DRAZ203 History of directing I

Theatre Faculty
Winter 2024
Extent and Intensity
1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
MgA. Claudia Francisci (lecturer)
Guaranteed by
prof. MgA. Ivo Krobot
Marek Horoščák Directing and Dramaturgy Department – Directing and Dramaturgy Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Marek Horoščák Directing and Dramaturgy Department – Directing and Dramaturgy Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 10:15–11:45 407
Prerequisites (in Czech)
Předpokladem je zvládnutí přednášek DTDZY11 Dějiny světového divadla I. a DTDZ108 Dějiny českého divadla, alespoň jejich prvních dvou semestrů.
Přednáškový seminář je určen přednostně studentům činoherní režie, ale doporučen také studentům divadelní dramaturgie.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem prvního cyklu tohto předmětu je seznámit studenty s nejvýznamnějšími divadelními etapami ve vývoji ruské a polské činoherní režie, získat přehled o konkrétních režijních osobnostech, dále získat přehled o jednotlivých typech a metodách režie, o jednotlivých formách organizace divadelního procesu, potažmo získat znalost specifické terminologie v oboru dějin a teorie režie, to vše prostřednictvím podrobného studia tvorby těchto vybraných režisérů.
Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU.
Learning outcomes (in Czech)
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- orientovat se v základních metodách ruské a polské činoherní režie 19. a 20. století
- identifikovat metodu práce konkrétního režiséra
- určit a popsat způsob přípravy a způsob zkoušení konkrétního režiséra
- používat probíranou terminologii teorie režie
- kriticky zhodnotit přínos konkrétního režiséra pro činoherní režii dneška
- aplikovat dle potřeby některé ověřené způsoby divadelní práce vybraného režiséra ve své praxi
- naplánovat si postup k zvládnutí zadané literatury
- vytvořit koncept odpovědi k ústní zkoušce ze zadaných témat
- identifikovat problémová místa vlastních postupů a předcházet jim
- explikovat o probraných tématech
Syllabus (in Czech)
  • Osnova:
  • 1. S.M.Stanislavskij - Ranní tvorba, inspirace a vznik MCHAT
  • 2. S.M. Stanislavskij - proměny MCHAT během dvou revolucí
  • 3. S.M.Stanislavskij - metoda, analýza, práce s hercem
  • 4. S.M.Stanislavskij - vedení a organizace divadla, vedení studií, Hoře z rozumu a konce
  • 5. V.E.Mejerchold - herecká fáze, režijní začátky, studio v Povarské, Divadlo Komisarževské
  • 6. V.E.Mejerchold - Petrohradská divadla, Maškaráda, Studio v Žukovské, koncepce divadel
  • 7. V.E.Mejerchold - Divadlo RSFSR, biomechanika, 30-tá léta a konce
  • 8. J.Grotowski - Začátky, Divadlo 13 řad v Opoli
  • 9. J.Grotowski - analýza inscenací Vytrvalý princ a Apocalypsis cum Figuris
  • 10. J.Grotowski - Teatr Laboratorium ve Wroclavi a mimodivadelní inspirace
  • 11. E.Barba - založení Odin Teatret, interiérová a exteriérová fáze, práce s hercem
  • 12. E.Barba - analýza inscenace The Chronic life, antropologie, organizace divadla
Literature
    required literature
  • Scherhaufer, P.: Čítanka z dejín divadelnej réžie I., II., III. a IV. Národné divadelné centrum, Bratislava 1998 - 2007. info
  • Stanislavskij K.S.: Moje výchova k herectví I, II, Praha 1946 a 1954. info
  • Součástí výuky je práce s interaktivní osnovou.
Teaching methods (in Czech)
Formy výuky: přednáškový seminář
Metody výuky: přednesený blok se střídá s diskusí, témata jsou vymezená přednášenou osnovou a zodpovídáním otázek studentů, využívá se také práce s textem a obrazem, výuka je skupinová i individuální, studenti jsou vedeni ke kritickému myšlení, k vlastní evaluaci i evaluaci vyučovaného předmětu, notně se využívá teoretická podpora předmětu, cílí se na samostatné vyhledávání informací, celkovou orientaci v oboru a samostatnou četbu studenta.
Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2 hod.
Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4 hod.
Assessment methods (in Czech)
Metody hodnocení: soustavné sledování práce studenta v hodinách na základě cílených otázek a kontroly terminologie v odpovědích, kontrola plnění povinné četby prostřednictvím tvořivého deníku, průběžné hodnocení prostřednictvím zpětné vazby, důraz na sebehodnocení vlastní práce během celého semestru, kontrola práce s IO.
Podmínky plnění předmětu: účast na výuce 100%, aktivita v hodinách, odevzdaná práce - předložení všech úkolů za celý semestr, samostatná evaluace studenta.
Forma hodnocení: společná zkouška na základě odevzdané práce, zkoušení ze 3 témat, možná písemná příprava, hodnoceno pedagogem samostatně.
Procentuální zastoupení hodnocení: výsledné hodnocení je spojením těchto hodnotících složek 60% ústní zkouška + 20% docházka + 20% samostatná práce.
Ukončení předmětu: ústní zkouška
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
The course is also listed under the following terms Winter 2015, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/winter2024/DRAZ203