DSCZX21 Performance

Divadelní fakulta
zima 2023
Rozsah
16/0/0. 3 dny. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Jennifer Helia De Felice (přednášející)
prof. Tomáš Ruller (přednášející)
Garance
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Návaznost na výuku předmětů Dějiny umění,Dějiny odívání,Dějiny moderny a postmoderny, Scénografie, Kostým Omezení zápisu do předmětu Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seznámení studentů s aktuálními trendy současného umění a možnostmi aplikace těchto zažitých poznatků v divadelní a umělecké praxi zaměřené především na vztah performera a prostředí. Dramatické umění současnosti zde reaguje na aktuální umělecké směřování a naopak výtvarné umění aplikuje performativní a divadelní prvky prezentace.
Výstupy z učení
Výstupy z učení student je schopen: - orientace v oblasti performativního umění - schopnost aplikace získaných vědomostí v projektech - schopnost aplikace získaných zkušeností v teoretických výstupech - porozumění uměleckým projektům - ovládá výzkum a zkoumání skrze umění
Osnova
  • Osnova Výuka probíhá formou několikadenního workshopu vedeného předními umělci a teotretiky z oblasti Performance. Podstatou daného workshopu je tvůrčí čin v oblasti umělecké disciplíny, která opouští divadlo a vstupuje – v jiných souvislostech – do nových prostorů a médií. - tělo - design - oděv - performance - instalace - událost - inscenovaná fotografie - reklama - instalace - videoart Aktuální performativita se vyjadřuje různorodými médii. Od akcí individuálního uvědomování, přes tělo i nové technologie, až k sociálním interakcím a environmentálnímu aktivismu. Instalace závěrečné prezentace prolíná všemi formami současného uměleckého projevu.
Literatura
  • Thomas Dreher: Performance Art nach 1945. Aktionstheater und Intermedia. München: Wilhelm Fink 2001. ISBN 3-7705-3452-2 (in German)
  • Carr, C. (1993) On Edge: Performance at the End of the Twentieth Century. Wesleyan University Press. ISBN 0-8195-5267-4, ISBN 0-8195-6269-6
  • Gómez-Peña, Guillermo (2005) Ethno-techno: Writings on performance, activism and pedagogy. Routledge, London. ISBN 0-415-36248-2
  • Erika Fischer-Lichte: Ästhetik des Performativen. Frankfurt: edition suhrkamp 2004. ISBN 3-518-12373-4 (in German)
  • Carlson, Marvin (1996) Performance: A Critical Introduction. London and New York: Routledge. ISBN 0-415-13702-0, ISBN 0-415-13703-9
  • Goldberg, Roselee (1998) Performance: Live Art Since 1960. Harry N. Abrams, NY NY. ISBN 978-0-8109-4360-5
Výukové metody
Výukové metody přednáška,seminář,bloková výuka
Metody hodnocení
zápočet na základě prezentace fiktivní textové či reálné prezentace projektu
Další komentáře
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/zima2023/DSCZX21