získávají studenti základy světelného designu v následujících oblastech:
Semestr I: Events a koncerty
Semestr II: Architektura
Semestr III: Výstavnictví
Semestr IV: Film

V letním semestru prvního ročníku se seminář Světlo mimo divadelní kontext zabývá světelným designem v oblasti architektury a je veden ve spolupráci s profesionálem v oboru Ing. Janem Machátem, případně zahraničním hostem. Třídenní rozsah semináře umožňuje detailní vhled do metodologie a poskytuje příležitost si prakticky vyzkoušet některé používané technologie.

Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu bude mít student dostatečné základy pro případný další rozvoj v dané oblasti světelného designu, ať už půjde o specializované studium nebo pracovní stáž.
Bude mít základy metodologie, práce s technologiemi (hardware i software) a názvosloví.
Osnova
  • Tématem druhého bloku je světlo v architektuře, lektorem je Zeynep Kaban.
  • Blok se věnuje:
  • 1) Metodám práce v dané oblasti
  • - jednotlivé fáze tvůrčího procesu
  • - způsoby prezentace, používané prostředky (analogové i digitální)
  • - struktura tvůrčího týmu, kompetence a povinnosti light designéra
  • - modelový časový harmonogram projektu
  • 2) Základům technických znalostí a dovedností nutných pro práci v oboru
  • - používané světelné technologie, jejich základní vlastnosti a kritéria výběru
  • - vizualizační a výpočetní programy
  • 3) Příkladům projektů z praxe a jejich rozboru
  • 4) Možnostem dalšího studia a profilu uchazeče o takové studium
  • 5) Možnostem uplatnění v oboru
  • 6) Doporučené literatuře k samostudiu
Literatura
  • KARCHER, Axel. Light Perspectives, between culture and technology. Lüdenscheid: ERCO, 2009.
  • LOWTHER, Clare (Ed.) – SCHULTZ, Sarah (Ed.): Bright. Architectural Illumination and Light Installation. Amsterdam: Frame Publishers, 2008.
  • MAJOR, Mark - SPEIRS (et. al). Made of Light. The Art of Light and Architecture. Basel, 2007.
  • DESCOTTES, Hervé. Architectural Lighting: Designing with Light and Space. Princeton: Princeton Architectural Press, 2011.
  • DESCOTTES, Hervé. The Ultimate Lighting Design. Kempen: TeNeues, 2005.
  • KAHN, Louis I.. Licht und Raum/Light and space. Basel/Berlin: Urs Büttiker, 1993.
  • YUDINA, Anna. Lumitecture: Illuminating Interiors for Designers and Architects. London: Thames & Hudson, 2016.
  • RUSSEL, Sage. The Architecture of Light, Architectural Lighting Design Concepts and Techniques : a Textbook of Procedures and Practices for the Architect, Interior Designer and Lighting Designer. Conceptnine, 2007.
  • CURNIER, Jean-Paul. Yann Kersalé: Light for Landmarks. Basel: Birkhäuser Architecture, 2004.
Výukové metody
Blokový seminář s profesionálem v oboru.
Metody hodnocení
Zápočet je udělen na základě účasti na semináři v celé jeho délce.
Navazující předměty
Informace učitele
Pořadí jednotlivých témat se může změnit v závislosti na možnostech lektorů. Pomůcky na jednotlivé semináře budou včas upřesněny.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2019, léto 2020, léto 2022, léto 2023, léto 2024.