DDVLX03 Divadelní soubor

Divadelní fakulta
léto 2018
Rozsah
0/6/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Kamila Konývková Kostřicová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Silva Macková
Ateliér divadlo a výchova – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér divadlo a výchova – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
St 14:30–19:30 IND
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
CÍLE
- Studenti mají v rámci komplexní práce na procesu tvorby inscenace příležitost uplatit a dále rozvinout své herecké a inscenační schopnosti nabyté a nabývající v průběhu jejich studia na ADaV.
- Předmět je koncipován jako divadelní práce neprofesionální skupiny, při které se studenti průběžnou i zpětnou reflexí vlastních zkušeností navíc připravují k vedení inscenačních projektů s neprofesionálními divadelníky v rámci své budoucí profese.

DESKRIPTORY
V rámci předmětu se student rozvíjí:
- v postupech tvorby autorského divadla
- v dramaturgických vědomostech a dovednostech
- v režijních vědomostech a dovednostech
- v hereckých vědomostech a dovednostech
- ve způsobilosti zapojit se, reflektovat i vést části inscenačního procesu
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- rozpoznat, kriticky zhodnotit a dále rozvinout dramaturgický potenciál vybrané předlohy směrem k autorskému divadlu;
- zinscenovat situaci s užitím principů epizace, lyrizace, fragmentace, montážní techniky;
- autenticky reagovat na hereckého partnera (partnery) na jevišti s důrazem na prézentnost situace;
- vlastními slovy objasnit dramaturgicko-režijní koncepci kolektivní autorské inscenace, ve které hraje.
Osnova
  • Studenti společně pod vedením pedagoga projdou procesem tvorby inscenace - od hledání a zpracovávání východiska, přes dramaturgickou práci, herecké zpracovávání a proces inscenování, až po realizaci divadelního výstupu před diváky.

    Důležitý je rovněž proces reprízování, jehož naplnění je nedílnou součástí práce v souboru. Cílem je mj. i překročit hranice domácí půdy JAMU a zkusit konfrontovat vytvořené inscenace i s širší veřejností, na festivalech u nás i v zahraničí.

    Předmět je zaměřen na vlastní autorskou divadelní tvorbu skupiny. Východisko, zaměření, postup, formy, velikost i počet výstupů jsou voleny podle konkrétního složení skupiny v daném akademickém roce.
Literatura
  • Barba, E. Slovník divadelní antropologie: o skrytém umění herců. Praha: Divadelní ústav, Nakladatelství Lidové noviny, 2000. IBSN 80-7008-109-0 (DÚ), ISBN 80-7106-369-X (NLN). info
  • Bogart, A. - Landau, T. Úhly pohledu: The Viewpoints Book. Přeložila Jana Svobodová. Praha: Divadelní ústav, 2007. ISBN 978-80-7008-210-2. info
  • Císař, J. Člověk v situaci. Praha: ISV nakladatelství, 2000. ISBN 80-85866-67-6. info
  • Císař, J. Proměny divadelního jazyka. Praha: Melantrich, 1986. 32-009-86. info
  • Císař, J. Základy dramaturgie: I. Situace. Praha: AMU, 2003. ISBN 80-7331-921-7. info
  • Císař, J. Základy dramaturgie: II. Dramatická postava. Praha: AMU, 2002. ISBN 80-7331-903-9. info
  • Císař, J. - Štěpánek, F. Základy činoherní režie. Praha: IPOS, 2000. ISBN 80-7068-150-0. info
  • Ejznštejn, S. M. Umenie mizanscény. Bratislava: Národné divadelné centrum, 1998. ISBN 80-85455-69-2. info
  • Hořínek, Z. O divadelní komedii. Praha: Pražská scéna, 2003. ISBN 80-86102-31-9. info
  • Kovalčuk, J. Téma: autorské divadlo. Brno: Janáčkova akademie múzických umění, 2009. ISBN 978-80-86928-61-6. info
  • Sherhaufer, P. Čítanka z dějín divadelnej réžie I, II. Bratislava: Národné divadelné centrum, 1998. info
  • Svozilová-Drahanská, P. Proces tematizace a symbolizace v herním a jevištním jednání. Brno: JAMU, 2007. ISBN 978-80-86928-26-5. info
  • Vinař, J. Elementy herectví. Praha:AMU, 2002. info
  • Vostrý, J. Předpoklady hereckého projevu. Praha: MŠMT ČR, 1991. info
  • Vostrý, J. Režie je umění. Praha: Divadelní fakulta Akademie múzických umění v Praze, 2001. ISBN 80-85883-93-7. info
Výukové metody
Formy výuky: divadelní projekt
Metody výuky: metody vytváření dovedností, projektová výuka, samostatná práce studentů, práce s textem, obrazem, A/V, diskuzní metody
Metody hodnocení
Metody ověřování výsledků: soustavné sledování výkonu studentů, analýza výsledků činnosti studenta – profesní výkon
Předpokládá se 100% docházka.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2019.