DIFA:DFDL108 Teorie oboru fyzické divadlo I - Informace o předmětu
DFDL108 Teorie oboru fyzické divadlo I
Divadelní fakultaléto 2021
- Rozsah
- 2/0/2. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Pierre Nadaud, Ph.D. (přednášející)
MgA. Šimon Peták (přednášející)
Veronika Štefanová (přednášející) - Garance
- doc. Mgr. Pierre Nadaud, Ph.D.
Ateliér fyzického divadla – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér fyzického divadla – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Po 12:00–12:45 301, Po 12:45–13:30 301
- Předpoklady
- EVER( DFDZ108 Teorie oboru fyzické divadlo I )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Fyzické divadlo (program DIFA, Her_Tvo:M)
- Cíle předmětu
- "Cílem kurzu je seznámit studenty prostřednictvím vybraných textů a ukázek konkrétních inscenací s různými tendencemi a přístupy ve fyzickém divadle od konce 19. století, především v západní kultuře. Student by se měl seznámit s rozličnými způsoby užití těla jako média v divadelním umění, popř. performance v různých etapách dějin divadelního umění, popř. tanečního umění/performance. Kurz poskytne studentům k jednotlivým tématům také přehled základní teatrologické literatury pro jejich další studium nebo případně k vlastní diplomové práci. " Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU
- Výstupy z učení
- "Kurz je koncipován tak, že se střídají přehledové přednášky se semináři zaměřenými na reflexi vybraných fenoménů. Studenti se seznámí s klíčovými osobnostmi a jejich dílem v kontextu se světovými i českými dějinami divadla. Osvojí si schopnost jejich adekvátního porozumění a aplikace v samostatné diskuzi. V seminářích je kladen důraz na kritickou reflexi dějinných souvislostí studovaných fenoménů a jejich významu pro současnou tvorbu. Studující jsou vedeni k tomu, aby dokázali problematiku nonverbálního divadla analyticky uchopit na základě historických souvislostí s tvůrčím gestem vztaženým k soudobým uměleckým problémům. Student bude po absolvování předmětu schopen: • Diskutovat nad původními texty zmiňovaných autorů. • Kritické reflexe (divadelní, taneční, pohybová inscenace) • Získat schopnost aktivně a podrobně číst teatrologické texty a dokázat jednotlivé myšlenky vyložit, interpretovat a odvodit jejich teoreticko-praktické důsledky pro uměleckou tvorbu určitého slohu, stylu nebo směru. • Vybrat téma jeho budoucí diplomové práce. "
- Osnova
- "Kurz začne v období nástupu moderních divadelních směrů a tzv. první divadelní reformy, bude pokračovat přes druhou a třetí reformu až k alternativním směrům divadla konce 20. století spolu s vymezením termínů a ukázkou odkazů v současném divadle. V první části bude výklad zaměřen na období divadelní avantgardy. V tomto období nacházíme v dílech shodné principy, které fyzické divadlo přímo určují - anulování principu iluzívnosti, abstrakce, hra s perspektivou a důraz na pohyb (vytvoření nových tělesných a pohybových vzorců). Naprosto shodné tendence nalezneme později také u postmoderny. Východiskem pro výzkum avantgardy (ale i dále postmoderního divadla) je pochopení obrazu těla, jak jej avantgarda chápe. Pro umění a estetiku avantgardy i postmoderny jsou velice významné ty koncepty těla, které vznikají z procesu abstrakce, redukce, dekompozice a přeměny, často spolu se specifickým pohybovým vzorem. Vedle postmoderního divadla se budeme zabývat současným fyzickým divadlem. Vedle umění v prostorách divadel se budeme zabývat také inscenacemi mimo tyto prostory, ať už například fenoménem performance v galeriích, továrnách a dalších prostorech, ale také pohybem a jeho ztvárněním ve filmovém umění – tzv. cine-dance. 1. úvod 2. avantgarda 3. postmoderní divadlo 4. současné divadlo 5. fyzické divadlo mimo divadelní prostory 6. cine-dance, využití projekcí"
- Literatura
- povinná literatura
- Murray, Simon David, Physical theatres : a critical introduction, London, New York, Routledge, 2007.
