DIFA:DSDL405 Dějiny moderní scénografie I - Informace o předmětu
DSDL405 Dějiny moderní scénografie I
Divadelní fakultaléto 2020
- Rozsah
- 2/0/2. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Jitka Ciampi Matulová (přednášející)
doc. Mgr. Jana Preková (přednášející) - Garance
- doc. Mgr. Jana Preková
Ateliér světelného designu – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér světelného designu – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- St 12:00–16:00 0.01 a každou sudou středu 12:30–15:30 0.01
- Předpoklady
- Nejsou zadány.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Scénografie (program DIFA, N-DRAUM)
- Světelný design (program DIFA, N-DRAUM)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je poskytnout studentům přehled o vývoji divadelní scénografie od závěru 19. století do druhé světové války. Seznámit studenty s významnými divadelními tvůrci i soubory daného období, charakteristickými rysy jednotlivých uměleckých hnutí a stylů. Informovat studenty o vlivech vývoje dalších složek divadelní inscenace na vývoj scénografie. Důraz je kladen také na porozumění základním teoretickým konceptům scénografie a na znalost hlavních osobností divadelních teoretiků a jejich přínos pro scénografii.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu:
- mít znalosti z oblasti dějin divadla, scénografie, výtvarného umění, vše v historickém kontextu doby;
- schopen identifikovat významné osobnosti scénografů, jejich tvůrčí koncepce a jejich nejvýznamnější díla;
- rozumět vzájemnému vlivu vývoje jednotlivých složek divadelní inscenace na vývoj scénografie, stejně jako vlivu dalších umělecko-historických okolností doby;
- umět formulovat koncepty jednotlivých výtvarných směrů a uměleckých hnutí a aplikovat tyto znalosti na výtvarnou složku divadelních inscenací;
- umět vysvětlit teoretické koncepty scénografie daného období; - Osnova
- 1.-2. ruské revoluční a porevoluční divadlo (K. S. Stanislavskij, J. B.Vachtangov, A. Tairov, V. E. Mejerchold).
- 3. dadaismus a divadlo
- 4. divadelní experimenty Bauhausu
- 5. výtvarníci oficiálních scén ve 20. a 30. letech u nás
- 6. - 7. konstruktivismus u nás - vlivy ruského porevolučního divadla (V. Gamza, J. Frejka, J. Honzl a jejich výtvarníci)
- 8. surrealismus ve světě a divadlo
- 9. varianty realismu třicátých let u nás (hyperbolický, konstruktivní, socialistický, surrealismus)
- 10. česká teorie scénografie v první polovině 20. stol. a její návaznosti na světové koncepty
- 11. - 12. francouzská avantgarda - od Jacquesa Coppeaua po Antonina Artauda
- 13. Ruský balet Sergeje Ďagileva - inovace tanečního kostýmu a experimenty na pomezí jednotlivých uměleckých druhů (Arne Hošek, Zdeněk Pešánek, Miroslav Ponc, ad.)
- 14. závěrečné semestrální shrnutí
- Literatura
- Aronson, A. Pohled do propasti: eseje o scénografii. Praha: Divadelní ústav, 2007. info
- Bablet, D. : Scénické revoluce XX století. In: Scénografie 1976/2, Divadelní ústav, Praha 1976. info
- Brockett, O.: Dějiny divadla, Praha 1999. info
- J. Zavarský, Kapitolky zo scénografie. Osvetový ústav, Bratislava, 1989. info
- PORTNER, P. Experimentální divadlo, Praha: Orbis, 1965. ISBN 11-019-65. info
- Ptáčková, V. : Česká scénografie XX. století. Odeon, Praha 1982. info
- Ptáčková, V.: Divadlo na konci světa. Praha, 2009. info
- V.Ptáčková, B.Příhodová, S.Rybáková : Český divadelní kostým, Divadelní ústav 2011. info
- Výukové metody
- Přednáška, samostatná práce studentů.
- Metody hodnocení
- Zkouška formou písemné práce a ústního pohovoru.
- Navazující předměty
- Statistika zápisu (léto 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/leto2020/DSDL405