DIFA:DATL420 Deset filmů pro divadlo - Informace o předmětu
DATL420 Deset filmů pro divadlo
Divadelní fakultaléto 2021
- Rozsah
- 2/0/2. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- MgA. Pavel Baďura, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Petr Francán
Ateliér audiovizuální tvorby a divadla – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér audiovizuální tvorby a divadla – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Po 16:15–17:45 720
- Předpoklady
- Znalost dějin filmu a dějin divadla. Základní přehled historie a stylu.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Audiovizuální tvorba a divadlo (program DIFA, Dra_Tvo:N)
- Audiovizuální tvorba a divadlo (program DIFA, N-DRAUM)
- Divadlo a výchova (program DIFA, Div_vych:N)
- Divadlo a výchova (program DIFA, N-DRAUM)
- Cíle předmětu
- Předmět nemá za cíl vytvořit historický přehled vývoje filmu, ani se nevěnuje přehledu jednoho tvůrce, nebo stylu. Naopak se zaměřuje na konfrontaci a zkoumání stylových, kompozičních postupů, které jsou již na vyšší stylotvorné úrovni a tvoří nadstavbu nad základním rozborem filmového díla. Předmět se zabývá specifickým filmovým myšlením, které lze úspěšně uplatňovat, přenést do divadelně-kompozičnmího myšlení v rozsahu od scénáře až po mimodivadelní externality.
- Výstupy z učení
- Student by měl být schopen na základě zkoumaných děl a průniku k podstatě kompozičních struktur - identifikovat a užívat stylové prostředky, kompoziční figury a dramaturgicko režijní zkratky. Orientace a schopnost užití ve vlastní tvůrčí práci by měla studenta posunout v těchto okruzích: - práce s rytmem - s tempem - úhlem pohledu - montáží - pozicí vypravěče - užití střihové skladby - využití stylové skladby - užití konvence
- Osnova
- Osnova se opírá o konfrontaci kompozičního myšlení v jednotlivých případových studiích:
- 1/ Finta Rašomon
- 2/ Bresonův Pickpocket
- 3/ Italštna pro začátečníky a Černý petr
- 4/ Limonádový Joe (Brdečka)
- 5/ Dědeček automobil a 24 hodin Le Mans
- 6/ Dokonalý trik a Příchozí
- 7/ Formanův Přelet
- 8/ Pýcha a předsudek oproti Karamazovcům
- 9/ Black Books a Wallace s Gromitem
- 10/ Stoši Kon a Hayao Miyazaki
- Literatura
- povinná literatura
- Umění filmu: David Bordwell a Kristin Thompsonová
- doporučená literatura
- Ejzenštejn S. Kamerou, tužkou i perem, Orbis, Praha, 1961. info
- Miloš Forman: Co já vím. info
- Radomír D. Kokeš: Rozbor Filmu
- MONACO, James. Jak číst film: svět filmů, médií a multimédií : umění, technologie, jazyk, dějiny, teorie. 1. vyd. Praha: Albatros, 2004, 735 s. ISBN 80-00-01410-6. info
- neurčeno
- ARONSONOVÁ, Linda. Scénář pro 21. století. Praha: AMU, 2014. info
- Výukové metody
- Výuka je řazena do lekcí, ve kterých jsou komentovány ukázky z filmů, či celé filmy. Následuje rozbor literárních předloh a individuální vypracování samostatné studie.
- Metody hodnocení
- Student vypracuje samostanou tvůrčí studii ve které prokáže pochopení a uchopení jednotlivých kompozičních metod ve formě literárního základu, případně scénáře.
- Statistika zápisu (léto 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/leto2021/DATL420