DIFA:DVDL403 Surdopedia - Course Information
DVDL403 Surdopedia
Theatre FacultySummer 2020
- Extent and Intensity
- 2/0/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- PhDr. Radka Horáková, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. PhDr. Veronika Broulíková
Drama Education for the Deaf Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Drama Education for the Deaf Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Timetable
- Fri 8:30–10:00 201
- Prerequisites (in Czech)
- Předmět navazuje na znalosti získané v rámci bakalářského studia a v předmětu Surdopedie I v zimním semestru 1. ročníku navazujícího magisterského studia.
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Drama Education for the Deaf (programme DIFA, N-DRAUM)
- Course objectives (in Czech)
- Student se bude po absolvování předmětu velmi dobře orientovat v oblasti komunikace osob s postižením sluchu bude umět vyjmenovat a popsat jednotlivé komunikační systémy, stejně tak bude schopen definovat jednotlivé legislativní předpisy deklarující možnost užívat vybrané komunikační systémy osobami s postižením sluchu. Student si prohloubí si znalosti v oblasti zajištění komplexní péče o osoby s postižením sluchu, bude se orientovat v systému péče o děti, žáky a studenty se sluchovou vadou. Současně studenti po absolvování předmětu budou znát odchylky v ontogenetickém vývoji řeči u jedinců se sluchovým postižením, osvojí si základní charakteristiku narušení jednotlivých jazykových rovin a budou schopni popsat rozdíly mezi orálními a vizuálně motorickými systémy komunikace.
- Learning outcomes (in Czech)
- Po absolvování předmětu bude student schopen: charakterizovat jednotlivé komunikační systémy neslyšících a nedoslýchavých osob, popsat základní charakteristické vlastnosti českého znakového jazyka neslyšících včetně jeho gramatické struktury a odchylek od jazyků mluvených, definovat systém péče o děti, žáky a studenty s postižením sluchu popsat specifika, která je nutné zohledňovat při vzdělávacím procesu jedinců se sluchovým postižením orientovat se v oblasti ontogenetického vývoje řeči a popsat úroveň řeči ve všech jazykových rovinách.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Komunikace. Charakteristika a význam mezilidské komunikace, charakteristika komunikačních forem osob se sluchovým postižením, vizuálně motorické komunikační systémy - znakový jazyk, znakovaná čeština. 2. Možnosti vzdělávání osob se sluchovým postižením. Orální metoda, totální komunikace, bilingvální přístup, využití znakového jazyka - neslyšící pedagog v týmu, možnosti vzdělávání dětí, žáků a studentů se SP – vzdělávací systém, vzdělávání v inkluzivním prostředí. 3. Řeč, hlas, artikulace u osob se sluchovým postižením. Ontogeneze řeči, stádia vývoje řeči u osob se sluchovým postižením, úroveň řeči po stránce obsahové, artikulační a gramatické.
- Literature
- Holmanová, J.: Raná péče o dítě se sluchovým postižením, Septima, Praha 2002. info
- Jungwirthová, I. (2015) Dítě se sluchovým postižením v MŠ a ZŠ. Praha: Portál.
- HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení - úvod do surdopedie. Praha, 2012, 159 pp. info
- KRAHULCOVÁ, Beáta. Komunikace sluchově postižených. 2002. info
- Teaching methods (in Czech)
- Pravidelná výuka – semináře, konzultace, samostatná práce studentů. Metody výuky: - práce textem, - diskusní metody, - metody řešení problémů, - samostatná práce studentů, - práce ve skupinách.
- Assessment methods (in Czech)
- Písemný test a ústní zkouška (v českém znakovém jazyce). Další metody hodnocení: - přítomnost v semináři a seznámení se s prameny a literaturou(40 %), - písemný test a ústní zkouška (60 %)
- Language of instruction
- Czech
- Enrolment Statistics (Summer 2020, recent)
- Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/summer2020/DVDL403