DIFA:DDAL101 Dramaturgie a režie I - Informace o předmětu
DDAL101 Dramaturgie a režie I
Divadelní fakultaléto 2020
- Rozsah
- 3/3/6. 6 kr. Ukončení: kz.
- Vyučující
- doc. Mgr. Barbora Jandová (přednášející)
prof. MgA. Ivo Krobot (přednášející)
prof. Mgr. Petr Oslzlý (přednášející) - Garance
- prof. MgA. Zbyněk Srba, Ph.D.
Ateliér režie a dramaturgie Marka Horoščáka – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér režie a dramaturgie Marka Horoščáka – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Po 16:15–18:30 406, Pá 10:15–12:30 406
- Předpoklady
- Předmět základu oboru - nejsou definovány žádné vstupní předpoklady.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Činoherní režie (program DIFA, B-DRAUM)
- Divadelní dramaturgie (program DIFA, B-DRAUM)
- Cíle předmětu
- Prohloubit výklady zimního semestru o úvod do dramaturgicko-režijní problematiky tvorby inscenace: Objasňování nejdůležitějších témat a problémů z oboru dramaturgie, režie a teorie dramatu a jejich aplikace při analýzách a interpretacích klasických dramatických děl a jejich inscenací. Naučit se vnímat trojí úkoly dramaturgie - dramaturgie jako koncepce divadla, dramaturgie jako práce na inscenaci, dramaturgie jako myšlení o divadle (teoretická dramaturgie). Rozumět problematice dramaturgické volby, tvorby dramaturgické koncepce divadla i konkrétní sezony a porozumět vztahu uměleckého programu a dramaturgického plánu. Posluchači specializace Činoherní režie získají rovněž základní informace o možných inscenačních postupech.
- Výstupy z učení
- Studenti budou po absolvování předmětu schopni:
- písemně zpracovat, zdokumentovat, prezentovat a vyhodnotit zhlédnuté inscenace
- pojmenovat tvůrčí záměry v těchto inscenacích i důvody použití jednotlivých komponentů z pohledu režiséra i dramaturga
- pracovat v týmu a efektivně komunikovat s jeho členy
- vnímat zodpovědnost za svou uměleckou tvorbu
- vytvořit dramaturgicko-režijní koncept a konkrétní plán inscenací jedné sezony divadla podle vlastní umělecké představy - Osnova
- Posluchači budou seznamování s historií reflexe dramatických textů; naučí se analyzovat stavbu dramatického textu podle klasických teorií; seznámí se s komunikativní teorií dramatických textů; pochopí pojem plurimediality; naučí se chápat šíři problematiky definice dramatu, jeho struktury, vztahu textu a inscenace atd. Budou se učit vnímat neustálý pohyb postupů, podle nichž je dramatický text vytvářen; naučí se zaujmout vlastní stanovisko k těmto teoretickým problémům - a to nejen na základě prostudovaných teoretických textů ale i podle vlastních zkušeností z četby dramat z různých období a průběžného vyhodnocování zhlédnutých inscenací.
- Na praktických ukázkách videozáznamů a v rozborech společně zhlédnutých stylově kontrastních inscenací budou studenti seznamováni s konkrétním výkladem inscenací různých režisérů a se specifickými režijními prostředky, kterými tyto inscenace vytvářejí.
- Součástí výuky je rovněž pravidelné hodnocení soustavné práce na realizaci Dramaturgicko-režijního projektu I.
- Literatura
- povinná literatura
- ARISTOTELÉS. Poetika. Praha: Oikoymenh, 2014. info
- doporučená literatura
- Císař, Jan : Základy dramaturgie. Praha : Akademie múzických umění v Praze, 2009. info
- Hořínek, Z. Drama, divadlo, divák. Brno: JAMU, 2008. ISBN 978-80-86928-46-3. info
- Hořínek, Z. Úvod do praktické dramaturgie. Brno: JAMU, 2009. ISBN 978-8086928-59-3. info
- Jaroslav Vostrý: Režie je umění, Praha 2001. info
- neurčeno
- Boileau, N.: Umění básnické. Praha, 1997. (in: O umění básnickém a dramatickém). info
- Boileau-Déspreaux, Nicolas: Umění básnické. In: O umění básnickém a dramatickém (ed. K. Sgallová a J. K. Kroupa), s. 183 - 216. Praha : Koniasch Latin Press, 1997. 1. vyd. ISBN 80-85917-31-9. info
- Corneille, Pierre: Druhá rozprava o tragédii a prostředcích, jak ji pojednat podle pravděpodobnosti a nutnosti. Třetí rozprava o třech jednotách děje, času, místa. In: O umění básnickém a dramatickém (ed. K. Sgallová a J. K. Kroupa), s. 145 - 182. Praha : Koniasch Latin Press, 1997. 1. vyd. ISBN 80-85917-31-9. info
- Freytag, Gustav: Technika dramatu. Praha 1944. info
- Hořínek, Z. O divadelní komedii. Praha: Pražská scéna, 2003. ISBN 80-86102-31-9. info
- Kovalčuk, Josef: Bořivoj Srba a Karel Kraus - dva magnetické poly českého dramaturgického myšlení. In: Ad honorem BS. JAMU, Brno 2006. info
- Lukeš, Milan: Umění dramatu, Praha 1987. info
- Mukařovský, Jan: Studie I. - III. (Brno, 2007). info
- Nietzsche, Friedrich: Zrození tragédie z ducha hudby. Praha 1993. info
- Procházka, Miroslav: Znaky dramatu a divadla. Panorama, Praha 1988. info
- Styan, J. L.: Prvky dramatu. Praha 1965. info
- Szondi, Peter: Teória modernej drámy. Bratislava 1969. info
- Veltruský, J. Drama jako básnické dílo. Brno: Host, 1999. info
- KOVALČUK, Josef. Bořivoj Srba a Karel Kraus - dva magnetické póly českého dramaturgického myšlení. In Ad Honorem Bořivoj Srba. Brno: JAMU, 2006, s. 75-87, 12 s. ISBN 80-86928-16-0. info
- Výukové metody
- Přednáška a seminář, práce s textem, diskuzní metody.
- Metody hodnocení
- analýza a soustavné sledování výsledků činnosti studenta, klasifikovaný zápočet
- Statistika zápisu (léto 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/leto2020/DDAL101