DIFA:DSDLY11 Světlo mimo divadelní kontext - Informace o předmětu
DSDLY11 Světlo mimo divadelní kontext II
Divadelní fakultaléto 2020
- Rozsah
- 2/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Pavla Beranová (přednášející)
- Garance
- Ateliér světelného designu – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér světelného designu – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Světelný design (program DIFA, N-DRAUM)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je poskytnout posluchačům základy světelného designu v jiných oborech než je scénická tvorba a tím rozšířit možnosti dalšího studia a budoucího uplatnění.
V intenzivních 3 denních blokových seminářích s profesionály získávají studenti základy světelného designu v následujících oblastech:
Semestr I: Events a koncerty
Semestr II: Architektura
Semestr III: Výstavnictví
Semestr IV: Film
V letním semestru prvního ročníku se seminář Světlo mimo divadelní kontext zabývá světelným designem v oblasti architektury a je veden ve spolupráci s profesionálem v oboru Ing. Janem Machátem, případně zahraničním hostem. Třídenní rozsah semináře umožňuje detailní vhled do metodologie a poskytuje příležitost si prakticky vyzkoušet některé používané technologie.
Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU. - Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu bude mít student dostatečné základy pro případný další rozvoj v dané oblasti světelného designu, ať už půjde o specializované studium nebo pracovní stáž.
Bude mít základy metodologie, práce s technologiemi (hardware i software) a názvosloví. - Osnova
- Tématem druhého bloku je světlo v architektuře, lektorem je Zeynep Kaban.
- Blok se věnuje:
- 1) Metodám práce v dané oblasti
- - jednotlivé fáze tvůrčího procesu
- - způsoby prezentace, používané prostředky (analogové i digitální)
- - struktura tvůrčího týmu, kompetence a povinnosti light designéra
- - modelový časový harmonogram projektu
- 2) Základům technických znalostí a dovedností nutných pro práci v oboru
- - používané světelné technologie, jejich základní vlastnosti a kritéria výběru
- - vizualizační a výpočetní programy
- 3) Příkladům projektů z praxe a jejich rozboru
- 4) Možnostem dalšího studia a profilu uchazeče o takové studium
- 5) Možnostem uplatnění v oboru
- 6) Doporučené literatuře k samostudiu
- Literatura
- KARCHER, Axel. Light Perspectives, between culture and technology. Lüdenscheid: ERCO, 2009.
- LOWTHER, Clare (Ed.) – SCHULTZ, Sarah (Ed.): Bright. Architectural Illumination and Light Installation. Amsterdam: Frame Publishers, 2008.
- MAJOR, Mark - SPEIRS (et. al). Made of Light. The Art of Light and Architecture. Basel, 2007.
- DESCOTTES, Hervé. Architectural Lighting: Designing with Light and Space. Princeton: Princeton Architectural Press, 2011.
- DESCOTTES, Hervé. The Ultimate Lighting Design. Kempen: TeNeues, 2005.
- KAHN, Louis I.. Licht und Raum/Light and space. Basel/Berlin: Urs Büttiker, 1993.
- YUDINA, Anna. Lumitecture: Illuminating Interiors for Designers and Architects. London: Thames & Hudson, 2016.
- RUSSEL, Sage. The Architecture of Light, Architectural Lighting Design Concepts and Techniques : a Textbook of Procedures and Practices for the Architect, Interior Designer and Lighting Designer. Conceptnine, 2007.
- CURNIER, Jean-Paul. Yann Kersalé: Light for Landmarks. Basel: Birkhäuser Architecture, 2004.
- Výukové metody
- Blokový seminář s profesionálem v oboru.
- Metody hodnocení
- Zápočet je udělen na základě účasti na semináři v celé jeho délce.
- Navazující předměty
- Informace učitele
- Pořadí jednotlivých témat se může změnit v závislosti na možnostech lektorů. Pomůcky na jednotlivé semináře budou včas upřesněny.
- Statistika zápisu (léto 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/leto2020/DSDLY11