DRTL104 Kapitoly z dejin světového filmu I

Divadelní fakulta
léto 2019
Rozsah
2/0/2. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Pavel Aujezdský (přednášející)
Garance
prof. Mgr. Jan Gogola
Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Po 16:15–17:45 104
Předpoklady
EVER( DRTZ104 Kapitoly z dejin světového filmu I )
Základní orientace ve světové kinematografii.Úspěšné absolvování předcházející části kurzu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seznámit studenty s poválečnými tendencemi sovětského, amerického a britského filmu. V sovětském filmu periody uvolňování a utužování, změny témat a proměny stylu. Ruský film: nový život vs nostalgie. Kritika nového režimu; Americký film: změny ve společnosti i produkčním systému, hledání nových cest, žánrový film, cesta k současnosti. Britský film: mladí rozhněvaní muži a free cinema; popkulturní film, sociální kritika.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování kurzu umět: - charakterizovat sovětskou kinematografii stalinské éry, – popsat společenské poměry v SSSR a jejich vliv na kinematografii, – charakterizovat filmy Tarkovského, Končalovského, Paradžanova, Michalkova, - charakterizovat tendence ruského filmu, - charakterizovat proměny filmového průmyslu po druhé sv. válce, – popsat podstatné stylové a narativní proměny Nového Hollywoodu, – popsat strategie nízkorozpočtových snímků a blockbusterů Velké trojky, – popsat vývoj od 80.let do současnosti, nezávislý film, - charakterizovat tvůrce a filmy free cinema, - popkulturní filmy a tvůrce, - charakterizovat sociálně kritické britské filmy, - britské filmy poválečné a současné;
Osnova
  • Poválečný socialistický realismus v SSSR - Stalinův kult: Přísaha, Pád Berlína. Počátek studené války: Setkání na Labi; Změny po nástupu Chruščova: Bondarčuk - Osud člověka, Tarkovskij - Ivanovo dětství, Andrej Rublev, Zrcadlo aj., Končalovskij - Příběh Asji Klačinové..., Romance o zamilovaných aj., S.Paradžanov - Stíny zapomenutých předků, Barva granátového jablka, T.Abuladze - Pokání, N.Michalkov - Unaveni sluncem, Dvanáct; Ruský film - S.Govoruchin - Vorošilovský ostřelovač, A.Rogožkin - Svéráz národního lovu, V.Storoževa-Putování s domácími zvířaty, A.Zvjagincev - Leviatan aj.; USA: poválečná situace - W.Wyler - Nejlepší léta našeho života, McCarthysmus, konec studiového systému - Lawrence z Arábie, Kleopatra, Doktor Živago. Broadwayské muzikály - West Side Story, Hello, Dolly, blockustery vs quickies, nový Hollywood, Bonnie a Clyde, konec: Čelisti, Star Wars, žánrový film, nezávislý film - Sundance Institut a Film Festival Britský poválečný film. Hnutí free cinema a britská společnost 60. let; popkulturní a sociálně-kritický film 70.-90. let; Karel Reisz, Tony Richardson, Richard Lester, Lindsay Anderson, Peter Greenaway, Stanley Kubrick, Terry Gilliam aj.
Literatura
    povinná literatura
  • Jerzy Płażewski : Dějiny filmu. info
  • Kristin THOMPSONOVÁ ad.: Dějiny filmu. NLN 2007. info
    doporučená literatura
  • J. Monaco: Jak číst film, Albatros, Praha 2004. info
  • Kracauer S. Teorie filmu, St. pedagog. nakl. Praha, 1968. info
  • Aristarco G. Dějiny filmových teorií, Orbis, Praha, 1968.
    neurčeno
  • Barry Langford : Film Genre: Hollywood and Beyond. info
  • Bazin A. Co je to film, Čs. filmový ústav, Praha, 1979. info
  • KING, Geoff. American Independent Cinema. Bloomington: Indiana University Press, 2005.
Výukové metody
Přednáška s filmovými ukázkami. Dramaturgická analýza, diskusní metody.
Metody hodnocení
Ústní zkouška.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2016, léto 2017.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/leto2019/DRTL104