DIFA:DRTL403 Rozhlasová dramaturgická dílna - Informace o předmětu
DRTL403 Rozhlasová dramaturgická dílna
Divadelní fakultaléto 2019
- Rozsah
- 0/2/2. 2 kr. Ukončení: kz.
- Vyučující
- prof. PhDr. Alena Blažejovská (přednášející)
- Garance
- prof. Mgr. Jan Gogola
Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Čt 10:15–11:45 413
- Předpoklady
- EVER( DRTZ403 Rozhlasová dramaturgická dílna )
Absolvování kurzů Rozhlasové žánry I., II. a kurzu Rozhlasový dokument. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Rozhlasová a televizní dramaturgie a scenáristika (program DIFA, B-DRAUM)
- Rozhlasová a televizní dramaturgie a scenáristika (program DIFA, N-DRAUM)
- Cíle předmětu
- Studenti se seznámí s historií, teorií a praxí náročné dokumentární tvorby, reportáže jako svébytného rozhlasového žánru, rozhlasového literárního pásma a feature. V návaznosti na kurzy Rozhlasové žánry I., II. a Rozhlasový dokument jsou vedeni k aplikaci svých znalostí a dovedností z oblasti rozhlasové publicistické tvorby, rozhlasové adaptace poezie a prózy a rozhlasové dokumentaristiky při tvorbě specifického syntetického žánru rozhlasového pásma (feature).
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- analyzovat šedesátiminutové rozhlasové literární pásmo z cyklu Schůzky s literaturou na stanici Český rozhlas Vltava a napsat o něm esej a recenzi;
- orientovat se v typologii rozhlasových pásem a odlišit umělecké rozhlasové pásmo od standardního popularizačně-naučného literárního pořadu;
- vytvořit scénář rozhlasového literárního nebo literárně-reportážního pásma v délce 60 minut;
- natočit a v postprodukci upravit audiozáznamy sloužící jako zvukové segmenty rozhlasového literárně-reportážního pásma. - Osnova
- Studenti jsou v semináři seznamováni s historií, teorií a praxí náročné dokumentární tvorby, reportáže jako svébytného rozhlasového žánru, rozhlasového literárního pásma a feature. Výklad je doprovázen zvukovými ukázkami pořadů z archivu Českého rozhlasu i z rozhlasových soutěží Prix Bohemia Radio, Bilance a Report (dokumenty, literární pásma a feature). Další část semináře vede studenty k individuální práci - zejména tvorbě vlastního rozhlasového scénáře v žánru rozhlasového literárního nebo literárně-reportážního pásma. Formou dramaturgických dílen se všichni studenti stávají dramaturgy sobě navzájem. Součástí kurzu je individuální poslech rozhlasového vysílání a jeho analýza v semináři (zejm. rozhlasový cyklus stanice Vltava Schůzky s literaturou a v letním semestru pak individuálně volné rozhlasové cykly a programové řady, které se stávají předmětem dramaturgického posouzení a námětem vlastního textu eseje či recenze).
- Literatura
- povinná literatura
- Maršík, Josef: Výběrový slovníček termínů slovesné rozhlasové tvorby. Praha, SRT 1999. info
- Blažejovská, Alena: Rozhlasové literární pásmo a jeho dramatické složky. Habilitační práce. Brno, JAMU, Divadelní fakulta 2007.
- doporučená literatura
- Branžovský, Josef: Sborník rozhlasových pásem Františka Gela. Praha, Čs. rozhlas 1965. info
- Hanáčková, Andrea: Český rozhlasový dokument a feature v letech 1990 - 2005: Poetika žánrů. Disertační práce. Olomouc, Univerzita Palackého, Katedra divadelních, filmových a mediálních studií 2008. info
- neurčeno
- Běhal, Rostislav: Vývoj české rozhlasové reportáže. Praha, Čs.rozhlas 1962. info
- Branžovský, Josef: České rozhlasové pásmo. Praha, Čs.rozhlas 1992. info
- Branžovský, Josef: Hledání rozhlasovosti. Praha, Čs.rozhlas 1990. info
- Branžovský, Josef: Rozhlasové pásmo, či feature? Praha, Čs.rozhlas 1990. info
- K rozhlasové historii a teorii (sborník), Praha, SRT 2001. info
- Svět rozhlasu, bulletin o rozhlasové práci, periodikum Českého rozhlasu. info
- Výukové metody
- Forma výuky: Seminář. Metody: Práce s textem Diskusní metody Heuristické metody, řešení problémů Práce s audio záznamem Metody vytváření dovedností Skupinová a kooperativní výuka Kritické myšlení Brainstorming
- Metody hodnocení
- Klasifikovaný zápočet. Podmínkou získání zápočtu je účast na seminářích, prezentace zadaných studentských prací a jejich odevzdání v písemné podobě, případně i na nosiči CD (kompaktní disk) nebo formou nahrávky wav či mp3 - zejména odevzdání tematické seminární práce v písemné podobě a odevzdání scénáře či přímo absolventské nahrávky typu rozhlasové literární pásmo na nosičích CD nebo ve formě nahrávky wav či mp3.
- Statistika zápisu (léto 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/leto2019/DRTL403