DSDL405 Dějiny moderní scénografie I

Divadelní fakulta
léto 2025
Rozsah
2/0/2. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Jitka Ciampi Matulová (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Jana Preková
Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění (50,00 %), Ateliér světelného designu – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění (50,00 %)
Předpoklady
Nejsou zadány.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout studentům přehled o vývoji divadelní scénografie od závěru 19. století do druhé světové války. Seznámit studenty s významnými divadelními tvůrci i soubory daného období, charakteristickými rysy jednotlivých uměleckých hnutí a stylů. Informovat studenty o vlivech vývoje dalších složek divadelní inscenace na vývoj scénografie. Důraz je kladen také na porozumění základním teoretickým konceptům scénografie a na znalost hlavních osobností divadelních teoretiků a jejich přínos pro scénografii.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu:
- mít znalosti z oblasti dějin divadla, scénografie, výtvarného umění, vše v historickém kontextu doby;
- schopen identifikovat významné osobnosti scénografů, jejich tvůrčí koncepce a jejich nejvýznamnější díla;
- rozumět vzájemnému vlivu vývoje jednotlivých složek divadelní inscenace na vývoj scénografie, stejně jako vlivu dalších umělecko-historických okolností doby;
- umět formulovat koncepty jednotlivých výtvarných směrů a uměleckých hnutí a aplikovat tyto znalosti na výtvarnou složku divadelních inscenací;
- umět vysvětlit teoretické koncepty scénografie daného období;
Osnova
  • 1.-2. ruské revoluční a porevoluční divadlo (K. S. Stanislavskij, J. B.Vachtangov, A. Tairov, V. E. Mejerchold).
  • 3. dadaismus a divadlo
  • 4. divadelní experimenty Bauhausu
  • 5. výtvarníci oficiálních scén ve 20. a 30. letech u nás
  • 6. - 7. konstruktivismus u nás - vlivy ruského porevolučního divadla (V. Gamza, J. Frejka, J. Honzl a jejich výtvarníci)
  • 8. surrealismus ve světě a divadlo
  • 9. varianty realismu třicátých let u nás (hyperbolický, konstruktivní, socialistický, surrealismus)
  • 10. česká teorie scénografie v první polovině 20. stol. a její návaznosti na světové koncepty
  • 11. - 12. francouzská avantgarda - od Jacquesa Coppeaua po Antonina Artauda
  • 13. Ruský balet Sergeje Ďagileva - inovace tanečního kostýmu a experimenty na pomezí jednotlivých uměleckých druhů (Arne Hošek, Zdeněk Pešánek, Miroslav Ponc, ad.)
  • 14. závěrečné semestrální shrnutí
Literatura
  • Aronson, A. Pohled do propasti: eseje o scénografii. Praha: Divadelní ústav, 2007. info
  • Bablet, D. : Scénické revoluce XX století. In: Scénografie 1976/2, Divadelní ústav, Praha 1976. info
  • Brockett, O.: Dějiny divadla, Praha 1999. info
  • J. Zavarský, Kapitolky zo scénografie. Osvetový ústav, Bratislava, 1989. info
  • PORTNER, P. Experimentální divadlo, Praha: Orbis, 1965. ISBN 11-019-65. info
  • Ptáčková, V. : Česká scénografie XX. století. Odeon, Praha 1982. info
  • Ptáčková, V.: Divadlo na konci světa. Praha, 2009. info
  • V.Ptáčková, B.Příhodová, S.Rybáková : Český divadelní kostým, Divadelní ústav 2011. info
Výukové metody
Přednáška, samostatná práce studentů.
Metody hodnocení
Zkouška formou písemné práce a ústního pohovoru.
Navazující předměty
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2017, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.