DIFA:DVDL403 Surdopedie - Informace o předmětu
DVDL403 Surdopedie
Divadelní fakultaléto 2020
- Rozsah
- 2/0/2. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Radka Horáková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Veronika Broulíková
Ateliér výchovné dramatiky Neslyšících – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér výchovné dramatiky Neslyšících – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Pá 8:30–10:00 201
- Předpoklady
- Předmět navazuje na znalosti získané v rámci bakalářského studia a v předmětu Surdopedie I v zimním semestru 1. ročníku navazujícího magisterského studia.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Výchovná dramatika Neslyšících (program DIFA, N-DRAUM)
- Cíle předmětu
- Student se bude po absolvování předmětu velmi dobře orientovat v oblasti komunikace osob s postižením sluchu bude umět vyjmenovat a popsat jednotlivé komunikační systémy, stejně tak bude schopen definovat jednotlivé legislativní předpisy deklarující možnost užívat vybrané komunikační systémy osobami s postižením sluchu. Student si prohloubí si znalosti v oblasti zajištění komplexní péče o osoby s postižením sluchu, bude se orientovat v systému péče o děti, žáky a studenty se sluchovou vadou. Současně studenti po absolvování předmětu budou znát odchylky v ontogenetickém vývoji řeči u jedinců se sluchovým postižením, osvojí si základní charakteristiku narušení jednotlivých jazykových rovin a budou schopni popsat rozdíly mezi orálními a vizuálně motorickými systémy komunikace.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu bude student schopen: charakterizovat jednotlivé komunikační systémy neslyšících a nedoslýchavých osob, popsat základní charakteristické vlastnosti českého znakového jazyka neslyšících včetně jeho gramatické struktury a odchylek od jazyků mluvených, definovat systém péče o děti, žáky a studenty s postižením sluchu popsat specifika, která je nutné zohledňovat při vzdělávacím procesu jedinců se sluchovým postižením orientovat se v oblasti ontogenetického vývoje řeči a popsat úroveň řeči ve všech jazykových rovinách.
- Osnova
- 1. Komunikace. Charakteristika a význam mezilidské komunikace, charakteristika komunikačních forem osob se sluchovým postižením, vizuálně motorické komunikační systémy - znakový jazyk, znakovaná čeština. 2. Možnosti vzdělávání osob se sluchovým postižením. Orální metoda, totální komunikace, bilingvální přístup, využití znakového jazyka - neslyšící pedagog v týmu, možnosti vzdělávání dětí, žáků a studentů se SP – vzdělávací systém, vzdělávání v inkluzivním prostředí. 3. Řeč, hlas, artikulace u osob se sluchovým postižením. Ontogeneze řeči, stádia vývoje řeči u osob se sluchovým postižením, úroveň řeči po stránce obsahové, artikulační a gramatické.
- Literatura
- Holmanová, J.: Raná péče o dítě se sluchovým postižením, Septima, Praha 2002. info
- Jungwirthová, I. (2015) Dítě se sluchovým postižením v MŠ a ZŠ. Praha: Portál.
- HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení - úvod do surdopedie. Praha, 2012, 159 s. info
- KRAHULCOVÁ, Beáta. Komunikace sluchově postižených. 2002. info
- Výukové metody
- Pravidelná výuka – semináře, konzultace, samostatná práce studentů. Metody výuky: - práce textem, - diskusní metody, - metody řešení problémů, - samostatná práce studentů, - práce ve skupinách.
- Metody hodnocení
- Písemný test a ústní zkouška (v českém znakovém jazyce). Další metody hodnocení: - přítomnost v semináři a seznámení se s prameny a literaturou(40 %), - písemný test a ústní zkouška (60 %)
- Statistika zápisu (léto 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/leto2020/DVDL403