DVDL403 Surdopedia

Theatre Faculty
Summer 2020
Extent and Intensity
2/0/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Radka Horáková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Veronika Broulíková
Drama Education for the Deaf Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Drama Education for the Deaf Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Fri 8:30–10:00 201
Prerequisites (in Czech)
Předmět navazuje na znalosti získané v rámci bakalářského studia a v předmětu Surdopedie I v zimním semestru 1. ročníku navazujícího magisterského studia.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Student se bude po absolvování předmětu velmi dobře orientovat v oblasti komunikace osob s postižením sluchu bude umět vyjmenovat a popsat jednotlivé komunikační systémy, stejně tak bude schopen definovat jednotlivé legislativní předpisy deklarující možnost užívat vybrané komunikační systémy osobami s postižením sluchu. Student si prohloubí si znalosti v oblasti zajištění komplexní péče o osoby s postižením sluchu, bude se orientovat v systému péče o děti, žáky a studenty se sluchovou vadou. Současně studenti po absolvování předmětu budou znát odchylky v ontogenetickém vývoji řeči u jedinců se sluchovým postižením, osvojí si základní charakteristiku narušení jednotlivých jazykových rovin a budou schopni popsat rozdíly mezi orálními a vizuálně motorickými systémy komunikace.
Learning outcomes (in Czech)
Po absolvování předmětu bude student schopen: charakterizovat jednotlivé komunikační systémy neslyšících a nedoslýchavých osob, popsat základní charakteristické vlastnosti českého znakového jazyka neslyšících včetně jeho gramatické struktury a odchylek od jazyků mluvených, definovat systém péče o děti, žáky a studenty s postižením sluchu popsat specifika, která je nutné zohledňovat při vzdělávacím procesu jedinců se sluchovým postižením orientovat se v oblasti ontogenetického vývoje řeči a popsat úroveň řeči ve všech jazykových rovinách.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Komunikace. Charakteristika a význam mezilidské komunikace, charakteristika komunikačních forem osob se sluchovým postižením, vizuálně motorické komunikační systémy - znakový jazyk, znakovaná čeština. 2. Možnosti vzdělávání osob se sluchovým postižením. Orální metoda, totální komunikace, bilingvální přístup, využití znakového jazyka - neslyšící pedagog v týmu, možnosti vzdělávání dětí, žáků a studentů se SP – vzdělávací systém, vzdělávání v inkluzivním prostředí. 3. Řeč, hlas, artikulace u osob se sluchovým postižením. Ontogeneze řeči, stádia vývoje řeči u osob se sluchovým postižením, úroveň řeči po stránce obsahové, artikulační a gramatické.
Literature
  • Holmanová, J.: Raná péče o dítě se sluchovým postižením, Septima, Praha 2002. info
  • Jungwirthová, I. (2015) Dítě se sluchovým postižením v MŠ a ZŠ. Praha: Portál.
  • HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení - úvod do surdopedie. Praha, 2012, 159 pp. info
  • KRAHULCOVÁ, Beáta. Komunikace sluchově postižených. 2002. info
Teaching methods (in Czech)
Pravidelná výuka – semináře, konzultace, samostatná práce studentů. Metody výuky: - práce textem, - diskusní metody, - metody řešení problémů, - samostatná práce studentů, - práce ve skupinách.
Assessment methods (in Czech)
Písemný test a ústní zkouška (v českém znakovém jazyce). Další metody hodnocení: - přítomnost v semináři a seznámení se s prameny a literaturou(40 %), - písemný test a ústní zkouška (60 %)
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Summer 2016, Summer 2018, Summer 2022, Summer 2024.
  • Enrolment Statistics (Summer 2020, recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/summer2020/DVDL403