DIFA:D40315l Kostým - Informace o předmětu
D40315l Kostým
Divadelní fakultaléto 2014
- Rozsah
- 0/4. 4 kr. 4 z 8. Ukončení: kz.
- Vyučující
- MgA. Kateřina Bláhová (přednášející)
- Garance
- Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- D40315z Kostým
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Cílem studia je získání co nejširších teoretických znalostí i praktických dovednosti v oblasti divadelního, módního či performativního kostýmu a oděvu cestou rozvoje koncepčního výtvarného myšlení a cestou vizuálního zpracování emocionálních kontrastů na téma textové, hudební nebo výtvarné. Pochopení kostýmu jako součásti obrazu či prostorové kompozice vede k citlivosti pro materiálovou skladbu a tvar v konkrétním prostředí a osvětlení. Důraz je kladen na tvůrčí proces a kreativitu, stejně tak jako na uměleckou a řemeslnou stránku projektu. Podstatou je zvládnutí kostýmní výpravy ve všech formách divadla,filmu a televizní tvorby i v oblastech mimodivadelních produkcí.
Student je schopen: - pochopit smysl a podstatu kostýmu v divadelní inscenaci i mimo ni - analyzovat východiska v řešení divadelního a uměleckého kostýmu - rozvíjet schopnosti formulovat vlastní kostýmní řešení - zvládnout základní výrazové prostředky kostýmní tvorby a pomocí ní řešit dramatické situace - propojení všech složek syntetického díla a být připraven k maximální kreativní komunikaci, spolupráci a návaznosti - na základě kostýmních návrhů vedení jejich realizace v dílnách nebo je realizovat autorsky - prokazovat široké a hluboké znalosti a kritické porozumění konceptům a metodám ve vztahu k uměleckým procesům kostýmu - uvědomovat si důležitost kontextu kostýmu a možností kreativního přesahu do dalších či nově vznikajících oborů - prezentovat originální umělecký kostýmní výkon vlastní nebo týmový na veřejnosti a to i na mezinárodním fóru - Osnova
- Ateliérová výuka kostýmu pro bakalářský I. - III. a magisterský IV. - V. ročník rozvíjí talentové předpoklady a koncepční myšlení studentů v široké oblasti vizuálního umění, zejména kostýmní tvorby. Výuka zahrnuje interpretaci kostýmní tvorby v divadelním i alternativním prostoru a dramatická východiska kostýmní a scénografické tvorby. Pedagog scénografie na Bc i Mga stupni je zároveň vedoucím pedagogem ročníku.
Kostýmní tvorba, nezřídka jako součást týmové práce s výsledkem syntetického uměleckého artefaktu, je jednou z rozhodujících složek, podílejících se na vzniku jevištního i filmového díla a děl vytvářených pro netradiční, nedivadelní prostory. Předmět Kostým vede studenta k rozvíjení samostatného myšlení a rozvoji individuality ve zvládání obsahů specifických funkcí divadelního kostýmu.
Výuka vychází z požadavku komplexního výtvarně scénografického řešení zadaného tématu, jehož je kostým integrální součástí. Společně s analýzou zadání a analýzou postav jsou řešeny významové a výrazové vizuální vztahy a nalézány klíče a koncepce(skici, volné kresby na dané téma, sběr inspirativního materiálu, materiálové kompozice, výsledné barevné návrhy kostýmů, silueta - materiály - barevnost , kontrasty - vztahy mezi postavami, líčení, rekvizita).
Studium probíhá formou průběžných konzultací s pedagogem, konfrontací se studenty režie a dramaturgie.
Průběžná výuka je zakončena Akademickým scénickým projektem, který slouží jako profesionální podklad pro realizaci představení v divadle.
Hodnocena je kvalita průběžné práce a schopnost individuální umělecké práce, kreativita a schopnost dokončit projekt.
Posluchač je veden ke vzájemné interakci s ostatními složkami jevištního či volného díla.
- zadání konkrétního úkolu, jeho analýza a vymezení
- konzultace jednotlivých inspiračních zdrojů, skic, návrhů, hledání interpretačních postupů
- individuální konzultace koncepce a funkčnosti kostýmní výpravy v návaznosti na ostatní složky díla
- realizace a popřípadě vedení výroby jednotlivých výtvarných kostýmních objektů a masek podle vybraných návrhů.
- Ateliérová výuka kostýmu pro bakalářský I. - III. a magisterský IV. - V. ročník rozvíjí talentové předpoklady a koncepční myšlení studentů v široké oblasti vizuálního umění, zejména kostýmní tvorby. Výuka zahrnuje interpretaci kostýmní tvorby v divadelním i alternativním prostoru a dramatická východiska kostýmní a scénografické tvorby. Pedagog scénografie na Bc i Mga stupni je zároveň vedoucím pedagogem ročníku.
- Literatura
- Výukové metody
- práce s textem
diskuze
projektová výuka
e-learning
individuální konzultace
samostudium studentů
studium literatury
* Pravidelná výuka
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4
* Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4 - Metody hodnocení
- * Zimní semestr
Klasifikovaný zápočet na základě 75% docházky, pravidelné systematická tvůrčí práce, konzultací koncepčního řešení na zadané téma a odevzdání kostýmních návrhů všech postav inscenace.
* Letní semestr
Klasifikovaný zápočet na základě 75% docházky, pravidelné systematická tvůrčí práce, konzultací koncepčního řešení na zadané téma a odevzdání kostýmních návrhů všech postav inscenace.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/leto2014/D40315l