DDAL106 Scénická hudba

Divadelní fakulta
léto 2021
Rozsah
0/2/2. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Petr Hromádka (přednášející)
MgA. Hana Kovaříková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. MgA. Zbyněk Srba, Ph.D.
Ateliér režie a dramaturgie Josefa Kovalčuka - Ateliér režie a dramaturgie - Děkanát - Divadelní fakulta - Janáčkova akademie múzických umění v Brně
Dodavatelské pracoviště: Ateliér režie a dramaturgie Josefa Kovalčuka - Ateliér režie a dramaturgie - Děkanát - Divadelní fakulta - Janáčkova akademie múzických umění v Brně
Rozvrh
každou lichou středu 18:00–18:45 107, každou lichou středu 18:45–19:30 107
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit studenty s principy koncepční práce s hudbou jakožto výrazovým prostředkem divadelní inscenace a nastínit interpretační a tvůrčí možnosti, které skýtá práce s původní (nově komponovanou) scénickou hudbou. Tímto kurzem chceme přispět jak k formování myšlení o užití hudby ve tvaru divadelní inscenace, tak k profesnímu rozvoji studentů při přípravě vlastních tvůrčích aktivit.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování kurzu: - vybaven znalostmi základů hudební nauky - schopen fundovaného rozboru a reflexe práce s hudební složkou v historických i současných inscenacích. - schopen využít potenciálu akustické složky inscenace při jejím zrodu - schopen vést koncepční a tvůrčí dialog se skladatelem - získá předpoklady pro realizaci vlastní hudebně-dramaturgické koncepci (nahrávání, nastudování živými muzikanty)
Osnova
  • LETNÍ SEMESTR 1. Lidová píseň v Čechách a na Moravě, jarmareční píseň, procesí a poutní písně (a z toho odvozený voiceband) 2. Proměny operety a muzikálu (+ okrajově hudebně-divadelní žánry: kabaret, melodram, opera, oratorium, písničkály) 3. Filmová a scénická hudba, rozhlasová tvorba – audio a vizuální ukázky – analýza 4. Čtení textu s ohledem na hudební koncepci představení, inscenace s hudební tématikou, komunikace režiséra se skladatelem 5. Zvolení hudebního žánru, instrumentace a stylovosti vhodného k danému dramatu Vlastní nasazení hudby do dramatu – leitmotiv, předěl, podkres Celková úloha hudby v inscenaci – dominantní nebo podpůrná Časové úseky a délka trvání hudby v inscenaci, interakce s ostatními složkami – scénografie, výprava + exkurze na vybrané mimobrněnské představení + závěrečný zápočtový seminář: prezentace vlastních konceptů práce s hudbou
Literatura
    doporučená literatura
  • Dolinský, A.: Hudební nauka II, 10. vydání, Praha, 1989. info
  • HYNŠT, Miloš. Malé skriptum o melodramu. info
  • Ivo Osolsobě: Muzikál je když (1967), Marsyas, Apollon a Dionýsos (1996). info
  • Nietzsche, Friedrich: Zrození tragédie z ducha hudby. Praha 1993. info
  • Osolsobě, Ivo : Divadlo,které mluví, zpívá a tančí. Praha, 1974. info
  • Pícha, F.: Všeobecná hudební nauka. SHV, Praha 1964. info
  • Wagner, Richard : Opera a drama. Praha: Paseka, 2002. info
  • Zich, O.: Estetika dramatického umění, Praha 1986. info
  • Franz, Vladimír: Hudební dramaturgie. (http://franz.wz.cz
Výukové metody
Semináře. Poslechová cvičení. Exkurze na vybraná představení.
Metody hodnocení
Soustavné sledování výkonu studentů. Písemně zpracovaná koncepce vlastní práce s akustickou stopou ve vybraném dramatickém úryvku.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2018, léto 2020, léto 2022.