D61092Bl Ansámblový zpěv

Divadelní fakulta
léto 2014
Rozsah
0/2. 1 kr. 1 z 2. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. Mgr. Petr Svozílek (přednášející)
Garance
Kabinet zpěvu – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Kabinet zpěvu – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
D61092Bz Ansámblový zpěv
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Výuka ansámblového zpěvu je nedílnou součástí hudebního vzdělání studentů činoherního herectví,v praxi se s problematikou zpívání ve vícehlasém seskupení setkávají velmi často. Systematická příprava studentům zvyšuje šance pro uplatnění v divadlech, kde jsou v současné době často uváděna hudebně-dramatická díla: muzikály i činohry s výraznou hudební složkou.Významně se prohlubuje schopnost pěvecko- hereckého uchopení požadované úlohy v rámci teamové spolupráce. Student se naučí vést svůj part a zároveň spávně reagovat na ostatní kolegy na jevišti. Ve vyšších ročnících se předpokládá spolupráce
s kabinetem pohybové výchovy za účelem správné koordinace zpěvní a taneční složky hereckého ansámblu.

Získání znalostí a dovedností týkajících se problematiky vícehlasého zpěvu. Schopnost držet předepsaný hlas (ne nutně melodii), vnímaní hlasů ostatních v komparaci s herecko-pohybovou složkou. Kultivování pěveckého projevu v rámci unisonového a akordického zvuku ansámblu. Schopnost sledování a přizpůsobování dynamiky a barevnosti tónů vzhledem k požadovanému zvuku celku. Cit pro hudební metrum - podobnost s metrem mluveného slova a čistou intonaci. Po této stránce méně disponovaní studenti mají právě zde ideální možnost aktivní spolupráce s nadanějšími studenty a tím i velkou šanci na vlastní zlepšení.
Osnova
  • Rytmická a intonační cvičení, základní sluchová analýza,elementární hudební terminologie. Cvičení nejprve unisono s důrazem na čistou intonaci, schopnost představy tónu a jeho reprodukce s dynamickými a výrazovými nuancemi. Poté přistoupení k vícehlasému zpěvu. Základní harmonické postupy a spoje. Repertoár: lidové i umělé písně s přihlédnutím k hereckým potřebám.

    1. ročník: kánon, jednodušší (dvou -tříhlasé) ansámblové úpravy písní(swing, blues, pop, lidové písně). Kratší vokálně - ansámblová cvičení propojené s mluveným slovem a zapojení hereckého tvůrčího potenciálu studentů. Procvičování základní hudební teorie na praktických ukázkách během výuky.
    2. ročník: složitější ( tří - čtyřhlasé) úpravy písní širšího žánrového okruhu a různých období. Propojení s ansámblovou hereckou a taneční akcí. Důraz na přirozenou a stylově správnou sdělnost projevu. Veřejná vystoupení dle možností. 3. ročník: rozvíjení a upevňování znalostí a dovedností získaných v předchozích letech, výuka uzpůsobená konkrétním potřebám daného ročníku.
Literatura
  • Originální notové materiály, vícehlasé transkripce písní různých žánrů,arr. Mac Huff, Kirby Shaw, Carl Strommen, Andy Back ad.,vlastní úpravy přizpůsobené požadavkům, dispozicím a potřebám studentů daného ročníku. info
  • Mertl, Ivo: Abeceda pro hudebníky, Brno 1999. info
  • Jelínek, Stanislav: Základní hudební pojmy, Kladno 2006. info
  • Kofroň, Jaroslav. Učebnice intonace a rytmu, Praha: 1985. info
  • Lýsek, František. Vokální intonace a rytmus. Praha :1955. info
  • Doležil, Metod. Intonace a elementární rytmus. Praha :1979. info
Výukové metody
Cvičení
Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
Počet hodin samostatné přípravy studenta týdně: 1
Metody hodnocení
Zimní semestr:

Klasifikovaný zápočet na základě docházky, pokroku studenta. Klauzura v podobě veřejné předváděčky. V 1.ročníku test ze znalosti not a základní hudební terminologie.

Letní semestr:

Klasifikovaný zápočet na základě docházky, pokroku studenta. Klauzura v podobě veřejné předváděčky.
Další komentáře
Studijní materiály

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/leto2014/D61092Bl