DRTL403 Rozhlasová dramaturgická dílna

Divadelní fakulta
léto 2018
Rozsah
0/2/2. 2 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
prof. PhDr. Alena Blažejovská (přednášející)
Garance
prof. Mgr. Jan Gogola
Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Čt 10:15–11:45 413
Předpoklady
EVER( DRTZ403 Rozhlasová dramaturgická dílna )
Absolvování kurzů Rozhlasové žánry I., II. a kurzu Rozhlasový dokument.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti se seznámí s historií, teorií a praxí náročné dokumentární tvorby, reportáže jako svébytného rozhlasového žánru, rozhlasového literárního pásma a feature. V návaznosti na kurzy Rozhlasové žánry I., II. a Rozhlasový dokument jsou vedeni k aplikaci svých znalostí a dovedností z oblasti rozhlasové publicistické tvorby, rozhlasové adaptace poezie a prózy a rozhlasové dokumentaristiky při tvorbě specifického syntetického žánru rozhlasového pásma (feature).
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- analyzovat šedesátiminutové rozhlasové literární pásmo z cyklu Schůzky s literaturou na stanici Český rozhlas Vltava a napsat o něm esej a recenzi;
- orientovat se v typologii rozhlasových pásem a odlišit umělecké rozhlasové pásmo od standardního popularizačně-naučného literárního pořadu;
- vytvořit scénář rozhlasového literárního nebo literárně-reportážního pásma v délce 60 minut;
- natočit a v postprodukci upravit audiozáznamy sloužící jako zvukové segmenty rozhlasového literárně-reportážního pásma.
Osnova
  • Studenti jsou v semináři seznamováni s historií, teorií a praxí náročné dokumentární tvorby, reportáže jako svébytného rozhlasového žánru, rozhlasového literárního pásma a feature. Výklad je doprovázen zvukovými ukázkami pořadů z archivu Českého rozhlasu i z rozhlasových soutěží Prix Bohemia Radio, Bilance a Report (dokumenty, literární pásma a feature). Další část semináře vede studenty k individuální práci - zejména tvorbě vlastního rozhlasového scénáře v žánru rozhlasového literárního nebo literárně-reportážního pásma. Formou dramaturgických dílen se všichni studenti stávají dramaturgy sobě navzájem. Součástí kurzu je individuální poslech rozhlasového vysílání a jeho analýza v semináři (zejm. rozhlasový cyklus stanice Vltava Schůzky s literaturou a v letním semestru pak individuálně volné rozhlasové cykly a programové řady, které se stávají předmětem dramaturgického posouzení a námětem vlastního textu eseje či recenze).
Literatura
    povinná literatura
  • Maršík, Josef: Výběrový slovníček termínů slovesné rozhlasové tvorby. Praha, SRT 1999. info
  • Blažejovská, Alena: Rozhlasové literární pásmo a jeho dramatické složky. Habilitační práce. Brno, JAMU, Divadelní fakulta 2007.
    doporučená literatura
  • Branžovský, Josef: Sborník rozhlasových pásem Františka Gela. Praha, Čs. rozhlas 1965. info
  • Hanáčková, Andrea: Český rozhlasový dokument a feature v letech 1990 - 2005: Poetika žánrů. Disertační práce. Olomouc, Univerzita Palackého, Katedra divadelních, filmových a mediálních studií 2008. info
    neurčeno
  • Běhal, Rostislav: Vývoj české rozhlasové reportáže. Praha, Čs.rozhlas 1962. info
  • Branžovský, Josef: České rozhlasové pásmo. Praha, Čs.rozhlas 1992. info
  • Branžovský, Josef: Hledání rozhlasovosti. Praha, Čs.rozhlas 1990. info
  • Branžovský, Josef: Rozhlasové pásmo, či feature? Praha, Čs.rozhlas 1990. info
  • K rozhlasové historii a teorii (sborník), Praha, SRT 2001. info
  • Svět rozhlasu, bulletin o rozhlasové práci, periodikum Českého rozhlasu. info
Výukové metody
Forma výuky: Seminář. Metody: Práce s textem Diskusní metody Heuristické metody, řešení problémů Práce s audio záznamem Metody vytváření dovedností Skupinová a kooperativní výuka Kritické myšlení Brainstorming
Metody hodnocení
Klasifikovaný zápočet. Podmínkou získání zápočtu je účast na seminářích, prezentace zadaných studentských prací a jejich odevzdání v písemné podobě, případně i na nosiči CD (kompaktní disk) nebo formou nahrávky wav či mp3 - zejména odevzdání tematické seminární práce v písemné podobě a odevzdání scénáře či přímo absolventské nahrávky typu rozhlasové literární pásmo na nosičích CD nebo ve formě nahrávky wav či mp3.

Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2016, léto 2019, léto 2020, léto 2022, léto 2023, léto 2024.