D30324z Divadelní seminář

Divadelní fakulta
zima 2013
Rozsah
1/1. 2 kr. 2 z 4. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Miroslav Ondra (přednášející)
Garance
Ateliér muzikálového herectví Petra Štěpána – Ateliér muzikálového herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér muzikálového herectví Petra Štěpána – Ateliér muzikálového herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Docházka do hodin herecké výuky svého ateliéru.
Shlédnutí nejméně pěti brněnských představení.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Navést studenty herectví k takovému způsobu kritického vnímání divadelní teorie, který by jim vzhledem ke studovanému oboru mohl být užitečný v praxi. Navést studenty ke konfrontaci svých zkušeností z hodin herecké výuky s myšlením K. S. Stanislavského.

Osnova
  • V semináři věnovaném různým teoretickým přístupům k činohernímu herectví vycházíme z předpokladu, že jakákoli humanitní "teorie" vzniká jako strukturovaná reflexe zkušenosti. Aby tedy seznamování s různými teoretickými přístupy mělo pro studenty herectví praktický význam, představujeme jim je zároveň s analýzou jejich vlastních zkušeností.

    V prvním semestru se zaměřujeme na reflexe dosavadních zkušeností studentů v roli diváků. Kromě jejich prvních pokusů o zachycení a analýzu diváckých zážitků z vybraných i libovolných brněnských představení nabízíme základní orientaci na "mapě divadelních teorií". V lichých přednáškách jsou jim představovány vždy dva vzájemně se polarizující úhly pohledu, jež se vůči sobě v divadelní praxi vyhranily. V sudých je pak střídají exkurzy věnované jednotlivým pojmům zachycujícím ústřední problémy vybraných divadelních estetik.
    Druhý semestr spočívá v podrobném prostudování Systému K. S. Stanislavského. Kromě pokusů o písemnou analýzu několika libovolných i zadaných hereckých výkonů jsou studenti vedeni k psaným reflexím svých vlastních zkušeností z hodin herecké výuky. Tato cvičení provází seminář k jednotlivým kapitolám Stanislavského pedagogických románů (Moje výchova k herectví: Z deníku hereckého adepta, Tvůrčí proces ztělesňování), ze kterých si studenti připravují referáty.
Literatura
  • Hořínek, Z. Drama, divadlo, divák. Brno: JAMU: 2008. info
  • Stanislavskij, K. S. Moje výchova k herectví: Z deníku hereckého adepta. info
  • Stanislavskij, K. S. Moje výchova k herectví: Tvůrčí proces ztělesňování. info
  • Lukavský, R. Stanislavského metoda herecké práce. info
Výukové metody
Přednáška. Seminář. Referáty. Písemné práce.
Metody hodnocení
Docházka.
Přednesený referát.
Odevzdané písemné práce.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/zima2013/D30324z