- Au, Susan, Ballet and Modern Dance, Thames and Hudson Ltd, London, 1988, 2002
- Artaud, Antonin, Divadlo a jeho dvojenec, přeložil Jan Kopecký a Ladislav Šerý, Praha : Herrmann & synové, 1994.
- Craig, Edward Gordon, O divadelním umění, přeložil Milan Lukeš, Praha : Divadelní ústav, 2006.
- Decroux Étienne, Words on Mime, translated by Mark Piper, The Mime Journal, Published by the Pomona College Department of Theatre and Dance, 1985.
- Grotowski, Jerzy, Divadlo a rituál : texty 1965-1969, preložila Barbora Ertlová ; zost. Janusz Degler, Zbigniew Osiński, Bratislava : Kalligram, 1999.
- Hyvnar, Jan, 1996, Francouzská divadelní reforma: od Antoina k Artaudovi, Praha, Pražská scéna.
- Laban, Rudolf, The Mastery of Movement, Northcote House, Plymouth, U.K, 1988.
- doporučená literatura
- Brecht B.: Myšlenky, Praha 1958.
- BANES, Sally. Writing Dancing in the Age of Postmodernism. London/ Hanover: University Press of New England, 1994
- DVOŘÁKOVÁ, Dita. Tanec, prostor a světlo. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2017.
- neurčeno
- Hoffmanová, Judita, 2012, Ctibor Turba: Inscenační a režijní práce v letech 1966-1990, Brno, JAMU.
- Grotowski, Jerzy, Jerzy Grotowski a Teatr Laboratorium, Texty. 1, 2, a 3. část, uspořádala, přeložila a studii doplnila Jana Pilátová. Praha : Pražské kulturní středisko, 1990.
- Hodgson, John, Preston-Dinlop, Valérie, 1990, Rudolf Laban: an introduction to his Work and Influence, Northcote House, Plymouth, U.K.
- Huxley, Michael, Witts, Noel, 2002, The Twentieth-century Performance Reader, London, New York : Routledge
- Leabhart, Thomas, Etienne Decroux, Routledge, 2007.
- FORSYTHE, William. Synchronous objects [online]. [citováno dne 16.1. 2017]. Dostupné na internetu: ˂ https://synchronousobjects.osu.edu˃.
- Louppe, Laurence. Poetics of Contemporary Dance. Alton, UK: Dance Books, 2010.
- Pörtner, Paul. Experimentální divadlo. Praha: Orbis, 1965.
- Haile, Harris Margaret. Loïe Fuller. Magician of Light. Richmond: The Virginia Museum, USA, 1979.
- BRANDSTETTER, Gabriele; WIENS, Birgit: Theater ohne Fluchtpunkt. Das Erbe Adolphe Appias: Szenographie und Choreographie im zeitgenössischen Theater. Alexander Verlag Berlin: 2010.
- COPELAND, Roger. Merce Cunningham. New York/ London: Routledge, 2004.
- BELLOW, Juliet. Modernism on Stage, Ballets Russes and the Parisian Avant-Garde. Burlington: Ashgate, 2013.
- ROSINY, Claudia. Tanz Film, Intermediale Beziehungen zwischen Mediengeschichte und moderner Tanzästhetik. Bielefeld: transcript Verlag, 2013.
- Artaud, Antonin, Van Gogh, aneb, Zasebevražděný společností ; Skoncovat s božím soudem ; Divadlo krutosti, přeložil Ladislav Šerý, Praha : Pražská imaginace, 1993.
- EMERY, Lynne Fauley. Black Dance from 1619 to Today. Princton Book Company, USA: 1988.
- Leabhart, Thomas, Modern and Post-Modern Mime, Houdmills (Hampshire) and London, Macmillan education, 1989.
- Výukové metody
- Přednáška, práce textem, diskuzní metody, metody řešení problémů, samostatná práce studentů, kritické myšlení
- Metody hodnocení
- "Na konci semestru – zápočet. Dále u státních závěrečných zkoušek Ateliéru Fyzické divadlo Klasifikovaný zápočet na základě: - přítomnosti na semináři a seznámení se s prameny a literaturou (80 %), - zpracování zadaného seminárního úkolu"
- Statistika zápisu (léto 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/leto2021/DFDL108