D30324l Divadelní seminář

Divadelní fakulta
léto 2014
Rozsah
1/1. 2 kr. 2 z 4. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. Mgr. Miroslav Ondra (přednášející)
Garance
Ateliér muzikálového herectví Petra Štěpána – Ateliér muzikálového herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér muzikálového herectví Petra Štěpána – Ateliér muzikálového herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
D30324z Divadelní seminář
Docházka do hodin herecké výuky svého ateliéru.
Shlédnutí nejméně pěti brněnských představení.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Navést studenty herectví k takovému způsobu kritického vnímání divadelní teorie, který by jim vzhledem ke studovanému oboru mohl být užitečný v praxi. Navést studenty ke konfrontaci svých zkušeností z hodin herecké výuky s myšlením K. S. Stanislavského.

Osnova
  • V semináři věnovaném různým teoretickým přístupům k činohernímu herectví vycházíme z předpokladu, že jakákoli humanitní "teorie" vzniká jako strukturovaná reflexe zkušenosti. Aby tedy seznamování s různými teoretickými přístupy mělo pro studenty herectví praktický význam, představujeme jim je zároveň s analýzou jejich vlastních zkušeností.

    V prvním semestru se zaměřujeme na reflexe dosavadních zkušeností studentů v roli diváků. Kromě jejich prvních pokusů o zachycení a analýzu diváckých zážitků z vybraných i libovolných brněnských představení nabízíme základní orientaci na "mapě divadelních teorií". V lichých přednáškách jsou jim představovány vždy dva vzájemně se polarizující úhly pohledu, jež se vůči sobě v divadelní praxi vyhranily. V sudých je pak střídají exkurzy věnované jednotlivým pojmům zachycujícím ústřední problémy vybraných divadelních estetik.
    Druhý semestr spočívá v podrobném prostudování Systému K. S. Stanislavského. Kromě pokusů o písemnou analýzu několika libovolných i zadaných hereckých výkonů jsou studenti vedeni k psaným reflexím svých vlastních zkušeností z hodin herecké výuky. Tato cvičení provází seminář k jednotlivým kapitolám Stanislavského pedagogických románů (Moje výchova k herectví: Z deníku hereckého adepta, Tvůrčí proces ztělesňování), ze kterých si studenti připravují referáty.
Literatura
  • Hořínek, Z. Drama, divadlo, divák. Brno: JAMU: 2008. info
  • Stanislavskij, K. S. Moje výchova k herectví: Z deníku hereckého adepta. info
  • Stanislavskij, K. S. Moje výchova k herectví: Tvůrčí proces ztělesňování. info
  • Lukavský, R. Stanislavského metoda herecké práce. info
Výukové metody
Přednáška. Seminář. Referáty. Písemné práce.
Metody hodnocení
Docházka.
Přednesený referát.
Odevzdané písemné práce.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/leto2014/D30324l