DSDL401 Estetika a filosofie světla I

Divadelní fakulta
léto 2024
Rozsah
2/2/2. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Dita Dvořáková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Pavla Beranová
Ateliér světelného designu – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění (50,00 %), Ateliér světelného designu – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění (50,00 %)
Rozvrh
Po 10:15–11:45 17
Předpoklady
Absolvování předmětu Estetika a filosofie světla I - DSDZ401
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit studenty prostřednictvím vybraných textů a artefaktů (malířských, architektonických apod.) s proměnami pojetí a způsoby reprezentace světla tak, jak se vyvíjely v západní kultuře. Jelikož je kurz určen především studujícím obor Světelný design a Scénografie, navazuje na poznatky, které získají studiem dějin scénografie. Obsahově se zaměřuje na jedné straně na tzv. filozofickou estetiku (reflexi problému krásy, světla a umění v koncepcích filozofů) a na druhé straně na reflexi uměleckých artefaktů. Student by se měl seznámit s vnímáním světla v různých podobách v etapách dějin výtvarných umění. Kurz je koncipován tak, že se střídají přehledové přednášky se semináři zaměřenými na filosfickou a kulturologickou reflexi vybraných fenoménů.

Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU.
Výstupy z učení
Studenti se seznámí s klíčovými teoretickými texty a pojmy filozofie umění, osvojí si schopnost jejich adekvátnímu porozumění a aplikace v samostatné diskuzi. V seminářích je kladen důraz na kritickou reflexi dějinných souvislostí studovaných fenoménů a jejich významu pro současnou tvorbu. Studující jsou vedeni k tomu, aby dokázali problematiku světla analyticky uchopit na základě historických souvislostí s tvůrčím gestem vztaženým k soudobým uměleckým problémům.
Osnova
  • 1) Světlo v kultuře a umění klasicismu a modernismu
  • 2) Absolutismus (Josefov, Terezín), totalitní modernismus
  • 3) Světlo v kultuře a umění romantismu
  • 4) Vznešenost (Burke, Kant, Lyotard)
  • 5) Architektura - klasicismus a historismus (Étienne Louis Boullée, kenotaf Sira Isaaca Newtnona)
  • 6) Impressionismus
  • 7) Cézanne -Kutra- barevné vidění a prožívání, M. Merleau-Ponty
  • 8) Exkurze Světlo v krajině 2, mediteránní krajina Pálavských vrchů
  • 9) Nietzsche
  • 10) Loïe Fuller
  • 11) Freud, Jung
  • 12) Mechanizace, aliterárnost, abstrace, pohybové koncepty
  • 13) Světlo vědy
  • 14) Shrnutí témat probíraných v uplynulém semestru, diskuze
Literatura
  • Eco, Umberto. Dějiny krásy. Praha: Argo, 2005. info
  • Eco, Umberto. Dějiny ošklivosti. Praha: Argo, 2007. info
  • Pijoan, José. Dějiny umění. Balios: Knižní klub. info
  • ZEMÁNEK, Jiří. Ejhle světlo. Brno: KANT, 2003.
  • HEIDEGGER, Martin. Básnicky bydlí člověk. Praha: Oikoymenh, 1993.
  • KOUBA, Pavel. Nietzsche. Filosofická interpretace. Praha: Oikoymenh, 1995.
  • LATOUR, Bruno. We Have Never Been Modern. Cambridge: Harvard University Press, 1993.
  • BRANDSTETTER, Gabriele – OCHAIM, Brygida Maria. Loïe Fuller, Tanz, Licht-Spiel, Art Nouveau. Freiburg: Rombach, 1989.
  • SRBA, Bořivoj. Řečí světla. Princip světelného divadla v inscenační tvorbě Emila Františka Buriana. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2004.
  • BACHELARD, Gaston. Plamen svíce. Praha: Obelisk, 1970.
  • ALBRIGH, Ann Cooper. Traces of Light: Absence and Presence in the Work of Loie Fuller. Middletown, CT, U.S.A.: Wesleyan University Press, 2007.
  • SRBA, Bořivoj. Poetické divadlo E. F. Buriana. Praha: Státní pedagogické nakladatelství v Praze, 1971.
  • ROOB, Alexander. Alchemy & Mysticism. Köln: Taschen, 2015.
  • SRBA, Bořivoj. Emil František Burian a jeho program poetického divadla. Praha: Divadelní ústav, 1981.
  • HAILE, Harris Margaret. Loïe Fuller. Magician of Light. Richmond: The Virginia Museum, USA, 1979.
  • INGERLE, Petr. Příběh perspektivy. Brno: Moravská galerie, 2010.
Výukové metody
seminář; práce s textem; obrazem; exkurze
Metody hodnocení
Povinnosti :
1) 80% účast na seminářích
2) nastudovaný zadaný text na seminář a aktivní účast při analýzách textu
3) vlastní analýza inscenace
Při udělování zápočtů se bude hodnotit aktivní účast při práci na seminářích.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2017, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/leto2024/DSDL401