DRTLX13 Umění v pozdně moderní situaci

Divadelní fakulta
léto 2016
Rozsah
1/1. 2 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. MgA. Jan Motal, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. Mgr. Jan Gogola
Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
EVER ( DRTZX13 Umění v pozdně moderní situaci )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seminář seznámí studenty s vybranými kapitolami ze současné estetiky, filosofie a sociologie, zabývající se rolí umění v pozdně moderní době. Klíčový důraz je kladen na pochopení výchozí situace umělce v současnosti s nahlédnutím problematiky svobody, expertnosti, průmyslové tvorby, role kritiky a angažovanosti, vysokého a nízkého umění, profesionality apod. Četbou klíčových textů, společnou diskusí v semináři a domácí prací (eseje) studenti budou vedeni ke kritickému pochopení historických, filosofických i sociálních předpokladů moderny a její soudobé extenze. Výstupem semináře bude utvoření vlastního podloženého a promyšleného postoje studenta k problematice tvorby v současné české společnosti a jeho širší reflexe. Kurz má vést studenty k osvojení základní orientace v současné teoretické rozpravě o umění, k hlubšímu porozumění teoretickému textu a k reflexi vlastní práce. Cílem je rozvinout schopnost budoucího umělce formulovat závěry o své práci a o jejích cílech.
Osnova
  • Předmoderní epistémé
  • Zrození moderny
  • Moderna a revoluce
  • Étos avantgard a provokace
  • Bruno Latour
  • Martin Heidegger
Literatura
    povinná literatura
  • Anthony Giddens, Důsledky modernity (Praha: SLON, 2010).
  • Bruno Latour, We Have Never Been Modern (Cambridge: Harvard University Press, 1993).
  • Martin Hiedegger, Věk obrazu světa (Praha: Oikoymenh, 2013).
Výukové metody
Seminární rozprava, domácí práce.
Metody hodnocení
Průběžné úkoly, závěrečný esej.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/leto2016/DRTLX13