DSCL201 Scénografie II

Divadelní fakulta
léto 2020
Rozsah
0/4/4. 4 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. Mgr. Jan Štěpánek (přednášející)
Garance
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Út 12:00–16:00 0.01
Předpoklady
Předpokladem jsou splněné semetrální úkoly z přechozího studia Scénografie, Kostýmu a scénických technologií. Znalost historických souvislostí v kontextu, schopnost analýzy textu a vlastní interpretace.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem studia je zvládnutí scénografické tvorby jako autorské součásti divadelní inscenace nebo jiného uměleckého díla. Rozvoj scénografického myšlení a vlastní tvořivosti s důrazem na tvůrčí proces a kreativitu respektuje také uměleckou a řemeslnou stránku projektu. Od spolupráce na textu (scénáři) a realizaci scénického plánu, přes scénické komponování prostoru (koncept, konstrukční systémy, design a detail), materiál, struktura, barevnost, systémy osvětlení a ozvučení, projekční technologie, atd. Nezbytné je zvládnutí vizualizace tvůrčí myšlenky (scénické kompozice) využitím tzv. multimediálních systémů a základních způsobů prezentace umělecké výpovědi - grafické a modelové techniky. Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU
Výstupy z učení
Student je schopen: pochopit smysl a podstatu scénografie v divadelní inscenaci i mimo ni analyzovat východiska v řešení divadelní i jiné scénografie rozvíjet schopnosti formulovat vlastní scénografická řešení zvládnout základní výrazové prostředky scénografické tvorby a pomocí ní řešit dramatické situace propojení všech složek syntetického díla a být připraven k maximální kreativní komunikaci, spolupráci a návaznosti na základě scénografických návrhů vedení jejich realizace v dílnách nebo je realizovat autorsky prokazovat široké a hluboké znalosti a kritické porozumění konceptům a metodám ve vztahu k uměleckým procesům scénografie uvědomovat si důležitost kontextu scénografie a možností kreativního přesahu do dalších či nově vznikajících oborů prezentovat originální umělecký scénografický výkon vlastní nebo týmový na veřejnosti a to i na mezinárodním fóru
Osnova
  • 1. Zadání tématu : KLASICKÁ OPERA Klasická opera o několika dějstvích jako vhodný příklad pro architektonicko - prostorové řešení sukcesivní dekorace. Téma, příběh, změny prostředí, otázka aktualizace a současného vnímání moderní opery. 2. Přehlídka videozáznamů významných inscenací na dané téma. Úloha sboru, prostorové možnosti, úloha světla a barev. Přestavby za zavřenou oponou a problémy přestavby na otevřené scéně. 3. Sběr a porovnání realizovaných koncepcí získaných na internetu. První skici prostorového kódu. Určení reálného divadelního prostoru ve kterém se bude projektovaná scénografie realizovat. 4. Určení základního směrování, vystihnutí a popsání dějových faktů a vytvoření stručného storyboardu. 5. Úvaha o technologii rychlých přeměn, funkce a prostor na rychlý příchod a odchod sboru. 6. Základní úvaha o svícení a základních barevných akcentech. 7. Uzavření tématu OPERA a schválení koncepce na klauzury. 8. Kontinuální pokračování na opeře (zpřesňování významů a dotahování výtvarné prezentace ) a zároveň otevření nového tématu: EVROPSKÉ DRAMA. Krátká exkurz - autor a jeho doba. 9. Úvaha o možnostech sukcesívní dekorace v kukátkovém prostoru opery, architektonické koordináty a určení barevnosti. Porovnání spektakulárního operního žánru s komorním řešením zvoleného dramatu. 10. Upřesnění a definitivní ukončení tématu opery a schválení koncepce na klauzury. Určení prezentace, barevné návrhy minimálně formát A4, maketa v měřítku 1 : 50 případně 1 : 20, půdorys, případně řez. Rozpracovíní 2. semestrálního tématu 11. Určení prostoru realizace a získání technických podkladů (půdorys a řez vybraného divadla) . Zdůraznění teatralizace jednotlivých výtvarných a významových prvků použitých ve scénografii. 12. Definitivní uzavření režijně-výtvarného konceptu 1. tématu a pokračování na tématu druhém.. Storyboard, určení dějových faktů. Aktuální podoba současného operního divadla, jeho nové výtvarné kvality a scénografie jako určující element současné moderní opery. 13. Definitivní ukončení obou témat, určení způsobu prezentace.
Literatura
    doporučená literatura
  • TROJAN, Jan: /Dějiny opery,/ Praha, Paseka 2001, ISBN: 80-7185-348-8
  • HOSTOMSKÁ, Anna: /Opera- průvodce operní tvorbou, /Praha, 1955, ISBN: 978-80-205-0637-5
  • ROSENTHAL, Harold – WARRACK, John: /The Concise Oxford Dictionary of  Opera./ Oxford, Oxford University Press 1979, ISBN: 019311318X
  • Brockett, Oscar Gross. Dějiny divadla. Praha, Nakladatelství Lidové noviny: Divadelní ústav, 1999, 948 str., ISBN 80-7106-364-9 (NLN), ISBN 80-7008-096-5 (DÚ). info
    neurčeno
  • MAC NULTY, Kirk: /Svobodné zednářství, symboly, tajemství, význam/,  ThamesHudson, Euromedia Group, London 2007, ISBN 978-80-242-2006-2
  • BALVÍN, Josef a kolektiv: /Vídeňské lidové divadlo. Od Hanswursta  Stranitzkého k Nestroyovi. /Praha, Odeon 1990, ISBN: 01-030-90
  • WAGNER, Richard : Opera a drama. Praha: Paseka, 2002, ISBN: 80-7185-483-2
  • BERÁNEK, Jiří: /Tajemství lóží, /Mladá fronta, Praha 1994, ISBN: 80-204-0423-6
  • KROUPA, Jiří: /Alchymie štěstí, /MK, Kroměříž 1986, ISBN: 80-7366-063-6
  • SONNLEITNER, Johann: /Hanswurstiaden. Ein Jahrhundert Wiener Komödie./  Salzburg und Wien, Residenz Verlag 1996, ISBN: 978-3701710287
  • ZAVARSKÝ, Ján. Kapitolky z dějin scénografie. In Kapitolky z dějin scénografie. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2011, 292 s. ISBN 978-80-7460-009-8. info
Výukové metody
práce s textem diskuze projektová výuka e-learning individuální konzultace samostudium studentů studium literatury * Pravidelná výuka * Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4 * Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4
Metody hodnocení
Klasifikovaný zápočet na základě 75% docházky, pravidelné systematická tvůrčí práce, konzultací koncepčního výtvarného řešení na zadané téma a obhájení projektu při klauzurách.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024, léto 2025.