DIFA:DSCL101 Scénografie - Informace o předmětu
DSCL101 Scénografie
Divadelní fakultaléto 2017
- Rozsah
- 0/4/4. 4 kr. Ukončení: kz.
- Vyučující
- doc. Mgr. Jana Preková (přednášející)
- Garance
- doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Út 13:30–16:00 MARTA_UCEBNY a každou sudou středu 12:30–15:30 MARTA_UCEBNY
- Předpoklady
- EVER( DSCZ101 Scénografie )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Scénografie (program DIFA, B-DRAUM)
- Cíle předmětu
- Cílem studia je zvládnutí scénografické tvorby jako autorské součásti divadelní inscenace nebo jiného uměleckého díla. Rozvoj scénografického myšlení a vlastní tvořivosti s důrazem na tvůrčí proces a kreativitu respektuje také uměleckou a řemeslnou stránku projektu. Od spolupráce na textu (scénáři) a realizaci scénického plánu, přes scénické komponování prostoru (koncept, konstrukční systémy, design a detail), materiál, struktura, barevnost, systémy osvětlení a ozvučení, projekční technologie, atd. Nezbytné je zvládnutí vizualizace tvůrčí myšlenky (scénické kompozice) využitím tzv. multimediálních systémů a základních způsobů prezentace umělecké výpovědi - grafické a modelové techniky.
Student je schopen: pochopit smysl a podstatu scénografie v divadelní inscenaci i mimo ni analyzovat východiska v řešení divadelní i jiné scénografie rozvíjet schopnosti formulovat vlastní scénografická řešení zvládnout základní výrazové prostředky scénografické tvorby a pomocí ní řešit dramatické situace propojení všech složek syntetického díla a být připraven k maximální kreativní komunikaci, spolupráci a návaznosti na základě scénografických návrhů vedení jejich realizace v dílnách nebo je realizovat autorsky prokazovat široké a hluboké znalosti a kritické porozumění konceptům a metodám ve vztahu k uměleckým procesům scénografie uvědomovat si důležitost kontextu scénografie a možností kreativního přesahu do dalších či nově vznikajících oborů prezentovat originální umělecký scénografický výkon vlastní nebo týmový na veřejnosti a to i na mezinárodním fóru - Osnova
- Ateliérová výuka scénografie pro bakalářský I. – III. a magisterský IV. – V. ročník rozvíjí talentové předpoklady a koncepční myšlení studentů v široké oblasti vizuálního umění, zejména scénografie. Výuka zahrnuje interpretaci scénografického prostoru a dramatická východiska scénografické tvorby. Pedagog scénografie na Bc i Ma stupni je zároveň vedoucím pedagogem ročníku.
Studenti na zadaném divadelním či jiném textu připravují výtvarné řešení inscenace a řeší základní osnovu scénograficko-režijní koncepce. Vypracují scénické návrhy jednotlivých obrazů, zhotoví maketu řešení v konkrétním měřítku, určenou prostorem reálně existujícího divadla.
- Ateliérová výuka scénografie pro bakalářský I. – III. a magisterský IV. – V. ročník rozvíjí talentové předpoklady a koncepční myšlení studentů v široké oblasti vizuálního umění, zejména scénografie. Výuka zahrnuje interpretaci scénografického prostoru a dramatická východiska scénografické tvorby. Pedagog scénografie na Bc i Ma stupni je zároveň vedoucím pedagogem ročníku.
- Literatura
- G. Brockett, Dějiny divadla, Praha 1999. info
- BAUHAUS, katalog, Stuttgart 1968. info
- A. Loos, Řeči do prázdna, Orbis, Praha 1929. info
- Larousse, Dějiny umění The story of World opera, London 1961. info
- V. Ptáčková, Zrcadlo světového divadla, DÚ PRAHA 1995. info
- V. Ptáčková, Česká scénografie XX.století Odeon, Praha 1982. info
- J. Zavarský, Kapitolky zo scénografie. Osvetový ústav, Bratislava 1989. info
- J. Hilmera, Perspektivní scéna 17.a 18. století v Čechách. Knihovna divadelního prostoru. info
- Sv. 65. Scénografický ústav v Praze, Praha 1965. info
- J. Furtenbach, Prospektiva PRAG, Praha 1944. info
- J. Kolegar, Strojní scénické technologie, JAMU, Brno 2001. info
- Výukové metody
práce s textem
diskuze
projektová výuka
e-learning
individuální konzultace
samostudium studentů
studium literatury
* Pravidelná výuka
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4
* Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4- Metody hodnocení
- Klasifikovaný zápočet na základě 75% docházky, pravidelné systematická tvůrčí práce, konzultací koncepčního výtvarného řešení na zadané téma a obhájení projektu při klauzurách.
- Statistika zápisu (léto 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/leto2017/DSCL101