DIFA:DSCL109 Dějiny jevištní výpravy - Informace o předmětu
DSCL109 Dějiny jevištní výpravy
Divadelní fakultaléto 2016
- Rozsah
- 2/0/1. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Zuzana Bajgarová (přednášející)
- Garance
- doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Čt 14:30–16:00 104, kromě Út 12. 4. až So 16. 4.
- Předpoklady
- EVER ( DSCZ109 Dějiny jevištní výpravy )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Scénografie (program DIFA, B-DRAUM)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je představit vývoj jevištní výpravy od starověku po 19. století. Studenti se seznámí se základními scénografickými principy každé jednotlivé stylové epochy, získané znalosti budou pak schopni aplikovat ve své vlastní tvorbě.
- Osnova
- Pozornost je věnována základním scénografickým principům každé jednotlivé stylové epochy. Zvláštní důraz je položen na problematiku formování a další proměny a funkce tzv. iluzivního kukátkového jeviště v dějinách evropského divadla (Itálie, Francie, střední Evropa), přičemž není pominuta ani otázka paralelně existujících jiných typů jeviště (simultánního - alžbětinského nebo commedie dell´arte). Jsou zmíněny důležité reformy 18. století opět se zřetelem na proměnu funkce scénického prostoru, zejména však kostýmu. V 19. století, vedle romantismu (až po divadlo Meiningenských) je pojednáno též o změně scénické praxe, způsobené novými technickými možnostmi (plynové osvětlení, elektřina).
- Pozornost je věnována základním scénografickým principům každé jednotlivé stylové epochy. Zvláštní důraz je položen na problematiku formování a další proměny a funkce tzv. iluzivního kukátkového jeviště v dějinách evropského divadla (Itálie, Francie, střední Evropa), přičemž není pominuta ani otázka paralelně existujících jiných typů jeviště (simultánního - alžbětinského nebo commedie dell´arte). Jsou zmíněny důležité reformy 18. století opět se zřetelem na proměnu funkce scénického prostoru, zejména však kostýmu. V 19. století, vedle romantismu (až po divadlo Meiningenských) je pojednáno též o změně scénické praxe, způsobené novými technickými možnostmi (plynové osvětlení, elektřina).
- Literatura
- Blahník V.K.: Dějiny světového divadla. Online info
- Brocket. O.G.: Dějiny divadla. Online info
- Braun, K.: Divadelní prostor. Online info
- Burian V.: Světová operní divadla. Online info
- Coleová. A.: Perspektiva. Online info
- Gregor J.:Weltgeschichte des Theatres. Online info
- Groh F.: Řecké divadlo. Online info
- Guaita, O.: I teatri storici in Italia. Online info
- Hilmera J.: Perspektivní scéna 17. a 18. století v Čechách. Online info
- Kindermann H.: Theatergeschichte Europas, 1-4. díl. Online info
- Kratochvíl.K.: Ze světa komedie dell arte. Online info
- Kybalová L., Herbenová O., Lamarová L.: Obrazová encyklopedie módy. Online info
- Rigon F.: The Teatro Olimpico in Vicenza. Online info
- Stehlíková E.: Řecké divadlo. Online info
- Stehlíková, E.: Římské divadlo. Online info
- Kolektiv autorů: Alžbětinské divadlo, 1.- 3. díl,. Online info
- Kolektiv autorů: Dějiny českého divadla, 1.-3.díl. Online info
- Prolegomena scénografické encyklopedie č. 1 - 20. Online info
- Výukové metody
- * Pravidelná výuka
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
* Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 2 - Metody hodnocení
- Ústní zkouška
- Statistika zápisu (léto 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/leto2016/DSCL109